در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد: بانک‌های خصوصی به معضل بزرگی برای استان تبدیل شدند

:: ابتکارجنوب- استاندار گفت: سرمایه‌گذاری راه حل مشکلات این استان است .

سید موسی خادمی در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور هیئت رئیسه اتاق ایران و روسای اتاق بازرگانی سراسر کشور در یاسوج افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلفی دارد و به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند این استان را پیشنهاد می‌کنم . وی بیان کرد: از روز اول که به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار شدم گفتم که دولت جاده صاف‌کن بخش خصوصی است و وظیفه‌ای ما تسهیل گری برای فعالیت بخش خصوصی است . استاندار خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری را راه حل مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد است و با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر برقرای توازن نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا می‌کند که در پایان سال گذشته و ابتدای سال جاری شاهد کاهش نرخ بیکاری بودیم . خادمی تصریح کرد: در گذشته کهگیلویه و بویراحمد دارای بالاترین نرخ بیکاری بود و استان رتبه 30 و 31 به لحاظ پایین بودن اشتغال را داشت اما در حال حاضر نرخ بیکاری در استان به 12 درصد رسیده و جایگاه استان از آخر کشور به رتبه‌های میانی ارتقا پیدا کرده است . وی بیکاری را معضل اساسی استان دانست و ادامه داد: توسعه بخش خصوصی موجب کاهش بیکاری، بهبود درآمد و کاهش نابرابری‌ها می‌شود . استاندار با اشاره به نگاه اتاق ایران به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته عنوان کرد: کمک‌های اتاق بازرگانی به کاهش نابرابری‌ها و بهبود وضعیت کنونی کمک می‌کند که امیدواریم اتاق بازرگانی استان رشد و بخش خصوصی کشور هم جایگاه خود را پیدا کند . خادمی با اشاره به سیاست شکسته خورده پولی، مالی و بانکی ناکارآمد خواندن این سیاست تاکید کرد: این سیاسیت دیگر بی اثر شده است . وی گفت: در راستای این سیاست بانک‌های خصوصی زیادی درست کردیم که این بانک‌های خصوصی خود به معضل بزرگی برای کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شدند چرا که پول‌های مردم را در این بانک‌ها جمع می‌‌کردند و به جای کمک به استان برای اجرای اصل 44 این پول‌ها در تهران سرمایه‌گذاری می‌شد . استاندار بیان کرد: استانداری و بانک‌ها باید ساعت‌ها در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بمانند و بین کارخانجات و بانک‌ها و دستگاه‌ها چانه‌زنی کنند نباید تجربیات گذشته را دوباره تکرار کنیم . خادمی تصریح کرد: روشهای تهدیدی و گزارش‌دهی روش‌های خوبی نیستند، در این روش‌ها به درآمدزائی، برگشت سرمایه و تعدیل در جامعه توجه نکرده ایم . وی یکی از وظایف دولت را تنظیم مکانیزیم‌ها عنوان کرد و افزود: 50 هزار میلیارد تومان در بسته اشتغال و رونق تولید تعریف شده و بانک‌ها موظف هستند این اعتبار را اختصاص دهند اما از فردا دعواها شروع می‌شود و بانک‌ها می‌گویند مصارف و منابع ما به هم نمی‌خورد . استاندار با بیان اینکه نیازمند جذب 1500 میلیارد تومان هستیم، اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم طی یکی دو سال کارها را تعطیل کنیم و برای کارهای اساسی در حوزه اقتصادی 

برنامه‌ریزی کنیم.

در کهگیلویه و بویراحمد تعامل خوبی بین بخش خصوصی و دولت وجود دارد

قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور گفت: درآمد سرانه استان کهگیلویه و بویراحمد پایین‌تر از نرم کشوری است. حسین سلاحورزی افزود: باید سالیانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در این استان صورت بگیرد تا میزان درآمد سرانه آن به نرم کشوری برسد . وی با اشاره به نابرابری منطقه‌ای در ایران، بیان کرد: 12 استان کشور کمتر از 23 درصد از جی.دی.پی سهم دارند که نشان دهنده نبود توازن منطقه‌ای است . قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود سهم یک درصدی از جمعیت و سرزمین، بدون احتساب نفت و گاز کمتر از 0.5 درصد از جی.دی.پی سهم دارد که سهم پایینی است. سلاحورزی با بیان این سؤال که نابرابری منطقه‌ای چه زمانی قرار است در ایران حل شود؟، تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد تعامل خوبی بین بخش خصوصی و دولت وجود دارد اما چرا باید این استان سهم کمی از نرم عادلانه داشته و درآمد سرانه آن از نرم کشوری پایین‌تر باشد . وی با بیان اینکه برطرف شدن مشکل بیکاری مستلزم انجام سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: با احتساب همه منابعی که استان کهگیلویه و بویراحمد دارد، باید سالیانه 5 تا 6هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید صورت بگیرد تا میزان درآمد سرانه این استان به نرم کشوری برسد . قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور اضافه کرد: برای استان‌هایی که از نابرابری رنج می‌برند باید با یک طرح در مجلس بستری فراهم شود که سرمایه‌گذاری سهل‌الوصول در این استان‌ها امکان‌پذیر باشد.

کمبود زیرساخت‌ها از مشکلات گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: کمبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری و ناشناخته بودن بسیاری از جاذبه‌های از مشکلات حوزه گردشگر استان است. محمود باقری افزود: در حالی که برای ایجاد شغل در صنعت باید 300 میلیون تومان هزینه شود اما در گردشگری با یک سوم این مبلغ و در صنایع دستی با یک دهم این مبلغ می‌توان شغل ایجاد کرد . وی بیان کرد: گردشگری به عنوان یکی از سه محور توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در سند آمایش سرزمین مورد توجه قرار گرفته است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وجود ظرفیت‌های طبیعی با قابلیت گردشگری، 48 قله بالای 4 هزار متر با قابلیت کوهنوردی، پیست اسکی کاکان با قابلیت گردشگری زمستانی، توانمندی این استان در گسترش گردشگری روستایی و عشایری و توانایی بالا در توسعه اکوتوریسم از مهم‌ترین این ویژگی‌هاست . باقری با اشاره به وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و رشته‌های مرتبط با صنایع دستی، گردشگری و موزه‌داری در این استان، تصریح کرد: چهارفصل بودن و تنوع گسترده گیاهی از دیگر ویژگی‌های صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است . وی ادامه داد: علاوه بر هتل‌ها و مهمان‌پذیرهایی که در سطح استان وجود دارد، بخشی از تخت‌های موردنیاز صنعت گردشگری استان از طریق بوم‌گردی‌ها، کمپینگ‌های اسکان و خانه مسافرها تأمین می‌شود که در این بخش نیز چهار کمپینگ اسکان و 50 اردوگاه گردشگری و رفاهی و تفریحی در سطح این استان وجود دارد . مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان هشت میلیارد تومان اعتبار در قالب 27 پروژه به حوزه گردشگری استان تخصیص داده شد. باقری با اشاره به افزایش ورود گردشگران خارجی به این استان طی سال‌های اخیر گفت: تعداد گردشگران خارجی از 272 نفر در سال 92 به حدود 1932 نفر در سال 95 افزایش یافته و تعداد گردشگران داخلی نیز از دو میلیون و 200 هزار نفر در سال 92 به دو میلیون و 950 هزار نفر در سال 95 افزایش یافته است . مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری استان تاکید کرد: کمبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری، ناشناخته بودن بسیاری از جاذبه‌های استان باوجود تهیه مستندات و کتابچه‌های فراوان، کمبود مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی و حضور انبوه گردشگران در چند جاذبه شاخص از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است . باقری بیان کرد: نبود بازارچه‌های صنایع دستی و مهم‌تر از همه نبود تاجرانی که بتوانند صنایع دستی این استان را صادر کنند از مهمترین مشکلات حوزه صنایع دستی است . وی خواستار بررسی مجدد قوانین صدور ویزا و رفع موانع قانونی برای ورود گردشگران و همچنین حذف و تخفیف ویژه گمرکی برای واردات تأسیسات هتل‌ها و اماکن گردشگری شد . مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه گردشگری در این استان سبب تحول اقتصادی در منطقه می‌شود، اضافه کرد: اتاق بازرگانی با توجه به توان و قدرت رایزنی که دارد می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف 

یاری دهد.

بهره برداری از ۱۱۸طرح صنعتی تا پایان امسال در استان

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان از به بهره برداری رسیدن طرح‌های پتروشیمی این استان تا سال ۱۴۰۰ خبر داد . داریوش دیودیده گفت: ۶۴۳ واحد تولیدی و صنعتی در این استان در حال فعالیت است . وی با بیان اینکه این تعداد واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اجرا شده‌اند افزود: ۳۸۰ طرح صنعتی در این استان در حال اجراست . رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۱۱۸ طرح بالای ۶۰ درصد در استان در حال اجراست که تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید . دیودیده به فعالیت ۱۵ کارخانه آب معدنی در این استان اشاره و تصریح کرد: تمامی این واحدا‌ها از چشمه‌ها و روان آبهای استان تغذیه می‌شوند . وی حجم سرمایه گذاری در طرح‌های استان را ۲۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این طرح‌ها ۱۶ هزار فرصت شغلی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می‌سازد . رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان با بیان اینکه از این میزان سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان آن متعلق به پروژه‌های پتروشیمی استان است، بیان کرد: پروژه‌های پتروشیمی استان تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهند رسید . دیودیده با بیان اینکه تمامی واحدهای تولیدی در این استان در اختیار بخش خصوصی است، افزود: بخش خصوصی در این استان با وجود تمامی مشکلات موجود با تمام توان در حال تولید و فعالیت هستند . وی از رئیس اتاق بازرگانی ایران خواست که به دلیل نداشتن توان مالی واحدهای تولیدی این استان زمینه حضور بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد را در نمایشگاههای بین المللی فراهم کند.

۷۰ درصد تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابلیت صادرات دارد 

رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابلیت صادرات دارد. جعفر گوهرگانی با اشاره به مشکلات بخش تولید این استان، اظهار داشت: بدهکاری‌های قدیمی و رسوب‌کرده تولیدکنندگان از مهم‌ترین مشکلات و تنش‌هایی است که در حوزه تولید استان وجود دارد.وی افزود: با وجود این تنش‌ها، تدابیر دولت در رونق و رفع موانع تولید امید را به تولید برگرداند و تا حد زیادی به سمت خودکفایی در محصولات کشاورزی نیز پیش رفتیم و در سال زراعی 95-96 توانستیم در برخی از محصولات از جمله شکر به مرز خودکفایی در کشور برسیم.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ظرفیت این استان در تولید گل شاخه بریده اشاره داشت و بیان کرد: بیش از 16.5 میلیون شاخه تولید ما در این بخش است، اما با وجود تولید محصول باکیفیت، دست تولیدکنندگان گل شاخه بریده استان از بازارهای داخلی و خارجی کوتاه است.گوهرگانی ابراز کرد: تجار و صادرکنندگانی که در بحث بازرگانی و صادرات تجربه دارند، کمک کنند تا محصولاتی که روی دست تولیدکنندگان ما مانده است، صادر شود.وی با اشاره به اینکه ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد در تولید محصولاتی که خرید تضمینی می‌شوند 850 هزار تن است، گفت: 25 تا 30 درصد این تولیدات موردنیاز استان بوده و 70 درصد باقیمانده باید به بازارهای داخلی و یا خارجی صادر شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ما در بخش بازرگانی و ادامه روند خرید بسیار ضعیف هستیم، گفت: سرمایه‌گذاری که بتواند محصولات ما را خرید، بسته‌بندی و صادر کند، در استان وجود ندارد.

تاریخ درج :  1396/5/13

تعداد بازدیدها : 1362

ارسال نظر