مدیرکل اوقاف: شرایط خدمات رسانی به زائران در موکب های کهگیلویه وبویراحمدفراهم است

کارشناسان امور اجتماعی ،طلاق، همسرآزاری،افسردگی و ده ها آسیب دیگر را از پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر ذکر می کنند.
با وجود تجربیات تلخ فروپاشی تعداد زیادی خانواده، بیماری و آسیب های اجتماعی نظیر کودکان کار ، این بیماری همچنان قربانی می گیرد.

** تجربه هایی که درس نمی شود
یک بیمار معتاد به مواد مخدر که شغل خود را بخاطر این بیماری از دست داده و همسرش نیز گرفتار این بلای خانمان سوز شده است با یادآوری روزهای طلایی که در کنار همسر و 2 فرزندش داشت گفت: اعتیاد تمام داشته های من را نابود کرد.
ص - ح می گوید: برای یک پدر هیچ زجری سخت تر از آوارگی فرزندانش نیست.
وی پژمردگی همسرسابقش که به مصرف شیشه گرفتار است و رفت و آمد او با معتادان را خاطره تلخ زندگیش می داند. 
همسر این مرد می گوید: همه چیز از پیدا کردن مقداری مواد مخدر در جیب شوهرم آغاز شد.
وی بیان کرد: با دیدن چندین بار مواد مخدر در خانه آن را برداشتم و نزد یک ساقی بردم و از او پرسیدم این چه نوع ماده مخدری است و ترک کردن آن چگونه است.
این بانوی 30 ساله افزود: در آنجا با زنان معتاد آشنا شدم و تصمیم گرفتم یک بار تجربه کنم و ببینم چه جذابیتی دارد که خیلی ها را آلوده می کند.
این زن که خواست نامش فاش نشوذ تصریح کرد: در ابتدا پس از مصرف اول تا چند ماه مصرف نکردم اما به تدریج استفاده از مواد مخدر را شروع کردم.
وی ابراز داشت: کتک خوردن از سوی همسر معتاد، اخراج او از کار و طرد از خانواده پدر باعث شد که برای افزایش تحمل به مصرف وابسته تر شوم.
این زن تصریح کرد: مصرف مواد مخدر باعث شد که فرزندانم را در اتاق تاریک زندانی کنم تا بتوانم دور از چشم آنها مصرف کنم.
او افزود: بعد از مصرف که در اتاق را باز می کردم با چهره وحشت زده و گریان بچه ها روبه رو می شدم.
این زن بیان کرد: دلسوزی برای فرزندانم باعت شد از همسرم جدا شوم تا بتوانم ترک کنم اما 9 سال که به بیماری اعتیاد مبتلا هستم و درد زیاد اجازه نمی دهد ترک کنم.
یک مرد 36 ساله که پس از 20 سال مصرف مواد مخدر 13 ماه پیش ترک کرده است گفت: غلبه بر وسوسه های پس از ترک بسیار مشکل تر از درد ترک است.
محمد علوی افزود: به دلیل اعتیاد پدرم در سن 16 سالگی گرفتار اعتیاد شدم.
وی بیان کرد: آموختن مهارت های روانی برای بازگشت پس از ترک مهمترین نیاز برای بازگشت همیشگی فرد معتاد است.

**راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد
یک کارشناس پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر گفت: کاهش اعتیاد نیازمند باور به این مقوله بوده که معتاد یک بیمار است که نیازمند کمک برای شروع هرچه بیشتر درمان است.
علی نظری افزود: یکی از مواردی که در درمان اعتیاد باید مورد توجه جدی باشد مقوله درمان توام فردی و اجتماعی و تمرکز نکردن بر درمان های پزشکی است.
وی بیان کرد: در دسترس نبودن مواد مخدر، پاکسازی محیط های پرخطر و امکان خرید و فروش آن به راحتی از راهکارهای درمان های اجتماعی مصرف مواد مخدر است.
این کارشناس افزود: لغزش پس از درمان را باید بخشی از درمان بدانیم و مهارت های لازم در فرد تقویت شود تا بتواند از این مرحله عبور کند.
وی مصرف یکبار مواد مخدر پس از ترک را پایان درمان ناموفق دانستن را یک باور غیر علمی خواند.
وی گفت: تدریجی بودن درمان از مسائل مهم ترک اعتیاد است زیرا در باور عمومی تمام شدن دوره درمان فرد رها می شود در حالی که آسیب های روانی بازگشت به مصرف تا مدت ها همراه فرد باقی خواهد ماند.
این کارشناس ابراز داشت: هفت کلید طلایی در گروه های همتا شامل محیط های پرخطر، افرادی که فرد با آنها مصرف می کرد، خستگی، تنهایی و گرسنگی از عوامل بازگشت است که معادل همین هفت فاکتور در حوزه روانشناسی موسوم به ماشه چکان های لغزش آور نامیده می شود که فرد نباید درمعرض آن قرار گیرد.
وی بیان کرد: به اندازه تعداد معتادان عوامل موثر بر پیشگیری و درمان وجود دارد.

** مبارزه با فروش و توزیع مواد مخدر
فرمانده انتظامی گچساران گفت:600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در اجرای طرح‌های پاک‌سازی نقاط آلوده، از سال گذشته تا اول مهر امسال در این شهرستان کشف و ضبط شده است.
سرهنگ سید محمد موسوی افزود: 286 قاچاقچی، نگهدارنده، توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر نیز در این مدت دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی گچساران شدند.
وی بیان کرد: این میزان مواد مخدر در اجرای طرح مبارزه با مواد مخدر در نقاط مختلف این شهرستان کشف و ضبط شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 180 درصد افزایش داشته است.
موسوی ابراز کرد: همچنین در این زمینه 16 باند بزرگ مواد مخدر منهدم شد.
وی اظهار داشت: مواد مخدر کشف شده شامل تریاک، هروئین، شیشه و حشیش بوده است.

** فرهنگسازی لازمه کاهش اعتیاد
فرماندار گچساران گفت: با توجه به شرایط امروزی جامعه و هجمه‌های خاموش دشمن به سمت جوانان می‌طلبد که با نگاهی نو به مساله مبارزه با اعتیاد پرداخته شود.
عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بهترین اقدام برای جلوگیری از ابتلا به مواد مخدر است.
وی تصریح کرد: در صورت حمایت نکردن خانواده‌ها بیشتر این معتادان پس از ترک دوباره به مواد مخدر آلوده می‌شوند.
رحیمی کنترل راه‌های مواصلاتی، برپایی نمایشگاه عکس در مناطق پرخطر، برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و برگزاری نشست های متعدد کارشناسی و مدیریتی را از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای این شهرستان درزمینهٔ مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اعلام کرد.

** مراکز نگهداری از مواد مخدر
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 80 مرکز درمانی و 21 مرکز نیمه اقامتی در راستای ترک اعتیاد در این استان فعالیت می‌کنند.
سید ناصر رضایی اظهار داشت: روش درمان اعتیاد در مراکز اقامتی بهزیستی، روش پرهیزمدار با کمک افراد همیار است و در مراکز سرپایی ترک اعتیاد، روش درمان نگهدارنده با متادون و شربت تریاک اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: برای ترک دخانیات نیز از روش‌های انگیزشی و تغییر در مؤلفه‌های شناختی و رفتاری و همزمان استفاده از داروهای جایگزین مثل برچسب، قرص یا آدامس نیکوتین استفاده می‌شود.
رضایی عنوان کرد: در سال گذشته 27 نفر در اثر مصرف مواد مخدر دراستان فوت کردند و از ابتدای سال جاری تاکنون 18 نفر جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.
وی شناسایی روستا‌های کد دار (روستا‌هایی دارای بیشترین مصرف کننده و توزیع کننده خرده فروش و دارای کشت خشخاش و شاه دانه) را جزء اولویت برنامه کاری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ذکر کرد.

تاریخ درج :  1396/8/8

تعداد بازدیدها : 1291

ارسال نظر