مهلت 15 روزه استعلام درباره نحوه توزیع اعتبارات یک سوم تمام شد

تصمیم 170 میلیارد تومانی

اعتبارات نفت استانی توزیع می شود یا شهرستانی؟

در دو سال گذشته نحوه توزیع اعتبارات نفت همواره مورد اختلاف بوده است. در یک سمت غلام محمد زارعی و عدل هاشمی پور دو نماینده کهگیلویه وبویراحمد قرار داشته اند و در طرف دیگر هم علی حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان.و هر بار نیز پس از بحث و چانه زنی بر سر این موضوع ، همه چیز در گرو استعلام از مراجع ذیصلاح و صاحب نظر قرار گرفت. اما در 16 مرداد امسال وقتی برای سومین این بار این بحث کهنه اما مهم سر باز کرد ،استاندار و معاون اقتصادی اش هم معتقد بودند باید استعلام انجام شود و معاون هماهنگی استاندار با پذیرفتن تیر انتقادات رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مسئولیت این کار را به عهده گرفت. هرچند نوروزی در آن جلسه گوهرگانی را متهم به دخالت در مساله ای کرد که به او ربطی ندارد اما گوهرگانی به همان صراحت لهجه ای که از وی انتظار می رفت به درستی یادآوری کرد که به لحاظ قانون مسئولیت پیگیری این موضوع به عهده معاون هماهنگی امور اقتصادی است و دست کم نشان داد این بار بر خلاف گذشتگان قصد پیگیری این موضوع را دارد.

در آن جلسه وقتی که حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص توزیع اعتبارات نفت (یک سوم و دو سوم) توضیحاتی داد و اظهار کرد: یک سوم اعتبارات نفت فقط به شهرستان‌های نفت خیز می‌رسد. «غلام‌محمد زارعی» نماینده بویراحمد و دنا در آن جلسه در راستای «رد» سخنان «نوروزی» از مکاتبه‌ی لاریجانی به نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در رابطه با توزیع اعتبارات یک سوم نفت به صورت استانی رونمایی کرد و گفت: بر اساس این نامه‌ی باید یک سوم اعتبارات نفت به کل استان تعلق بگیرد که حسن‌نوروزی گفت: همچنین نامه‌ای از سوی سازمان مرکزی به من ابلاغ نشده و من اعتبارات را بر اساس قانون و مستندات موجود توزیع می‌کنم و به هیچ وجه مسوولیتی غیر از این نمی‌پذیرم.

بعد از جدال «نوروزی» و «زارعی» علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 روز مهلت بدهید که ما از سازمان مرکزی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) در این رابطه تعیین تکلیف کنیم و استعلام بگیریم تا مشخص شود که اعتبارات یک سوم نفت چگونه توزیع شود. اگر چه همان موقع نوروزی کوتاه نیامد و گفت: استان ما «تافته‌ی جدا بافته‌ای» که نیست، ما باید همانند سایر استان‌های نفت خیز اعتبارات یک سوم نفت را توزیع کنیم و کار استان را معطل نکنیم و اگر قانون جدیدی آمد ما نیز موافقت‌نامه‌ها را اصلاح می‌کنیم.

 حالا 15 روز گذشته و با توجه به اینکه پایان تیر پایان سال مالی 96 هم محسوب می شود پس افکار عمومی منتظر است که ببیند سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همینطور مجموعه اقتصادی استانداری برای زدودن این ابهام سه ساله فارغ از اینکه نتیجه آن به نفع و یا به ضرر کدام شهرستانها  باشد چه اقدامی انجام داده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحد بارها از جدیت و شفافیت عملکرد خود صحبت کرده است و از مدیران هم خواسته که در راستای سیاستهای دولت مبنی بر شفاف سازی ، مسائل را با مردم در میان بگذارند و هر کس نمی تواند از عملکرد خود دفاع کند هم کنار برود و این محکی برای همه آن گفته هاست که مشخص می کند تا چه اندازه استاندار به گفته های خود اعتقاد دارد. زیرا این تنها موضوعی است که صورت مساله آن کاملا واضح و روشن است؛ اعتبارات نفت چگونه باید توزیع شود.

جواب آن نیز یک کلمه بیشتر نیست یا استانی و یا شهرستانی! اسنادی که به آن باید استناد شود هم کاملا مشخص است.

گفتنی است اعتبارات  دو سوم نفت آنچنان که حسن نوروزی می گوید ۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان  و مجموع اعتبارات  یک سوم ۱۷۰ میلیارد تومان است برخلاف سایر اعتبارات که تخصیص آن به بنیه مالی دولت  ارتباط دارد اعتبارات نفت در هر شرایطی صددرصد تخصیص می شود و این همان چیزی است که کهگیلیویه وبویراحمد برای جبران عقب ماندگیهایش به آن نیاز دارد.اگر اعتبارات نفت را در دو سه سال گذشته از سایر اعتبارات کم کنیم مجموع تخصیص ها بسیار ناچیز می شود و اینجاست که نقش این اعتبارات پر رنگ می شود.این در حالی است که وقتی مدیران گزارش عملکرد خود در حوزه اعتبارات را ارایه می دهند اعتبارات نفت و استانی را با هم جمع می بندند و درصدی که ارایه می دهند چشم گیر می شود .در حالی که اعتبارات نفت فقط در شهرستان گچساران و شاید بهمئی هزینه می شود.

سال 96حدود  ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نفت به استان تعلق گرفت . از مجموع اعتبارات  نفت حدود113میلیارد تومان آن به عنوان "سهم یک سوم استانهای نفتخیز"بود که به صورت شهرستانی توزیع شد.

 

تاریخ درج :  1397/4/31

تعداد بازدیدها : 1284

ارسال نظر