به همت نهاد کتابخانه های عمومی طرح" چهل قلم " در کتابخانه عمومی آیت الله ملک حسینی برگزار شد

 


در مراسم چهل قلم استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن رونمایی از کتاب « بنی‌اسماعیل بنی اسرائیل و آخرالزمان » اسماعیل شفیعی‌سروستانی ، از چهار دهه خدمات این روزنامه‌نگار، نویسنده و مهدویت‌پژوه تجلیل شد.


در آئینی که با حضور مسئولان استانی برای تقدیر از 40 سال خدمات اسماعیل شفیعی‌سروستانی در کتابخانه عمومی آیت الله ملک حسینی یاسوج برگزار شد، سرپرست کتابخانه های عمومی استان حضور اسماعیل شفیعی‌سروستانی در استان را مایۀ مباهات دانست وگفت: برگزاری طرح چهل قلم که به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی اجرا شد، فرصتی مغتنم برای آشنایی مردم با این نویسندگان بزرگ و آثار فاخرشان است. رحیمیان کتاب را میراث ماندگار روشنگری در زندگی بشر عنوان کرد و افزود: کتابخانه ها کانون انتقال این میراث ماندگار و سازنده هستند.

بداخلاقی‌های سیاسی وخطاهای حوزه اقتصاد ناشی از عدم توجه به فرهنگ است
در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ را مقدم بر سایر حوزه ها دانست و گفت: فرهنگ زمینه ساز توسعۀ همه جانبه در یک مملکت است که باید در زندگی و جامعه نهادینه شود. رضا دهبانی¬ پور تصریح کرد: در نگاهی اجمالی به مسیر توسعه مبتی بر عقلانیت که جوامع پیشرفته طی کرده اند، می بینیم که ابتدا با تغییر در باورهای نادرست و ارتقا سطح فکر، آموخته ها را آلایش داده، حفظ کرده و نسل به نسل انتقال داده اند و پس از رشد و توسعه همه جانبۀ فرهنگ به عنوان سنگ بنای اصلی توسعه پایدار به سوی توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حرکت کرده اند. وی بیان کرد: اگر امروزه بداخلاقی‌های سیاسی را شاهد هستیم و آزمایش و خطا در حوزه اقتصادی وجود دارد همه به دلیل عدم توجه به حوزه فرهنگ است.
کتاب مهترین ابزار توسعه و انتقال فرهنگ است
دهبانی‌پور، ایران اسلامی را مهد تمدن کهن و غنی دانست و گفت: تاریخ ایران اسلامی مملو از فرهنگ،اندیشه، شعر و ادب است و همین ویژگی‌ها موجب سربلندی ملت ایران شده است. این مسئول فرهنگی با تاکید بر اینکه در پیمودن مسیر تعالی، توجه به فرهنگ و عقلانیت بر دیگر عرصه ها ارجحیت دارد و اولاست، یادآور شد: با بررسی مکاتب دیگر وآثار متفکران جهان می بینیم که بعضی اندیشمندان، طبیعت، تعدادی عقل و ذهن و عده ای تاریخ را مبنای شناخت و آگاهی معرفی می کنند؛ اما در دین مبین و مکتب حیات بخش اسلام، ضمن احترام به نظریات دیگر مکاتب با دعوت به تامل در نظام طبیعت در کنارشناخت گذشته بشر و تاریخ ، تفکر و عقلانیت را شاهراه اصلی آگاهی می¬داند و یک ساعت تفکر را معادل 70 ساعت عبادت می خواند.
دهبانی پور با اشاره به ابزارهای انتقال فرهنگ که حاصل تفکر علمی است، خاطر نشان کرد: کتاب مهترین ابزار توسعه و انتقال فرهنگ است. وی افزود: با گسترش فضای مجازی شاهد انقلاب های شبکه ای و فیس بوکی و... هستیم ؛ اما علی‌رغم همۀ این تحولات، کتاب همچنان به عنوان مهمترین ابزار معرفت مطرح است. وی اظهار داشت: فرهنگ کهن ایران و اسلام متاثر از این مبانی و اصول است که قلم و کتاب همواره از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما هنوز از قافله عقیبیم و در سالهای اخیر جایگاه واقعی کتاب آنگونه که باید تبیین نشده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ، بودجه فرهنگی را که به بخش کتاب اختصاص داده می‌شود، 13 درصد اعلام کرد و افزود: تجلیل از نویسندگان، خرید و اهدا کتاب،انتخاب دوسالانه کتاب ، جام باشگاه‌های کتاب نوجوانان و... از جمله اقدامات انجام شده در حوزه کتاب استان است ؛ اما هنوز سرانه مطالعه در استان و کشور مطلوب و رضایت بخش نیست. وی در خصوص مقام اسماعیل شفیعی‌سروستانی روزنامه نگار،نویسنده و مهدویت‌پژوه، گفت: تجلیل از شفیعی سروستانی تنها تجلیل از یک انسان نیست؛ بلکه تجلیل از اندیشه ،علم ، معرفت و آگاهی است. دهبانی پور، بودن در محضر انسانی فرهیخته و اندیشمندی وارسته چون اسماعیل شفیعی‌سروستانی که جدا از نویسندگی و دغدغه نوشتن، دغدغه اعتقادی داد و توجه دین و مذهب و مهدویت در آثار و کنش او مشهود است را مایه افتخار و مباهات دانست و عنوان کرد: همیشه در دین و کشور ما فرهیختگانی که دغدغه فرهنگ ایران زمین و مبانی دینی را دارند، از مقام شاخص برخوردار بوده اند و تجلیل از این بزرگان باعث ترغیب جامعه به شناخت فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می شود.
رئیس انجمن اهل قلم استان نیز روز آمدی، استمرار در تولید آثار فاخر و آ شنایی با حوزه چاپ و نشر را از معیارهای انتخاب نویسندگان برای تجلیل در طرح چلم قلم سراسر کشور عنوان کرد و اظهار داشت: چاپ 49 جلد کتاب، 800 مقاله ، دایر المعارف آخر الزمان وکمک به نشر 130رساله به خوبی نشان دهنده این موضوع است که استاد شفیعی‌سروستانی به حق شایستۀ بزرگترین تجلیل هاست. عزیزی گفت: نویسنده واقعی کسی است که بر اساس نیاز جامعه و مطابق با ارزشهای والای الهی و انقلابی قلم بزند. وی با اشاره به تجلیل از 400 نویسنده ارزرشی استان در سال جاری، تاکید کرد: استاد شفیعی‌سروستانی به عنوان یک نویسندۀ آگاه به حوزه دین ، مهدویت و ارزشهای اسلامی، می تواند الگوی نویسندگان توانمند استان باشد.
در ادامه این آئین اسماعیل شفیعی‌سروستانی خود را یک معلم ساده که در مدارس و جغرافیای وسیع این سرزمین پای تخته و گچ بوده، معرفی کرد و گفت: برگزاری آیین‌های تجلیل فرصتی مناسبی برای انتقال تجربیات به نویسندگان جوان است. وی عنوان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد حدود 400 نویسنده بزرگ در موضوعات مختلف قلم می زنند و جا دارد زمینه فراهم شود که آثار آنها معرفی می شود. وی آثارش را مرهون عنایت و لطف مولا، حضرت مهدی (عج)، دانست و گفت: اهالی فرهنگ پل ارتباطی هستند که از هزاره های قبل تا امروز و از امروز تا فردا با تلاشی مستمر، میراث فرهنگی غنی و اسلامی ایران را انتقال می دهند. این نویسندۀ برجسته کشور با تاکید بر توجه به حوزه فرهنگ گفت: مردان اقتصادی و ثروتمند زیادی آمدند و رفتند؛ اما صاحبان فرهنگ و بزرگانی چون سعدی،حافظ و مولوی ماندگارماندند.
شفیعی‌سروستانی عنوان کرد: سرمایه اصلی هر سرزمین فرهنگ آن سرزمین است و اگر جغرافیای فرهنگ حفظ نشود، آسیب می‌بیند. وی اظهار داشت: اقوام زیادی بخاطر سهل انگاری و عدم صیانت از جفرافیای فرهنگی خود ، فرهنگشان ر ا به تاراج دادند. این مهدویت پژوه خاطر نشان کرد: سربازان جغرافیای فرهنگی، فرهیختگان فرهنگی هستند که با نفروختن قلم خود به نام و نان،هویت فرهنگی اصیل را به نسلهای آینده منتقل می کنند؛ همانطور که گذشتگان، این میراث ارزشمند را به دست ما رساندند.

رونمایی از کتاب « بنی‌اسماعیل بنی اسرائیل و آخرالزمان » شفیعی‌سروستانی

در این برنامه همچنین از کتاب «بنی‌اسماعیل بنی اسرائیل و آخرالزمان» به نویسندگی اسماعیل شفیعی‌سروستانی رونمایی شد. شفیعی‌سروستانی با بیان اینکه کار علمی و پژوهشی این کتاب دو سال به طول انجامید، گفت: این کتاب کلیدی برای تحلیل واقعه رفته، در حال گذار و آینده مستضعفان است.
وی عنوان کرد: در کتاب بنی‌اسماعیل بنی اسرائیل و آخرالزمان، دو شاخۀ پیامبری بنی اسرائیل و بنی اسماعیل که از عهد ابراهیم خلیل الله جوانه زد تا زمان پیامبری خاتم الاانبیا محمد مصطفی و تداوم آن از طریق امامان معصوم ، بررسی شده است. وی، هدف از نگارش این کتاب را ثبت وقایع رفته بر مستضعفان از زمان شروع حرکت دو ارابۀ بنی‌اسماعیلی و بنی اسرائیلی در جاده بلند آخر الزمان برای پیوستن به حکومت جهانی و رسیدن به آخرین وعده گاه عنوان است.

تاریخ درج :  1397/11/13

تعداد بازدیدها : 1026

ارسال نظر