تغيير رنگ شهر خاكسترى

اسلامی نژاد: مردم بجای آسیب زدن به المان وطرح ها، احساس مسئولیت خود راتقویت کنند




سالهای گذشته گفتیم ونوشتیم که یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد شهری خاکستری وخنثی است شهری که بیشتر شبیه یک روستای بزرگ است و علیرغم جوان بودنش سیما ومنظر یک شهر جوان وتازه نفس را ندارد .دلایلمان برای این گفتن ها مشخص بود، هم نداشتن یک معماری قوی وبطور کلی ساخت وسازهای غیراصولی وهم خلا محرک های شادی آفرین درشهر باعث شده بود که یاسوج شهر سیمان،بلوک وآجر باشد وبرای شهروندانی که هر کدام در طول روز وسال مشغله ها و روزمرگی های خاص خودشان را داشته ودارند  این بدترین اتفاق ممکن بود که نتیجه ای جز تشویش ودلزدگی ودلمردگی نداشت.

درصورتی که به گفته کارشناسان شهری زیباست که علاوه برتناسب بین شرایط محیطی ونیازهای انسانی به کیفیت روح وروان شهروندان خود نیز احترام بگذارد تا بخش زیادی از سلامت وشادی آنها با ایجاد وارتقای کیفیت فضاهای شهری تامین شود، چرا که وقتی شهری فضای بصری وسیمای مطلوبی داشته باشد قاعدتا احساس تعلق  وسر زندگی ونشاط میان شهروندانش فزونی می گیرد ودر پرتو این ارتباط دو سویه می توان به داشتن وساختن شهری خوب تر امیدوار بود.

باهمه این اوصاف یاسوج نتوانسته بود به عنوان شهری دارای جلوه،رنگ ومحرک به نیازهای روحی وروانی شهروندانش توجه کند ونتیجه  بی سلیقگی ها وناموزونی همه این سالها دهن کجی وتوی ذوق زدن در ودیوار شهری بود که مرکز وپیشانی یک استان به شمار می رفت.ولی از سال گذشته تا کنون گویا مدیریت جدید شهر و سازمان سیما ومنظر شهری دست به کار شد تا خلا این سالها را جبران کند وبا ساخت المان ها ونقاشی روی دیوارها وپاشیدن رنگ ... دستی به سر وروی شهر بکشد وحس زیبا شناختی شهروندانی را که شاید دیگر نسبت به آن بی تفاوت شده بودند بیدار کند.


استارت کار زده شد وبه زودی کار با طراحی واجرای چند  المان و نقاشی روی دیوارهای شهر شروع شد.صندوق های برق ومخابرات و هرجایی که دراشغال ومحاصره پوسترها وپلاکاردها بود با رقص رنگ جانی دوبار گرفت تا شهر خاکستری دیروز جلوه ای نو بگیرد .

شاید برای شروع کمی دیر وکار محدود  بود ولی همین آغاز وطراحی با کمک ولطف یک تیم هنری وتشکل مردم نهاد هم نقطه ای امیدی بود برای این شهر خاکستری.آن چنان که روانشناسان، مدیران شهری، مهندسان شهرساز و معمار بر این عقیده اند که گرافیک شهری با ابزاری به نام نقاشی دیواری می‌تواند جلوه‌های تازه ای از شهرها را در اختیار مردمش قرار دهد.

 سیما انصاری در مقاله ای در مجله تخصصی گرافیک شهری با عنوان پانل می‌نویسد: می‌توان با استفاده از این دیوارنگاره‌ها بسیاری از مفاهیم ثقیل را به سهل ترین زبان ترجمه و در اختیار ذهن بینندگان قرار داد. وی می افزاید:مفاهیم جدی و ارزشمندی همچون اعتقاد به سنن مذهبی و ملی، امتناع از الگوهای تصویری تکراری و سطحی، بیان فرهنگ و اعتقادات عمیق میهنی و توصیه‌های مهم و ضروری اجتماعی هنگامی‌که با کلام هنر آمیخته گردند به حربه قدرتمندی مسلح می‌شوند که به راحتی قابل درک و لمس برای هر طبقه مخاطبی است.

اسد اسلامی نژاد جوان هنرمند وخوش ذوقی است که با حمایت مجموعه ومدیر  سازمان سیما ومنظر شهری وشهرداری وشورای شهر وهمراهی دوستانش در تشکل نهضت سبز زاگرس این روزها سخت مشغول طراحی وایده پردازی برای یاسوج است ونقاشی وطراحی های روی برخی دیوارها وسایر نقاط شهری را نیز پیش ازاین انجام داده وطرح های سنتی نظیر مشک وملار را نیز در دو بلوار شهر به عنوان یکی ازسنت های قدیمی ایبن دیار اجرایی کرده  وقصد دارد در پرتو این روحیه خلاقانه وحمایت های موجود همچنان با قدرت به پیش برود تا شاهد زیبایی بصری بیشتری درسطح مرکز استان باشیم.

این جوان سی ساله که فارغ التحصیل رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد است واخیرا هم موفق به کسب رتبه دوم مسابقه المان شهری شده، با بیان اینکه 15 است که بطور جدی در عرصه هنر خصوصا حوزه تجسمی،سیاه قلم،نقاشی روی بوم ودیوار  فعالیت می کند به ابتکارجنوب می گوید:از همان کودکی تا بزرگسالی علاقه وافری به هنر وگرافیک داشتم وبه همین منظور وبرای ارتقای توانمندی خود دراین حوزه دوره های آموزشی بیشتری را با اساتید برجسته وصاحب نام گذراندم.
وی افزود:متاسفانه در دهه های قبل هنر به شکل امروزی نهادینه نشده بود ومردم و والدین دید روشن و مناسبی نسبت به این رشته نداشتند به همین خاطر نتوانستم تحصیلات خود را دراین رشته دنبال کنم ولی با این حال همچنان ودرکنار تحصیلم علاقه شخصی ام را دنبال کردم.


این هنرمند هم استانی تصریح کرد:در چارچوب این علاقه ودغدغه مندی وایده هایی که برای زیبا سازی شهر داشتم به سازمان سیما ومنظر شهری مراجعه کردم که با استقبال آنها روبرو شدم وقرار شد کارم رابصورت مستقل آغاز کنم.البته پیش از شروع کار مطالعاتی در زمینه زیباسازی زمین داشتم که این مسئله هم مزید بر علت بود.وی درباره انگیزه فعالیتش درشهر افزود:هیچ گاه به جنبه مالی هنر نگاه نکردم وهمین به دلیل همیشه اعتقاد داشتم باید هر جا نیاز باشد به عنوان یک هنرمند رسالتم را انجام دهم .
این هنرمند اظهارداشت: المانها وطرح های بومی وسنتی  که برگرفته از سنت وآداب ورسوم ،پوشش ،صنایع دستی وحتی بازیهای محلی باشد همواره معرف فرهنگ هر منطقه است که این مهم در یاسوج به عنوان یک شهر که اتفاقا قدمت زیادی هم دارد دیده نمی شد واین در شرایطی بود که این مسئله به عنوان یک نیاز ومطالبه مبرم احساس می شد ولی متاسفانه  به جز مجسمه آریو برزن خیلی به این موضوع  پرداخت نشده بود و همه اینها باعث سوق دادن من به سمت فعالیت برای شهری بود که نسبت به آن احساس تعلق داشتم.

وی گفت:آغاز به کار ما با ساخت یک لانه پرنده با استفاده از آرموتور وچوب درخت انگور بود وپس از نیز دو تخم پرنده با استفاده از موادی نظیر گچ ساختیم ودراین لانه قرار دادیم که این طرح درمیدان معلم نصب است .اطراف آن نیز نرده وکار طراحی با چوب اجرایی شده است.اسلامی نژاد ادامه داد:اطراف این لانه نیز درخت خشکیده ای قرار داشت که آن را بصورت سه مداد رنگی درآوردیم تا این درخت بلا استفاده نماند.

این هنرمند ابراز داشت:پیش از شروع فعالیت هنری وطراحی در سطح شهر،برخی ایده هایی را که در ذهن داشتم درباغ شخصی  خود در منطقه سادات قرار داشت اجرایی کردم که همه این اقدامات وطرح ها سنتی وبا استفاده از چوب وسنگ بود.
اسلامی نژاد عنوان کرد:بعد از ساخت لانه پرنده اجرای دو طرح سنتی مشک وملار را در دستور کارقرار دادیم که یکی از آنها درمیدان در کنارپل بشار قرار دارد ودیگری در  میدان جهاد اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه تا تابستان امسال قصد داریم اقدامات بیشتری را اجرایی کنیم که از جمله اجرای طرح هایی با استقاده از حیوانات وجانوران مختلف خصوصا نوع بومی است افزود:در طراحی ورنگ آمیزی شهر بیشتر دنبال نقاطی بودیم که نیاز به فرآیند زیباسازی وبازسازی داشتند ،که از جمله این موارد صندوق های برق ومخابرات موجود در سطح شهر بودند که از میدان نیروی انتظامی (ساعت سابق)تا میدان هفت تیر تعبیه شده بودند ،ولی در محاصره انواع تبلیغات وپوسترها قرار گرفته بودند.
اسلامی نژاد ادامه داد:بعد  ازپاکسازی این موارد از چسب وتبلیغات شروع به نقاشی وطراحی کردیم تا شهر جلوه بصری بهتری به خود بگیرد.

این هنرمند هم استانی بیان کرد:با همکاری اعضای تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس به عنوان همکاران ودوستانم دراجرای این طرح ها هستند  کار نقاشی روی دیوارها را از ایستگاههای اتوبوس آغاز کردیم که قرار است این اقدام جالب  ادامه داشته باشد.وی ادامه داد:دراین نقاشی وطرح ها بسته ببه نوع کار، طرح برجسته وسه بعدی هم انجام شده که بر کیفیت وزیبایی کار افزوده است.قراراست در برنامه های آینده از کاشی معرق وبرجسته نیز استفاده کنیم وقرار است علاوه بر اینها کار فرم دهی وطراحی روی گل ها وگیاهان شهری را درکنار کاربا بتن وچوب ادامه دهیم


 

 

تاریخ درج :  1398/2/10

تعداد بازدیدها : 1006

ارسال نظر