جلوی خودکشی ۱۵۸نفر را گرفتیم

هفت هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی هستند  


به مناسبت هفته بهزیستی نشست مدیرکل بهزیستی استان با اصحاب رسانه برگزار شد.در این نشست سید آیت افشار مهر با بیان اینکه خودکشی به عنوان یک آسیب اجتماعی در طول زندگی بشر وجود داشته گفت:دراین راستا اصلی ترین وظیفه این  سازمان مقوله آگاه سازی وآموزش است.وی افزود:اگر در زمینه خود کشی مداخله وپیشگیری نباشد قطعا آمار این آسیب  دراستان بیشتر وخطرناک ترآن چیزی است که عنوان می شود.

افشار مهر تصریح کرد:پیشگیری مولفه مهمی است که درکشورهای جهان سوم ازجمله ایران مغفول مانده وانتظار می رود رسانه ها دراین زمینه همکاری وهمراهی بیشتری داشته باشد.مدیر کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه بیان آمار وجزئیات برخی آسیب های اجتماعی در جامعه سبب الگو پذیری وقهرمان پروری می شود ادامه داد:نباید اجازه داد با بزرگنمایی خصوصا در مناطق محروم این آسیب فراگیر ودامنه دار شود.این مسئول تاکید کرد:درخواست ما از اصحاب رسانه این است که قبل از انعکاس مطلب یا گزارشی دراین زمینه مشورت لازم را انجام دهند تا این امر زمینه ساز سواستفاده یا تبعات بعدی نشود.

افشارمهر البته یادآور شد :درهر آسیب اجتماعی عوامل زیادی دخیل هستند بنابراین نباید تک عاملی به آنها نگاه کرد.وی در ادامه با بیان اینکه برخلاف تصور 60 درصد خودکشی ها درشهرستان بویراحمد اتفاق می افتد ابرازداشت:در شهر دیشموک با توجه به میزان خودکشی ها وانعکاس آنها قریب به 20 تسهیل گر در حوزه های  مختلف  فعالیت می کنند.افشار مهر تاسیس 7 مهد کودک برای سنین پایه،ایجاد مرکز خصوصی ودولتی دراین شهرستان وهمچنین استفاده از اورژانس اجتماعی وتشکیل کمیته اجتماعی مختص آسیب ها را از جمله مهمترین اقدامات این سازمان برای کاهش آسیب های اجتماعی در دیشموک برشمرد.

وی خاطرنشان کرد:باتوجه به اینکه کهگیلویه وبویراحمد  در زمینه خودکشی به عنوان پایلوت انتخاب شده قرار است دراین زمینه نیز اعتبارقابل توجهی به استان تخصیص یابد.وی گریزی به فعالیت  سامانه 123 این سازمان هم زد واضافه کرد: در سال گذشته با تماس های صورت گرفته با این  سامانه از خودکشی 158 نفر در استان پیشگیری شد.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد:همچنین با مداخله اورژانس اجتماعی در سال 97 از 2 هزار و 500 مورد مراجعه در رابطه با طلاق 700 مورد منجر به سازش شده است. افشار مهر با بیان اینکه کودک خیابانی در استان نداریم تصریح کرد: کودک کار در استان داریم که بیشتر در تعطیلات تابستان اقدام به کار می کنند. این مسئول درادامه تعداد افراد تحت حمایت مستقیم و مستمر بهزیستی را ۳۶ هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: ۷ هزار نفر در حوزه اجتماعی و زنان سرپرست خانوار و ۱۲ هزار نفر معلول در بخش توانبخشی تحت حمایت هستند.

 مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یک هزار و 514 معلول سرپرست خانوار در استان وجود دارد که از این به بعد همه اعضای خانواده آنها مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.افشار تصریح کرد: با خرید امکانات تخصصی توسط بهزیستی، هم در بخش دولتی و هم دربخش خصوصی با وجود نیروهای متخصص در چند سال اخیر شاهد کاهش معلولیت بینایی و شنوایی در استان بودیم. وی عنوان کرد: در حال حاضر، ۱۰ مرکز شبانه روزی در حوزه‌های مختلف از جمله سالمندان، اعصاب روان و عقب ماندگان ذهنی و ۱۸ مرکز تخصصی شامل جسمی-حرکتی و آموزش زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال در استان در حال فعالیت است.

افشار مهر با اشاره به اینکه مراکز مشاوره دولتی به صورت ۲۴ ساعته حضوری و تلفنی آماده ارائه خدمات هستند، خاطرنشان کرد: ۴۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در نقاط مختلف استان فعالیت دارند.وی گفت: خدمات ارائه شده در حوزه معاونت مشارکت های مردمی شامل تامین اشتغال و مسکن جامعه هدف است که از سال ۸۹ تاکنون در بخش خانوارهای ۲ معلولی بالغ بر ۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده است.

تاریخ درج :  1398/4/26

تعداد بازدیدها : 141

ارسال نظر