وضعیت نامطلوب تنها پتانسیل گردشگری زمستانی استان

کاکان قربانی بی توجهی  مسئولین



علوی:اگر مشکل وکمبودی وجود داشت چرا قبلا فکری برای آن نکردند

تحریم ها در تامین قطعات برف کوب اثرگذار بوده

 

 

ابتکارجنوب، پیست اسکی کاکان ،ظرفیتی کم نظیر در حوزه گردشگری و ورزش های زمستانی در شهرستان ویراحمد است،ظرفیتی  که باعث شده تا این پیست در شش ماه سرد سال میزبان تعدادی زیادی از ورزشکاران ، ورزش دوستان استان وحتی مناطق جنوب کشور باشد.

با همه اینها اما بررسی وضعیت موجود دراین پیست نشان می دهد اوضاع آنگونه که باید دراین پیست مطلوب نیست واین پتانسیل قابل توجه وارزشمند با همان ظرفیت موجود و زیرساخت هایی که قدمتشان به 15 تا20 سال پیش می رسد به فعالیتش ادامه داده  تا امروز سایه سنگین مشکلات رابرسر خود تحمل کند.

اخیرا مجموع مشکلات این پیست باعث واکنش فرماندار بویراحمد شد واو طی سخنانی درشورای ترافیک ، با بیان اینکه پست اسکی کاکان آبروی اداره کل ورزش وجوانان است گفت:متاسفانه در شرایط فعلی به دلایل واهی وتوجیه ناپذیر پیست در زمینه بالابر وبرف کوب با مشکلاتی مواجه شده درحالی که هزینه یک پیست کوب تنها 50 میلیون است وبالابرنیز با مبلغ جزئی تعمیر می شود.

شاهرخ کناری افزود:برای حل مشکل پارکینگ نیز سال گذشته مصوب شد روال قانونی کار طی شود واداره کل ورزش پیگیر باشد تا زمینی را که درمجاورت پیست قراردارد برای پارکینگ درنظر بگیرند که متاسفانه این اتفاق محقق نشد.

فرماندار شهرستان بویراحمد ضمن انتقاد از عملکرد اداره کل ورزش وجوانان در خصوص ساماندهی و راه اندازی پیست اسکی ابرازداشت:ورزش وجوانان دست روی دست گذاشته وحالا با سخنانی که تنهابرای خودشان خوب است قصد توجیه مردم را دارند.

کناری عنوان کرد: مدیری که عرضه ندارد از شناسنامه خود دفاع کند باید هم نتواند برای پیست کاری کند،پیست اکنون باید در مدار می بود ولی هنوز  در زمینه  برف کوب،رستوران،سرویس بهداشتی ،پارکینگ و بالابر با مشکلاتی مواجهه است وعملا تعطیل شده.

وی تاکید کرد:اخیرا مکاتبه ای را دراین خصوص انجام دادیم که تذکر لازم از طرف استاندار ومعاون عمرانی به مدیرکل ورزش داده شد تا پیگیر وضعیت پیست باشد وجدی تر پای کار بیاید.

بیان این مطالب وسخنان باعث موضع گیری مدیر کل ورزش وجوانان شد و او طی گفت وگویی با یکی ازخبرگزاری ها ضمن  انتقاد شدید از فرماندار شهرستان بویراحمد که به جای  رفع مشکلات تنها به دنبال انتقام جویی است اظهار کرد: متاسفانه آقای فرماندار که هیچ اطلاعی از اسکی و بالابر و برف‌کوب ندارد حرف‌هایی را به زبان می‌آورد که همه رنگ و  بوی سیاسی انتخاباتی و انتقام جویی دارد.

وی با بیان اینکه ورزش جولانگاه سیاسی کاری و رسیدن به مطامع سیاسی نیست اضافه کرد:اگر دلسوز ورزش و اسکی بودید در شورای برنامه ریزی شهرستان بویراحمد اعتباری برای رفع مشکل پیست می گذاشتید.

اما علوی در گفت وگو با ابتکار جنوب هم اینگونه عنوان کرد که همه چیز درپیست اسکی یاسوج مرتب است وتنها مشکل پیست هم برف کوب است که قراراست فردا  با حل این مشکل هم همه چیز به حالت عادی برگردد وقراراست سال آینده هم یک برف کوب دیگر برای پیست توسط استاندارخریداری شود.

اما در گفت وگو وپاسخ های علوی نکته های قابل تاملی نیزوجود داشت، اینکه او بدون در نظر گرفتن مردم همه ظرفیت وامکانات پیست را درحد واندازه ورزشکاران مطلوب ومعقول می دانست ومعتقد بود به اندازه جمعیت ورزشکار هم پارکینگ جوابگوست وظرفیت لازم را دارد،هم سرویس بهداشتی کافی است و وضعیتی مطلوبی دارد وهم اینکه بالابر پیست هیچ گونه مشکلی ندارد.

علاوه براین علوی تاکید داشت: طی همه سالهای قبل امکانات پیست همینگونه بوده واگر مشکل وکمبودی بوده چرازمان او مطرح شده ودر گذشته فکری برای آنها نشده.

مدیرکل ورزش وجوانان استان در تشریح وضعیت پیست با بیان اینکه تنها مشکل فعلی پیست برف کوب است به ابتکارجنوب  گفت:کار تعمیر برف کوب توسط مکانیک هایی انجام می گیرد که اهل تهران هستند .علاوه براین بخشی از قطعات آن نیز خارجی است که همین دوعامل مرتفع کردن مشکل برف کوب را زمان بر کرده،ضمن اینکه تحریم ها هم دراین زمینه بی تاثیر نبوده.
وی افزود:طی چند شبانه روز گذشته اقدامات لازم انجام شده وبه گفته وقول رئیس هیات اسکی قراراست برف کوب پیست امروز راه اندازی شود.

این مسئول ادامه داد:پیست کاکان شاخص وظرفیت های خاص خود را دارد وبا توجه به این فاکتورها پاسخگوی ورزشکاران بوده هست.علوی تاکید کرد:اصلا اینگونه نیست که تمام خودروها منتهی درمسیرجاده پیست به سمت پیست کاکان می آیند بلکه اکثر اینها مردمی هستند که برای استفاده از طبیعت وبرف بازی دراین مسیرتردد می کنند.

مدیرکل ورزش وجوانان با بیان اینکه به تعداد ورزشکاران سرویس بهداشتی وجود دارد اظهار داشت:به جهت برگزاری جشنواره برفی در دوسال گذشته یک چشمه سرویس بهداشتی دیگر نیز به ظرفیت موجود اضافه شد.

علوی یادآور شد:وقتی من به عنوان مدیرکل ورزش به این استان آمدم بالابر پیست تنها 4تا5صندل داشت ،بخشی از سیم بکسل آن مشکل داشت وحتی بخش هایی از آن به سرقت رفته بود که همه اینها مرتفع شده وبالغ بر 30 صندلی به تعداد قبل اضافه شد واکنون بالابر هیچ مشکلی ندارد.

وی گفت:امکانات پیست طی 15تا20 سال گذشته همین ها بوده چرا اگر کمبود ومشکلی وجود داشته از قبل برای آن فکری نشده واکنون که ما مشغول حل مشکلات هستیم از کمبودها می گویند.

وی درپاسخ به سوالی دراین بارکه چرا اکنون به فکر حل مشکلات برف کوب شده اید هم بیان کرد:موتور برف کوب قبلا دچارمشکلاتی بود که مشکل را رفع کردیم ولی مشخص شد در دوران گذشته لاستیک توپرآن به سرقت رفته ولاستیک معمولی به جای آن گذاشته اند که این مشکل راهم حل کردیم.ضمن اینکه دستگاهی که چندین سال قدمت دارد هر لحظه امکان خراب شدن آن وجود دارد.

مرور صحبت های علوی بیانگراین امرمهم است که همه ظرفیت وفضای پیست راتنها برای ورزشکاران ونه مردم می داند ومعتقد است فراهم کردن زیرساخت های لازم برای سایرینی غیر از ورزشکاران ضرورت ندارد.درحالی این پیست نه محل برگزاری اردوهای ملی وبین المللی است ونه میزبان جشنوارها های کلان و وسیع است وحداقل باید بخشی از آن که متعلق به ورزشکاران حرفه ای نیست  را برای  مردم درنظر بگیرند تا متناسب با آن تمهیدات لازم اندیشیده شود و زیر ساخت ها نیزبه تبع آن برایشان فراهم شود.

لازم به یادآوری است که پیست اسکی کاکان نه تنها میزبان کهگیلویه وبویراحمدی ها که به دلیل قابلیت ورزشی وپتانسیل گردشگری کم نظیر خود میزبان تعداد زیادی از مردم استانهای همجوار وجنوب کشور است .اتفاقی که باید از آن استقبال کرد و فضا،زیرساخت ها وامکانات لازم را نیز به موازارت آن ایجاد کرد تا شاهد دستاوردهای مثبت آن دراستان باشیم.

علاوه براین ،اینکه مدیر کل ورزش می گوید مشکلات برف کوب را در طی یکی دوسال گذشته حل کرده  وحالا به دلیل قدیمی بودن دچار مشکل شده ودر مابقی زیرساخت ها هم اقداماتی صورت گرفته هم توجیهی برای کم کاری واهمال او نیست.او به اندازه کافی فرصت داشته تا طی دوران مدیریتی اش  یک بار برای همیشه ودر حدان توان اعتباری ومالی وحتی رایزنی های پیگیرانه با مسئولان استان وحنتی مجموعه سازمان متبوعش مشکلات پیست کاکان رابرطرف کند نه تازه در اوج فصل زمستان یادش بیاید که تحریم ها وجود دارند و تعمیرکاران بومی استان نیستند وهزار توجیه غیر منطقی دیگر.

حتی اینکه مدیراین مجموعه عنوان می کندامروز مشکل برف کوب حل می شود نیز اتفاق خوشایند وکار بزرگی نیست.این مشکل باید خیلی پیشتر مرتفع می شد نه اینکه بعد از صحبت های فرماندار وبالاگرفتن انتقادات تازه مسئول ما یادش بیفتد که پیست با چه مشکلاتی دست وپنجه نرم می کند..

تاریخ درج :  1398/11/3

تعداد بازدیدها : 518

ارسال نظر