با وجود پروژه های نیمه تمام قدیمی ،77 پروژه جدید دراستان کلنگ‌زنی می‌شود‌

پروژه جدید پیشکش،قبلی ها را تکمیل کنید

 

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح و کلنگ‌زنی ۳۸۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار حدود 944 میلیارد تومان و میزان اشتغال‌زایی سه هزار و 284 نفر در دهه فجر امسال خبر داده و گفته: از این تعداد ۳۰۴ پروژه افتتاح و ۷۷ پروژه کلنگ‌زنی می‌شود.


وی به پروژه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی دهه فجر سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته 570 میلیارد تومان پروژه با اشتغال‌زایی دو هزار و 230 نفر در استان افتتاح و کلنگ‌زنی شد .


معاون عمرانی استاندار نیز گفت :قرار است چندین ابر پروژه دراستان اجرا شود که این پروژه ها درآینده توسط مسئولان کشوری افتتاح می شوند.


انتشار این اخبار آن هم در شرایط ویژه امروزی ،خبری مسرت بخش وامید آفرین است .مردم نیاز دارند تا از درگاه رسانه ها درجریان کم وکیف خدمات رسانی های این چنینی دولت قرار بگیرند.


اما مسئله مهم در مواجهه با چنین اخباری واقع بینی است  این که با وجود تعریف پروژه های جدید  تکلیف پروژه های بی سرانجام  قبل چه می شود؟،پروژه هایی که طی همه سالهای گذشته زخم کلنگ های مسئولین را به جان خریدند تا نوید بخش روزهای خوش آینده باشند، غافل ازاینکه روزی خود را درقالب چالش ومعضل وزخمی ناسور نشان می دهند.


برخی از این پروژه ها به مناسبت های مختلف نظیر هفته دولت،ایام اله دهه فجر توسط مسئولین استانی وملی کلنگ زنی شده اند وبرخی دیگرشان هم مصوبه هیئت دولت وسفر مسئولان رده بالای ملی به استان بوده اند ،هر چه که بوده باعث شده تا امروز تعداد این پروژه ها از 2 هزار مورد فراتر برود ومطالبات مردم درحوزه های مختلف بر زمین بماند.


درست است که مردم از دولت ومسئولان  انتظار خدمات دارند ولی آنها خدمتی را می خواهند که مشکلاتشان را مرتفع کند وبازدهی برای آنها به همراه داشته باشد ،نه اینکه هر ساله شاهد کلنگ زنی پروژه های جدیدی باشند که نه تنها برای آنها منفعتی  ندارد بلکه به دلیل نداشتن توجیه وهزاران دلیل دیگر مسئله ساز ظاهر شود وبه عنوان بارسنگینی  بر روی دوش خودنمایی کند .


همانطور که حسین کلانتری هم تاکید دارد برای مردم  فرقی نمی کند پروژه ها 300 تا باشد یا 320 پروژه، اگر بدانند با تمام وجود تلاش می کنیم درک منطقی و خوبی خواهند داشت و می پذیرند.
درهمین خصوص معاون عمرانی استاندار درتابستان جاری با بیان اینکه۲۲۵۰ پروژه نیمه تمام در استان گفت: باید از ایجاد پروژه‌های جدید تا تکمیل پروژه‌های فعلی خودداری شود تا شاهد وجود هیچ پروژه زخمی دیگری دراستان نباشیم.


وی افزود: برخی پروژه‌های استان عمر بالای ۱۰ سال دارند  بنابراین هدفگذاری تکمیل این پروژه‌ها مورد تاکید است.
موضوعی که اتفاقا خود استاندار نیز تاکید زیادی برآن داشته آن چنان که پیش ازاین گفته بود: وقتی بیش از ۲۰۰۰ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد، به جز موارد خاص و ضروری، باید نگاه به ایجاد پروژه‌های جدید نداشته باشیم.


کلانتری با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: اولویت تکمیل پروژه‌ها نیمه تمام است.


همانطور که اشاره شده کهگیلویه وبویراحمد اکنون بالغ بر 2هزار پروژه نیمه تمام دارد از حیث تعداد با استانهای بزرگی نظیر فارس واصفهان یا برابری می کند ویا فاصله کمی از آنها دارد واز استانهایی نظیر بوشهر نیزازجهت کمیت  پیشی گرفته.


همه اینها ضرورت تکمیل پروژه های نیمه تمام پیشین را که دچار فرسایش شده واز مطالبه اقتصادی  تبدیل به چالش اجتماعی شده اند دوچندان می کند آن هم در شرایطی که دولت تمام عزم خود را برتکمیل پروژه های دارای توجیه گذاشته.آنچنان که معاون رئیس جمهورگفته: 80 هزار پروژه نیمه تمام  درکشور وجود دارد که اولویت ما به عنوان دولت  تکمیل طرح‌های نیمه تمام با توجیه اقتصادی است.


بنابراین مسئولان ما باید متوجه باشد تعریف وکلنگ زنی پروژه های جدید با وجود بلاتکلیف بودن پروژه های نیمه تمام پیشین توجیه ندارد ورهاورد وخروجی مثبتی برای استان نخواهد داشت.

قرار بود بنابر گفته خود استاندار جز به ضرورت پروژه جدیدی تعریف نشود و پروژه های قبل تکمیل شوند ظاهرا ورق برگشته وقرارنیست چنین وعده هایی رنگ تحقق بگیرند.

تاریخ درج :  1398/11/14

تعداد بازدیدها : 504

ارسال نظر