ابتكارجنوب در سالى كه بد گذشت

 

حالا که در آستانه سال جدید هستیم به عنوان یک رسانه قصد نداریم دم از نا امیدی بزنیم ولی انگار ناف این سالهای اخیر در کشور را با مشکلات بریده اند کافی است بررسی کوتاهی از حوادث واتفاقات سالجاری در کشور انجام شود تا صحت این ادعا بهتر مشخص شود.

 

شبیخون سیلابهای بهاره

درست در نخستین روزهای فروردین 98 بود که کشور با شبیخون سیل مواجه شد و متحمل خسارت های زیادی خصوصا در حوزه زیرساخت ها شد.آنچنان که رحمانی فضلی گفت درآن برهه زمانی بیش از 400 شهر وروستای کشور درگیر سیل وتبعات ناشی از آن شدند که کهگیلویه وبویراحمد هم از آن مستثنی نبود و به گفته مسئولان سیلاب های بهاره بالغ بر 15هزار میلیارد ریال به زیرساخت های آن خسارت زدند.

شیراز هم یکی ازشهرهای بود که خسارت زیادی را دراین شهر به بار آورد ،سیل هر چه را که درمسیرش بود می شست وباخود می برد تا این شهرنیز به عنوان یکی از کانونهای بحرانی سیلاب درکشور معرفی شود.مشابه این اتفاق در زمستان امسال برای سیستان وبلوچستان هم افتاد وبنابرگزارشات منتشر شده، بیش از250هزار نفردراین سیلاب بی خانمان شدند.

 

هزارمین گام ابتکارجنوب

البته یک خبر مسرت بخش برای ابتکارجنوبی دربهارامسال چاپ هزارمین شماره این روزنامه بود که در زمره معدود اتفاقات خوبی بود که باوجود مشکلات رسانه های مکتوب برای ابتکارجنوب وپرسنل آن حاصل شد.

 

نیمه جنوبی گرفتار ملخ ها!

اما پس از جریان سیل ملخ ها هم در بهار امسال کشور ونیمه جنوبی آن را بی نصیب نگذاشتند تا این معضل نیز به عنوان یک بحران جدی دراین مناطق سربرآورد مسئله ای که طی هفته های اخیر نیز مجدد دربرخی استانهای جنوبی به گوش رسیده است.

 

تغییر استاندار وقاضی القضات استان

تغییر مقام ارشد اجرایی استان درخرداد ماه جاری وهمچنین رئیس کل دادگستری و تغییر معاونت سیاسی استانداری وانتصاب یک معاون جدید زن دیگر درمجموعه استانداری وهممچنین تغییر فرمانداران دربرخی شهرستانها نیز از جمله اتفاقات مهم سیاسی امسال دراستان کهگیلویه وبویراحمد بود.که البته باید به این اتفاقات مهم رحلت  آمیر احمد تقوی به عنوان موسس حوزه علمیه شهرستان کهگیلویه ویک شخصیت برجسته درسطح استان راهم اضافه کرد.

 

پاییز انتخاباتی

اما یکی از اتفاقات مهم درپاییز امسال رقم خورد وبالاخره زنگ شروع رسمی انتخابات در کشور به صدا درآمد و داوطلبان فرآینده ثبتنام را در حوزه های مختلف انتخابیه آغاز کردند.درکهگیلویه وبویراحمد هم به تبع سایر نقاط کشور این اتفاق افتاد .پس ازاین مرحله مرحله اول تایید صلاحیت استانی داوطلبین هم انجام گرفت وتقریباهمه نامزدهای شاخص توانستند ازفیلتر استانی بگذرند.

پس از آن همه چیزبه شورای نگهبان سپرده شد تا انتخابات وارد مرحله جدی تر شود ،هر چند دراستان به دلیل جو وتب وتاب  انتخاباتی که همیشه از پیش حاکم می شود کاندیداها فعالیت وتبلیغات خود را آغاز کرده وبا جمعیت وطایفه همراه بدنبال جذب آرای بیشتر بودند.

این روند تا نتیجه نهایی تایید صلاحیت هاادامه داشت .بالاخره نتایج اعلام شد ومشخص شد برخی چهره های شاخص نتوانسته اند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و کار به اعتراض کشید والبته تغییری چندانی هم دراصل ماجرا به وجود نیامد.

اما شاید یکی از داغ ترین سوژه های انتخاباتی امسال نیامدن ستار هدایتخواه درانتخابات بویراحمد ودنا بود موضوعی که باعث شوک به اصولگرایان شد والبته او اعلام کرد نادرمنتظریان کاندیدای طیف اصولگرایان دربویراحمد ودنا خواهد بود وخودش درتهران حضور پیدا می کند که بعدها هم ازاین حوزه اعلام انصراف کرد.

 

انتخابات تمام شد ،منتخبین معرفی شدند

بالاخره وپس از روزهای پراسترش وموج های سنگین واحساسی انتخابات در دوم اسفند جاری برگزار شد و پس از آن نیز منتخبان درسراسر کشور پس از شمارش آرا معرفی شدند وبازهم کهگیلویه وبویراحمد در صدرمیزان مشارکت درانتخابات ایستاد.در یازدهمین دوره انتخابات مجلس دربویراحمد ودنا مهدی روشنفکر،در حوزه کهگیلویه بزرگ حجت الاسلام موحد ودر گچساران وباشت هم باردیگر غلامرضا تاجگردون به عنوان نمایندگان استان در خانه ملت معرفی شدند.

آنچه دراین انتخابات درحوزه بویراحمد ودنا به چشم آمد ریزش قابل توجه آرا غلام محمد زارعی بود که دراین دوره رتبه ای بهتر از چهارمی بدست نیاورد.

دراین دوره از انتخابات شائبه خرید وفروش آرا در انتخابات ،هزینه کرد برخی اعتبارات دولتی وآموزش وپرورش برای برخی کاندیداها ،چرایی مشارکت بالای استان در انتخابات ،بررسی وضعیت انتخاباتی گچساران ،ریزش قابل توجه آرای زارعی دربویراحمد ودنا و...از جمله گزارشات مهم انتخاباتی بود که در ابتکارجنوب به آنها پرداخته شد.

 

دو اتفاق مهم ودنباله دار درکشور

ماجرای استعفای ظریف ،سهمیه بندی وگران شدن بنزین ،دستگیری سرشبکه سایت آمدنیوز یعنی روح الله زم توسط اطلاعات سپاه،قتل میترا استاد توسط همسرش محمد علی نجفی وانعکاس گزارش ها وخبرهای این اتفاقات نیز از جمله موارد مهمی بود که درسالجاری اتفاق افتاد ودر ابتکارجنوب هم درشماره های مختلف به آن پرداخته شد.

 

خداحافظی سردار با ایرانی ها

 شهادت سردار سلیمانی را می توان یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 98 نامگذاری کرد ،فرمانده ای که طی سالهای اخیر همه هم وغم خود راصرف مبارزه با داعش وامنیت ایران کرده بود با تروری ناجوانمردانه به آرزوی دیرین خود یعنی شهادت رسید ،اتفاقی که باعث شد تا ایران وایرانی در داغ او به سوگ بنشینند ودر بدرقه وعزای او سنگ تمام بگذارند.

البته  اقدام آمریکایی ها درترور سردار بی جواب نماند و سپاه با حمله به مواضع آمریکا درپایگاه عین الاسد توان نظامی خود را به رخ این کشور کشید.

 

سانحه مرگبار بوئینگ 737 اوکراین باخطای انسانی

سانحه مرگبار بوئینگ 737 اوکراین درحوالی پرند نیز از دیگر اتفاقات غم انگیزی بود که که نه تنها ایران بلکه بسیاری از مردم دنیا را در غم عظیم فرو برد ومشخص شد دلیل سقوط آن خطای انسانی بوده است.

 

تجمیع منصب امامت جمعه و ولی فقیه پس از25سال

اما تجمیع منصب امامت جمعه و ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد پس از گذشت 25 سال دیگر اتفاق مهم امسال درکهگیلویه وبویراحمد بود که با حکم رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام سید نصیر حسینی به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه دراستان معرفی شد وآیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نیز همچنان به عنوان نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری به کار خود درکنار مردم ادامه می دهند.

 

کرونا مهمان ناخوانده ایران وجهان

باوجود همه این اتفاقات این روزها ایران وجهان درگیر مهمان ناخوانده ای ازخاور دور شده اند،ویروسی که به خبر یک رسانه های جهان تبدیل شده و هر روز هم بر تعداد مبتلایان وجان باختگان آن هم اضافه می شود ودرایران هم نخستین بار در قم اعلام حضور کرد وپس از آن تمامی استانهای کشور را درگیر کرد .در کهگیلویه وبویراحمد هم این روزها کرونا ویروس در صدراخبار است و ابتکار جنوب هم هربار به ابعاد مختلفی از این بحران پرداخته است.

 اما به جزانتشار موارد وگزارشات عنوان شده در ابتکارجنوب این رسانه در سایر حوزه های اقتصادی،سیاسی،فرهنگی ،ورزشی،محیط زیست وهنری نیزدرسالجاری وبرمبنای رسالت خود ورود کرد که گزارشات آن نیز در آرشیو خبری این رسانه موجود است  وقطعا این روال را درسال جدید نیز با جدیت بیشتری ادامه خواهد داد .

 

 

 

 

تاریخ درج :  1398/12/27

تعداد بازدیدها : 210

ارسال نظر