رتبه استان از دوم به دهمی رسید

 

گزارش ابتکار جنوب از رتبه نزولی کهگیلویه وبویراحمد دراهدای عضو

 

رتبه استان از دوم به دهمی رسید

 

 

تاریخ های ثبت شده همیشه حرف های زیادی برای گفتن دارد،کافی است تقویم پیش رویت را ورق بزنی تا ببینی اکثر روزهایش تاریخی راثبت کرده اند  که دنیا دنیا حرف نگفته دارد.درست مانند 31 اردیبهشت ماه هر سال که بنام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده وامروزهم ما درهمین تاریخ سرنوشت ساز جاخوش کرده ایم.

 

شاید معنای این تاریخ تلخ وشیرین  را هیچ کسی به اندازه خانواده اهدا کننده ودریافت کننده عضو درک نکند،خانواده ای که باید بر سر یک دو راهی سخت تصمیمی سرنوشت ساز بگیرد تا شوق دوباره زیستن به فرد اهدا کننده هدیه شود واین همان اتفاقی است که طی همه این سالها افتاده وباعث شده تا اهدای عضو از دریچه متفاوت تری دیده شود.

 

 

رتبه دهم کهگیلویه وبویراحمد در اهدای عضو

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی درگفت وگو با ابتکار جنوب هم درتشریح بیشتر موضوع اهدای عضو دراستان می گوید:تعداد اهدای عضو درکهگیلویه وبویراحمد درسال 96 نوزده مورد ،درسال 97 بیست ودو مورد ودرسال گذشته به هفده مورد رسید که کاهش پیدا کرده که البته این روند کاهشی مختص کل کشور بوده وبیشترین دلیل آن به شیوع ویروس کرونا برمی گردد.

 

کامبیز کشاورز با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد در اهدای عضو درسال 98 رتبه دهم کشور را کسب کرده ادامه می دهد:این رتبه نزولی استان دراین زمینه به این دلیل بوده که رتبه بندی براساس دانشگاه صورت گرفته وچون استان ما از حیث دانشگاه دایره شمولی کمتری دارد رتبه دهم را کسب کرده.

 

وی با اشاره به درصد بالای رضایمتندی خانواده ها دراستان نسبت به اهدای عضو عنوان می کند:معاونت درمان درسالجاری تمهیدات خاصی رابرای ترویج فرهنگ اهدای عضو وقدرشناسی ازخانواده های اهدا کننده درنظر گرفته.

 

کشاورز نامگذاری یکی از میادین شهر متناسب با اهدای عضو را درصورت موافقت وتایید شورای شهررا به عنوان یکی از این اقدامات مهم ذکرکرده واضافه می کند:درنظرگرفتن قبر رایگان درآرامستان یاسوج به اهدا کنندگان عضو و همچنین ارائه وپخش برنامه فرهنگ سازی جهت اهدای عضو در صداوسیما وسایر رسانه ها از دیگر برنامه های مهمی است که دراین زمینه قراراست اجرایی ودنبال شود.

 

اهدای 600 عضو بیماران مرگ مغزی در استان

به گواه آمارها وگفته های مسئولان  تاریخچه اهدای عضو در کهگیلویه وبویراحمد نیز به سال 1383 برمی گردد ،تاریخی که یک جوان 22 ساله هم استانی نامش را برای نخستین بار در اهدای عضو ثبت کرد وهمین امر هم زمینه ساز اقدامی خدا پسندانه وحیات بخش در سالهای بعد شد،امری که البته و همچنان هم ادامه دارد.

 

مسئول تیم فرآهم آوری پیوند دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم در توضیحات تکمیلی می گوید:از سال ۸۳ تاکنون حدود ۶۰۰ عضو بیماران مرگ مغزی در استان کهگیلویه و بویراحمد اهدا شده است.

 

سینا سعیدی سوق با بیان اینکه از سال ۸۳ تا امسال حدود ۲۰۰ مورد اهدای عضو در استان انجام گرفته اضافه می کند:از سال ۱۳۹۰ تاکنون، ۱۲۷ مورد اهدای عضو ثبت شده در این استان داشتیم.

 

مسئول تیم فرآهم آوری پیوند دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان می کند:کوچکترین بیمار مرگ مغزی اهدا کننده پسربچه ۲ ساله و مسن ترین اهدا کننده خانم ۷۰ ساله هر دو در بیمارستان امام خمینی دهدشت بوده است.سعیدی سوق یادآور می شود : بیشترین میزان اهدا عضو در شهر یاسوج به دلیل داشتن دو بیمارستان بزرگ و فعال و همچنین ارجاع بیماران از سایر شهرستان‌ها به یاسوج بوده است.

 

فوت روزانه تقریبا ۱۲ نفر به علت نرسیدن عضو پیوندی

درهمین زمینه مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تنها یک چهارم اعضای دارای قابلیت پیوند در کل کشور اهدا می‌شود، می گوید: این در حالیست که روزانه تقریبا ۱۲ نفر به علت نرسیدن عضو پیوندی در لیست انتظار پیوند فوت می‌کنند؛ در صورتی که اگر به ظرفیت واقعی کشور در زمینه اهدای عضو یعنی شاخص pmp ۴۰ برسیم این میزان مرگ و میر به کمتر از ۲ مورد در روز کاهش پیدا می‌کند.

 

صادق بیگی با بیان اینکه در حال حاضر در داخل کشور ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند، ادامه می دهد:  بیشتر این افراد از بیماران دیالیزی نیازمند پیوند کلیه هستند و در رتبه‌های بعدی به ترتیب بیماران نیازمند پیوند کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده قرار دارند.

 

وی با اشاره به اینکه  سالانه بین ۶ تا ۸ هزار مورد مرگ مغزی در داخل کشور رخ می‌دهد که شایع‌ترین علت آن تصادفات جاده‌ای است، یادآور می شود: از این تعداد مرگ مغزی تقریبا ۵۰ درصد از نظر علمی قابلیت اهدای عضو دارند، به عبارتی بین ۳ تا ۴ هزار مورد مرگ مغزی در سال؛ در حالیکه متاسفانه تنها ۲۵ درصد این ظرفیت یعنی چیزی حدود یک چهارم به اهدا می‌رسد.

 

سه چهارم اعضایی که قابلیت اهدا دارند، به زیر خاک می‌روند

به گفته این مسئول  در حال حاضر تقریبا سه چهارم اعضایی که قابلیت اهدا دارند، به زیر خاک می‌روند و دلیل اصلی آن عدم رضایت خانواده‌های اهدا کننده است.

 

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رشد مضاعف اهدای عضو از موارد مرگ مغزی طی سال گذشته، عنوان می کند:آمار اهدای عضو موارد مرگ مغزی از حدود ۹۳۰ مورد در سال ۹۷ به ۱۰۷۸ مورد در سال ۹۸ افزایش یافته است، با این حال هنوز با تحقق ظرفیت واقعی کشور فاصله داریم.

 

شایع‌ترین علت عدم رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو

وی "عدم باور به مرگ مغزی به عنوان فوت" را به عنوان شایع‌ترین علت عدم رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو عزیزانشان مطرح کرد و گفت: اکثرا مرگ مغزی را با کمای عمیق اشتباه می‌گیرند، چراکه ظاهر بیماران دچار کمای عمیق با بیمارانی که متاسفانه به علت مرگ مغزی فوت کرده‌اند شبیه به هم بوده و از آنجا که در مرگ مغزی تا مدت کوتاهی قلب افراد حیات خود را بر روی مانیتور نشان می‌دهد، باور مرگ مغزی و فوت بیمار برای خانواده ها دشوار است و به همین علت نسبت به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند.

 

هر چند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان در ابتدای گزارش از درنظرگرفتن واجرای چندین برنامه درسالجاری در زمینه اهدای عضو گفته ولی بنظر می رسد ما  دراین زمینه هم نیازمند فرهنگ سازی بهتر وبا کیفیت وهم قدرشناسی بیشتر از خانواده هایی هستیم که در یک دو راهی سخت ترجیح می دهند زندگی بخش باشند.

 

علاوه براین رتبه دهم استان نیز نیازمند تلاش هایی بیشتری است تا کهگیلویه وبویراحمد به جایگاه واقعی خود دراهدای عضو به نسبت جمعیت برسد.

تاریخ درج :  1399/2/31

تعداد بازدیدها : 261

ارسال نظر