هواپيماى آتش نشان كجاست؟

 

جنگلهای زاگرس در خلا امکانات وتجهیزات می سوزند

 

هواپيماى آتش نشان كجاست؟

 

سال 97 اولین جت فوق پیشرفته آتش نشان کشور رونمایی شد

 

مهار آتش سوزی حوزه محیط زیست ومنابع طبیعی مهمترین کاربرد هواپیمای آتش نشان بود

 

 

مرضیه دادگر//  7مهر ماه سال 97 بود که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ،معاون علمی رئیس جمهور و وزیر دفاع از اولین جت آتش نشان کشور رونمایی شد.جتی فوق پیشرفته که قرار بود مسئولیت بار سنگینی از مهار آتش سوزی ها را برعهده بگیرد .

 

آنطور که مسئولان درآن آئین رونمایی پر سر وصدا  اعلام کردند طراحی این جت به نحوی بود که درمواقع بحرانی وارد عمل شده و ۱۸ تن آب را در مدت ۵ ثانیه روی مساحت تعیین شده با فشار بسیار بالا تخلیه و آتش های سهمگین را مهارکرده وبدین ترتیب از منابع طبیعی و محیط زیست کشور هنگام وقوع حریق حفاظت کند.

 

البته وعلاوه براین درهمان مراسم قرار شد در آینده نزدیک سه تا پنج فروند هواپیمای جت آتش نشانی نیز به این امکانات اضافه شود.

 

حالا وبا وجود این جت فوق پیشرفته ،چند روزی است جنگلهای زاگرس در آتشی بی امان می سوزند.غم انگیزترین بخش این آتش سوزی های دردناک هم مربوط به خائیزی بود که زنده زنده واستواردر کمبود امکانات ،تجهیزات ونیرو به خاکستر نشست ونهایت امکانات پیشرفته برای مهار آتش هم پرواز بالگردهایی بود که با تاخیر بر پیکرنیمه جان خامی،دیل ومهمتر از آن خائیز به پرواز درآمدند  آن هم با خطر منطق صعب العبور برای سرنشینان بالگردها.

 

مسئله وقتی حساس تر می شود که رئیس سازمان محیط زیست کشور هم معتقد است حتی بالگردها هم نمی توانند آنچنان که باید کاری از پیش ببرند.عیسی کلانتری می گوید:عیسی کلانتری می گوید: از زمان درخواست سازمان محیط‌زیست حداقل ٢۴ساعت طول می‌کشد تا بالگرد اعزام شود، چون همیشه آماده پرواز نیستند، باید نسبت به موارد امنیتی اطمینان حاصل شود، بعد پرواز صورت گیرد.

 

وی ادامه می دهد:بالگردها اگر هم وجود داشته باشند، کمک زیادی به خاموش‌کردن آتش نمی‌کنند؛ چون در هر روز نهایتا بتوانند چهاربار پرواز کرده و آب بیاورند که در هر پرواز دو مترمکعب آب منتقل می‌کنند که مجموعا هشت مترمکعب یعنی نصف یک تانکر می‌شود. بنابراین کارایی چندانی ندارند.

 

حالا در روزهای که آتش بی رحمانه برپیکر جنگلها می تازد و زاگرس اینگونه تنها وغریب به عزا نشسته  زمان مطالبه گری از همان مسئولانی است که با مانور وتبلیغات فراوان از جتی فوق پیشرفته رونمایی کردند که قرار بود در چنین مواقع بحرانی وارد عمل شود.

 

این پرسش مهم مطالبه جدی همه زاگرس نشینان وغیر زاگرس نشینانی است که دغدغه ازبین رفتن هکتاربه هکتار جنگل ها وزنده زنده سوختن گونه های نادر وحفاظت شده خائیز را دارند.اینکه آن وعده بزرگ به کجا ختم شد وآن جت آتش نشان اکنون درکجای کار قرار دارد.

 

این روزها وهفته ها زاگرس خلا وجود چنین ظرفیتی را بسیار بیشتر از آنچه که باید احساس کرد وقتی این جت می توانست ازپس مهار آتش سوزی بحران ساز خائیز وسایر آتش سوزیها بربیاید چرا مسئولان این موضوع را به عنوان مهمترین اولویت ودرخواستشان پیگیری نکردند وچشم انتظار بالگردهایی ماندند که با تاخیر وظرفیت کم بر فراز جنگلها به پرواز درآمدند؟

 

بالاخره نه این آتش سوزی های بحران ساز تمام می شود ونه قراراست تغییری در امکانات اطفای حریق استانی ایجاد شود که حتی ازداشتن یک بالگرد هم محروم است شاید بهترین اقدام مطالبه همان ظرفیت جت آتش نشانی باشد که باید خیلی پیشترازینها به داد جنگلها می رسید.

تاریخ درج :  1399/3/11

تعداد بازدیدها : 630
غلامیان 1399/3/12

احسنت بر شما مشت محکمی بود بر دهان یاوه گویان

ارسال نظر