فرهنگ مهجور

کهگیلویه وبویراحمد با کمبود زیرساخت های فرهنگی مواجه است


فرهنگ مهجور

 

 

مرکزاستانها همیشه باید حرف متفاوتی برای گفتن داشته باشد،باید بتواند خود را درحوزه های مختلف در قامت شهری که نام مرکزیت رابه دوش می کشد نشان دهد. در یاسوج به عنوان شهری که مرکز استان را یدک می کشد اما این قاعده وقانون کمی فرق دارد،خصوصا وقتی پای فرهنگ وهنر وسط کشیده می شود.
اینجا نه خبری از سینماهست،نه مجتمع ،تالار وخانه مفاخری که بتواند پاسخگوی نیازهای مردم واهالی فرهنگ وهنر باشد.دستاورد این کمبود وحتی بهتر بگوییم نبود زیرساخت ها  هم کوچ ودلزدگی هنرمندان فرهنگ سازی شده که دیگر از ماندن دراین شهر خسته اند.



محدودیت اعتباری دستمان رابسته


موضوعی که شهردار یاسوج هم آن را به کمبود اعتباروصل می کند ومی گوید: در این شهر با کمبود زیرساخت‌ها و اماکن فرهنگی روبه‌رو هستیم ولی به دلیل محدودیت های اعتباری نمی توانیم این دغدغه مهم را مرتفع کنیم.


نستهن مقدم با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر هنرمندان استان ادامه می دهد:هنرمندان  در تمام رشته‌ها چاشنی زیبایی هستند، اما متاسفانه به آنها و کار هنری آنها که دارای اهمیت زیادی است کم توجهی شده و از این ظرفیت بی نظیر برای فرهنگ سازی و توسعه استان کمتر بهره برده‌ایم.


باهمه اینها وعلیرغم این تاکید بر کمبود اعتبار دغدغه مسئولان در این حوزه هم تنها به برپایی سیاه چادرونمادهای سنتی ختم شده که نه تنها برای نسل امروزاین جامعه قابل پذیرش نیست که اتفاقا به بیگانگی بیشتر آنها از حوزه فرهنگ دامن زده است وباعث شده تا تقاضا وکشش برای مصرف واستفاده از محصولات فرهنگی وهنری به کمترین میزان ممکن برسد.

 



کم کاری مسئولان واصحاب رسانه

موضوعی که یک فعال حوزه فرهنگ وهنر استان نیز آن راتایید می کند ودر واکنش به آن به ابتکارجنوب می گوید: بخشی از این به ضعف شبکه استانی ما برگردد که تنها از ظرفیت اهالی فرهنگ وهنر درطول سال استفاده نمی کند بلکه آن را محدود به برنامه هایی می کند که تنها جنبه سرگرمی دارد.


حسن غفاری ادامه می دهد:حتی دراخبار و رسانه های هم بیشتراز آنکه ردپای مسائل فرهنگی واجتماعی دیده شود اخبار دولتی ومدیران به چشم می خورد.


وی تصریح می کند: بی اعتنایی مدیران نسبت به مقوله فرهنگ نیز ازجمله دیگر دلایل این امراست اینکه تاکنون مجموعه مدیران استان درفکر تدارک یک نشست ،همایش وبرنامه ای با اصحاب فرهنگ وهنر نبوده اند.


عکاس مردم شناس هم استانی یادآور می شود:عدم الگو سازی وبی تفاوتی ما نسبت به شخصیت های بزرگ  ومطرح نظیر زنده یاد حسین پناهی،کی عطا طاهری و... نیز عامل دیگری است که بنظر من نباید آن را از قلم انداخت.



خلاء گذر فرهنگ و هنر داریم


اما مدیر کل فرهنگ وارشاد کهگیلویه وبویراحمد ضمن پذیرش ضعف های زیر ساختی موجود معتقد است استان با ظرفیتی داریم که در آن خلاء گذر فرهنگ و هنر وجود دارد.


محمد علی پیر سبزی با اشاره به اینکه زیر ساخت های فرهنگی و هنری مجهز و حرفه ای نقش اساسی در تولیدات مختلف فرهنگی و هنری دارند می گوید:برخی از شهرستان های استان علی رغم بهره مندی از   استعداده های درخشان هنری فاقد زیر ساخت فرهنگی و حتی ساختمان اداری هستند.


وی  با اشاره به شرایط خاص آب و هوایی استان که دارای دو اقلیم سردرسیری و گرمسیری است تصریح می کند:این استان ظرفیت میزبانی جشنواره ملی بزرگ و با کیفیت را دارد که خلاء بزرگ آن نبود زیر ساخت فرهنگی است.


وی تکمیل و بهره برداری از از تالار بزرگ مرکزی یاسوج را مطالبه جدی و به حق جامعه فرهنگی و هنری استان عنوان  وتاکید می کند: این پروژه سال هاست که به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم در حال فرسایش است.



محصولات فرهنگی  و هنری باید دیده شوند

درهرصورت اتفاق ودستاورد امروز حوزه فرهنگ وهنر آن هم درشهری که به گفته حسن غفاری سابقه سینما داری آن برشهرنشینی اش می چربد نه تنها خوشایند هیچ ذائقه ای نیست که به مهجوریت ودرحاشیه رفتن بیشتر فرهنگ هم دامن خواهد زد.


وزیر فرهنگ هم پیش ازاین گفته بود: یکی از عوامل پایین بودن سهم فرهنگ و هنر در سبد خانواده های ایرانی ضعیف و ناپیوسته بودن دسترسی به کالاهای فرهنگی و هنری است بنابراین اگر ما بتوانیم فرصت های دیده شدن محصولات فرهنگی  و هنری را بدهیم این بر کشش تقاضا و مصرف اثر گذار است.


لذا تا زیرساخت ها فراهم نشود وتا مادامی که اهالی فرهنگ وهنر جدی گرفته نشوند ودست از نوستالژی گذشته برندارند  نمی توان به تغییرات مثبت دراین حوزه امیدوار بود.

تاریخ درج :  1399/3/31

تعداد بازدیدها : 964

ارسال نظر