مصائب محیط بانان

تنها 80 نیرو کار حفاظت از محیط ‌زیست کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارند

 

مصائب محیط بانان

 

 

تقویم ما پر از روزهای مناسبتی است روزهایی که هر کدامشان یادآور تاریخ وموعدی ارزشمند هستند.درست مانند 12تیر ماه که بنام روز ملی محیط بان نامگذاری شده،سبز پوشانی که با وجود دغدغه های بیشمار با آرامش وقرار خداحافظی کرده اند وهر مخاطره ای را بخاطر صیانت وعلاقه تمام نشدنی خود به حیات وحش وعرصه های طبیعی را به جان خریده اند .

 

اما با وجود این علاقه وصف ناشدنی این سبزپوشان درگیر مشکلاتی هستند که سنگینی کار آنها را چند برابر کرده است.آنچنان که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان می گوید:گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع مناطق تحت مدیریت و پراکندگی مناطق از جمله مشکلات وموانع بزرگی است که محیط بانان با آن دست وپنجه نرم می کنند.

 

 

یک محیط‌بان به ازای هر ۴ هزار هکتارمنطقه حفاظت شده

 

سید اسدالله هاشمی با بیان اینکه بیش از ۸۰ محیط‌بان کار حفاظت از محیط ‌زیست کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد ادامه می دهد: به ازای هر ۴ هزار هکتار یک محیط‌بان در استان وجود دارد، در حالی که طبق استانداردهای جهانی هر محیط‌بان هزار هکتار را باید تحت پوشش حفاظتی و مسئولیتی خود داشته باشد.

 

وی یادآور می شود: با توجه به شمار محیط‌بانان استان هم‌اکنون هر محیط‌بان ۴ برابر استاندارد جهانی عرصه حفاظتی زیر پوشش دارد.هاشمی عنوان می کند : این استان با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده با کمبود نیروهای محیط‌بان روبه‌رو است.

 

آنطور که هاشمی می گوید: بزرگ‌ترین منطقه حفاظت شده استان منطقه حفاظت شده دناست که تعداد محیط بانان این منطقه هم یک دهم استاندارد های جهانی است.

 

همه 80محیط بان استان همه این روزها با پوتین های خود در آماده باش هستند تا وجب به وجب منطقه صعب العبور وکوهستانی تحت حفاظتشان را طی کنند وهمین یک موردهم کافی است تا نشان دهد بهای دلدادگی به طبیعت وحیات وحش چقدر سنگین است.

 

برای آنها ساعت وزمان معنای خاصی ندارد همواره در حال رصد وپایش اند تا مبادا یا شکارچی یا زبانه آتشی چشمشان را دور ببیند اما گاهی بلایی همچون آتش سوزی خائیز بپا می شود وبحرانی ببار می آید که تر وخشک را می سوزاند و دست تنها هم کاری از هیچ محیط بانی برنمی آید وبه همین راحتی فاصله مرگ وزندگی کوتاه می شود آن هم با تجهیزات اولیه ودست خالی.

 

محیط‌بان‌ها تا پایان سال تجهیزات نوین دریافت می‌کنند

 

موضوعی که اخیرا  باعث واکنش فرمانده یگان محیط زیست شد و او از افزایش تعداد آتش سوزی های عمدی در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال تجهیزات محیط بانان به روز می شود.

 

محبت خانی افزود: اخبار خوب برای محیط‌بانان برقرار شدن امکان ارتباط بیسیمی محیط‌بانان به صورت سراسری و با کمک جی پی اس است و به این ترتیب محیط‌بانان به صورت آنلاین کنترل عملکرد می‌شوند و می‌توانیم سریعاً به ۶۰۴ پاسگاه محیط بانی امداد رسانی شود.

 

وی ادامه داد: امسال برای تقویت توان موتوری خودروهای مناسبی انتخاب کنیم تا برای محیط‌بانان خودروهای صعب‌العبور تا پایان سال تحویل خواهد شد.

 

این مسئول خاطر نشان کرد: تجهیزات انفرادی برای دفاع شخصی برای بار دوم پس از دو سال تا پایان سال تحویل محیط‌بانان خواهد شد.

 

فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به اینکه حدود ۲۰ ماه است هیچ محیط‌بان شهیدی نداشته‌ایم این مساله را ناشی از آموزش مناسب و تأمین تجهیزات و افزایش نظارت است.

 

وی دمنده را پر درخواست ترین وسیله اطفای حریق از سوی محیط‌بانان دانست و ابراز داشت: ۱۵۰ دمنده نیز تحویل محیط‌بانان می‌شود.

 

محبت خانی با اشاره به ابلاغ لایحه حمایت از محیط‌بانان اظهار داشت: بر این اساس محیط‌بانان می‌توانند در مقابل تهدید سلاح سرد هم می‌تواند از سلاحش استفاده کنند و اگر چند نفر حتی بدون سلاح بخواهند به محیط‌بان حمله کنند باز هم امکان استفاده از سلاح وجود دارد.

 

وی افزود: بر اساس این لایحه اگر جان محیط‌بان و همیار غیر مسلح هم در خطر باشد، محیط‌بان مسلح می‌تواند از سلاحش استفاده کند.فرمانده یگان محیط زیست تاکید کرد: استفاده سلاح برای ضابطین آخرین راهکار است.

 

برای محیط بانانی که حیات وحش ومنطقه حفاظت شده را همچون خانه وکاشانه خود می دانند هم این خبرهای خوب کم هم غنیمتی بزرگ خواهد بود ولی باید مسئولان یادشان بیاید در همه عرصه های حفاظت شده کشور سبزپوشانی جان برکفی هستند که طاقت یک خراش هرچند کوچک بر طبیعت را ندارند ،باید مصائب آنها را دید مصائبی که هم زندگی شخصی وهم زندگی کاری آنها را تحت الشعاع قرار داده است وباید شده تا زندگی کمی بیشتر از همیشه به آنها سخت بگیرد.

 

 

 

 

تاریخ درج :  1399/4/14

تعداد بازدیدها : 172

ارسال نظر