طغیان کرونا در اوج بی اعتنایی ها

 

برخی همچنان دربرابر رعایت پروتکل ها مقاومت می کنند

 

طغیان کرونا در اوج بی اعتنایی ها

 

 

کرونا که آمد علیرغم همه هشدارها توصیه ها برخی ترجیح دادند همان روال عادی زندگی شان را ادامه دهند،آنها از همان روزهای نخست تا کنون  با شاخ وشانه کشیدن برای این ویروس براین باورند که کرونا تنها یک شایعه بزرگ است وجای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

این افراد ترجیح دادند نه تغییری در دید وبازدیدهایشان ایجاد کنند ونه برنامه سفرشان. جالبترازهمه اینها عذر بدتر از گناهی است که برای شرکت در مراسمات عروسی وعزا می آورند آن هم بدون رعایت پروتکل ها وحتی زدن یک ماسک.

 

به همین راحتی با یک ویروس درمسیر یک آزمون سخت واساسی قرار گرفتیم تامشخص شود تا چه اندازه می توانیم دربرابر چنین بحران هایی موفق باشیم .بسیاری از ما امتحانمانمان را پس دادیم واتفاقا  رد شدیم تا ثابت کنیم کرونا برای ما به مثابه مشتی نمونه خروار بوده که از پس آن برنیامدیم.

 

تشدید بحران کرونا محصول دیروز وامروز نیست

بی تفاوتی ،عدم مسئولیت پذیری،مرگ آفرینی ،پاشیدن بذر رنج گستری و...هزار عنوان دیگر مجموع رفتارهایی بودند که از ما سر زدند تا مشخص شود با رفتارهای غلط وسر سری گرفتن اصول بهداشتی تا چه اندازه  در به وجود آمدن بحرانها سهم داریم.

 

به عبارت بهتر این حجم وسد مقاومت در برابر تشدید بحرانی نظیر کرونا تنها محصول دیروز وامروز نیست که بازتاب و محصول فرهنگ وجامعه ای است که ما از دل آن سربرآورده ورشد کرده ایم.

 

آنطور که یک جامعه شناس می گوید:فرهنگ پذیری وجامعه پذیری همان اصول فراموش شده ای است که دراین زمینه نقش اساسی را ایفا می کند اتفاقی که از دل خانواده،مدرسه،محیط آموزشی و... می افتد وباعث می شود تا شاهد رشد افرادی مسئولیت پذیر ومشارکت طلب باشیم.

 

صالحی  ادامه می دهد:عملکرد مسئولان نیز فاکتور دیگری است که نباید آن را نادیده انگاشت ما طی همه این سالها با مسئولانی سروکار داریم که درک صحیحی ازبحران ندارند وهمین عدم موقعیت شناسی هم منجر به تصمیمات مقطعی ونادرست از طرف آنها شده است.

 

وی  اضافه می کند:علاوه براین ما شاهد عملکرد برخی مدیرانی بوده ایم که با عملکرد ضعیفشان تیشه به ریشه اعتماد مردم زده وباعث شده اند تا امروز شاهد چالشی به نام عدم اطمینان درسطح جامعه باشیم.

 

این جامعه شناس یادآور می شود:در دل خود جامعه ما هم هنوز افرادی زندگی می کنند که عمق بحرانی مانند کرونا را درک نکرده وبه نوعی آن را شایعه می دانند وسبب می شوند تا مردم در مواجهه با چنین بحرانی دچار تردید شوند.

 

بنابراین باید اشاره کرد علاوه بر مقصر بودن مردم دراتفاق اخیر، مسئولان هم با سوء مدیریت هایشان در حوزه های مختلف اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و... به همان اندازه مقصرند.

 

مردم توصیه ها را جدی نمی گیرند

همه این روزها درکهگیلویه وبویراحمد مسئولان ارشد استان ودانشگاه علوم پزشکی از هر تریبون و رسانه ای که در اختیار دارند از مردم می خواهند هشدارها را جدی بگیرند، با این حال اما نه تنها این توصیه ها آنچنان که باید جدی گرفته نشد که اتفاقا هم تعداد مبتلایان وهم فوتی ها روزبه روز افزایش پیدا کرد.

موضوعی که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تایید درباره آن با بیان اینکه شهرستان گچساران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد می گوید:بویراحمد و دنا در وضعیت نارنجی، باشت و کهگیلویه در وضعیت زرد و بهمئی و لنده در حالت کم خطر هستند.

 

یزدانپناه یادآور می شود: بیماران کرونایی که در بخش ICU اکنون بستری شده اند، ۶ برابر گذشته شده است.وی تاکید می کند: وضعیت جدید بیماری کرونا، در حقیقت زنگ خطر بسیار شدیدی است که نشان می دهد استان وارد مرحله بسیاری بدی شده است.

 

این مسئول هشدار می دهد: تشییع جنازه ها و جشن های عروسی گلوگاه های هستند که مردم  در آن با کرونا درگیر می شوند چنانچه این روند ادامه داشته باشد، با یک فاجعه انسانی روبرو می شویم.

 

بنابراین وتا مادامی که موارد وموانع مطرح شده حداقل برای نسل جدید تاحدود زیادی مرتفع نشود نمی توان انتظار داشت سد مقاومت جامعه در برابر بحران ها شکسته شود وآنها رفتاری را انجام دهند که مسئولان درقالب هشدار توصیه از آنها می خواهند.

تاریخ درج :  1399/4/23

تعداد بازدیدها : 146

ارسال نظر