ارمغان کرونا برای بازار کار

رتبه پنجم بالاترین نرخ بیکاری در کشوربه کهگیلویه وبویراحمد رسید

 

ارمغان کرونا برای بازار کار

 

 

 

کرونا طی چند ماه اخیر تقریبا هیچ حوزه ای را بی نصیب نگذاشت و نشان داد زورش بر همه آنچه که هست می چربد.بازار کسب وکار واشتغال  خصوصا در فصل بهار از جمله حوزه های مهمی بودندکه در معرض آسیب جدی این ویروس قرار گرفتند تا افزایش نرخ بیکاری درکنار خروج 2میلیون نفر ازبازار کار وهمچنین کاهش 1.5میلیون نفر ازشاغلان ارمغان وضعیت موجود باشد.

 

جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران درهمین خصوص  به تحلیل بازار کار در فصل بهار 99 پرداخت و گفت: بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید ١٩ بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است.

 

وی ادامه داد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در بهار ١٣٩٩ نشان می‌دهد که ٤١,٠ درصد جمعیت در سن کار (١٥ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند..

 

رئیس مرکز آمار ایران افزود: بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار١٣٩٨)، ٣.٧ درصد کاهش داشته است. بعبارت دیگر در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ٢ میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند .

 

حسین زاده تصریح کرد: ارزیابی این شاخص گویای آنست که در بهار ١٣٩٩ نسبت به بهار ١٣٩٨، نسبت اشتغال به میزان ٢.٩ درصد کاهش یافته است و در واقع در بهار سال جاری نسبت به فصل بهار سال گذشته حدود ١ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر از جمعیت شاغل کاسته شده است.

 

به گفته رئیس مرکز آمار، چنانچه میدانید با شیوع بیماری کووید ١٩ بسیاری از کسب و کارها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدند و بعبارت دیگر در ماه‌های اخیر بازار کار نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان متاثر از این بحران بوده است که به طرق مختلف این اثرات نمود پیدا کرده‌اند، بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد این بیماری بازار اشتغال ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 

موضوعی که معاون اقتصادی استاندار هم بران صحه گذاشت ودرباره آن با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در این استان گفت: ویروس کرونا دلیل اصلی افزایش نرخ بیکاری است. حشمت الله صمیمی دوست اظهارداشت: تعطیلی مراکز گردشگری و تفریحی از دلایل افزایش این شاخص در استان است.

 

وی بیان کرد: بر اساس مرکز آمار ایران استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲.۶ درصد، رتبه پنجم بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است.صمیمی دوست تصریح کرد: نرخ بیکاری و اشتغال در سال‌ها و فصول مختلف دچار تغییر و بستگی نیز به شرایط اقتصادی استان دارد.

 

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تاثیر آن بر نرخ بیکاری افزود: این استان در بخش گردشگری داری ظرفیت‌های خوبی است که با شیوع کرونا این مراکز تعطیل شدند.صمیمی دوست افزود: نرخ بیکاری فعلی مربوط به سه ماهه نخست سال است، و باید دید تا پایان سال نرخ بیکاری چه تغییراتی خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: نیاز است اداره کار آمار و اطلاعات دقیق افرادی که در اثر بیماری کرونا بیکار شده را اعلام کند.صمیمی دوست تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده باید زمینه بازگشت افراد  به فرصت‌های شغلی را فراهم کرد.

 

تاریخ درج :  1399/4/28

تعداد بازدیدها : 559

ارسال نظر