اخبار پزشکی و سلامت

 

6 سوال مهم که قبل از ازدواج باید بپرسید

برای بالا بردن امکان موفقیت زندگی زناشویی، یکی از مسائل مهم، هنگام ازدواج، شناخت طرفین از یکدیگر است. مهم ترین گام در این مرحله، پیش از مشاوره با یک روان شناس مجرب، پرسش‌هایی است که دو طرف از یکدیگر می‌پرسند.در ادامه‌ی مطلب، مهدی ملک‌محمد، کارشناس ارشد روان شناسی، با طبقه بندی شش موضوع، به مهم ترین پرسش‌های پیش از ازدواج اشاره می‌کند...بسیاری از افراد تصور می‌کنند ازدواجشان حتما با موفقیت مواجه خواهد شد و در زندگی مشترکشان با هیچ موضوع چالش‌برانگیزی مواجه نخواهد شد درحالی که بدون شناخت طرفین از هم دراین مرحله، امکان موفقیت در زندگی زناشویی بسیار کم است. یکی از مهم‌ترین گام‌های این مرحله، پرسش‌هایی است که افراد از یکدیگر می‌کنند. ما در اینجا به مهم‌ترین پرسش‌ها اشاره ‌و بر این نکته تأکید می‌کنیم که این پرسش‌ها تنها گامی است برای درست شناختن فرد مقابل. یکی از مراحل بسیار مهم که بعد از پرسش‌ها و شناخت طرف مقابل باید صورت بگیرد، مشاوره با یک روان‌شناس مجرب در این زمینه است تا هم با کمک او این شناخت افزایش یابد و هم در صورتی که این پرسش‌ها تردیدی در ما ایجاد کرده، بتوانیم با او در میان بگذاریم و کمک بگیریم.نکته دیگر اینکه همه سؤالات برای دختر و پسر مشترک است، به‌جز سؤالاتی که در مقابلشان نوشته شده که مخصوص دختران یا پسران است.

اولین سوال مهم قبل از ازدواج : برنامه‌ریزی برای آینده

برنامه آینده‌تان، هم در زمینه کاری و هم در زمینه تحصیلی چیست؟چقدر از زمانتان را می‌توانید صرف خانواده‌تان کنید، به این معنا که چه موقعی در خانه حضور دارید و چقدر می‌توانید مرخصی بگیرید و تعطیلات داشته باشید؟بعد از ازدواج در کجا زندگی خواهیم کرد؟کارهای عادی و روزمره که از همدیگر انتظار داریم انجام دهیم، چیست؟آیا شما به بچه علاقه‌مند هستید؟ اگر جوابتان مثبت است، به نظرتان چند مدت بعد از ازدواج این اتفاق مناسب است و به نظرتان چند بچه کافی است؟ (توجه: در اولویت‌بندی سؤالات، این سؤال جزو سؤالات با اولویت آخر است؛ به این معنا که بعد از جلسه سوم آشنایی و نزدیک شدن به توافق نهایی،این سؤال پرسیده شود)

دومین سوال مهم قبل از ازدواج : مسائل مالی

در حال حاضر هر ماه تقریباً چقدر درآمد دارید؟ (توجه: در صورتی که دختر هستید، این سؤال را حتماً از خواستگارتان بپرسید و اگر پسر هستید و دختری که به خواستگاری‌اش رفته‌اید دارای شغل است، با احتیاط این سؤال را بپرسید تا این شبهه برای او ایجاد نشود که شما به‌خاطر اینکه او شاغل است و درآمدی دارد، به خواستگاری‌اش رفته‌اید)

چه کسی مسئول هزینه‌های امور خانه است؟

‌آیا هردویمان باید کار کنیم؟به نظر شما، در حال حاضر هزینه مطلوب و واقعی برای یک خانواده دو نفره چقدر است؟چند درصد از درآمدتان را می‌خواهید برای زندگی‌مشترک خرج کنید و چند درصد را پس‌انداز می‌کنید؟ (توجه: این سؤال را به طور خاص باید پسران از دخترانی که شاغل هستند بپرسند)

‌به نظر شما، درآمدهای ما باید با هم یک‌جا باشند و یا اینکه باید جدا جدا باشند؟‌با توجه به درآمد ماهانه‌مان، هدف نهایی‌تان برای مسائل اقتصادی چیست؟ و چه موقع انتظار دارید که به آنها دست یابید؟ با چه ابزاری و از طریق چه نوع تلاش‌هایی؟اولویت‌های اقتصادی‌تان در زندگی مشترک چیست؟اگر هر یک از ما کارمان را از دست بدهیم، چه کار باید بکنیم؟

سومین سوال مهم قبل از ازدواج : ارتباط

‌آیا عادت دارید که بعد از بروز مشکل درموردش صحبت کنید یا در فکر فرو می‌روید؟به نظر شما ارتباط مناسب همسران باید چگونه باشد؟آیا شما حاضرید که در صورت به‌وجود آمدن اختلافی که خودمان قادر به حل درست آن نیستیم، نزدمشاور برویم؟

چهارمین سوال مهم قبل از ازدواج : خلق‌وخو

شما استرستان را چطور کنترل می‌کنید و با بحران‌هایی که به ناگهان در زندگی ایجاد می‌شوند، چگونه مواجه می‌شوید؟ آیا به ناگهان منفجر می‌شوید یا به عقب برمی‌گردید و با خونسردی به مسئله نزدیک می‌شوید یا بین این دو؟

 

  پنجمین سوال مهم قبل از ازدواج : پزشکی و بهداشتی

(توجه: سؤالات مربوط به این قسمت، تنها بعد از جلسه سوم آشنایی و مناسب بودن همه شرایط دیگر، برای ازدواج و نزدیک شدن به توافق نهایی باید پرسیده شود و پیش از این هنگام نباید پرسیده شود و در صورت پرسیده شدن توسط فرد مقابل نباید پاسخ داده شود)‌آیا در خانواده‌تان مشکل حاد بیماری وجود داشته است؟‌آیا شما خودتان دچار بیماری خاصی هستید یا اینکه سابقه بیماری سختی را داشته‌اید؟‌آیا شما سیگار می‌کشید؟‌آیا شما حاضر هستید پیش از ازدواج، هر یک از ما برای بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی مورد معاینه قرار بگیریم و آزمایش بدهیم؟

ششمین سوال مهم قبل از ازدواج : مراسم ازدواج

(توجه: سؤالات مربوط به مراسم ازدواج جزو آخرین سؤالاتی است که پس از توافق نهایی باید پرسیده شود و پیش از این زمان نیازی به پرسیدن نیست)به نظر شما مراسم ازدواج چگونه باید باشد؟چقدر هزینه برای این مراسم صرف کنیم؟چند نفر برای این مراسم دعوت شوند؟چه کسی مسئول سازمان‌دهی این مراسم است؟

 

 

 

تاثیر کلاژن خوراکی در جوانسازی پوست

پرتقال، لیمو، توت فرنگی و کلم بروکلی حاوی ترکیب‌هایی هستند که بر سنتز کلاژن تاثیر مثبت دارند. گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و ترکیب‌های موجود در شیر سویا هم جلوی تخریب کلاژن را می‌گیرد. کوسه ماهی‌ها هم منبع خوب کلاژن هستند و ماهی‌های حاوی اسید چرب امگا نیز در جوانی و تولید کلاژن پوست تاثیر می‌گذارند.به تازگی گروهی از محققان ژاپنی ادعا کرده‌اند ماءالشعیری تولید کرده‌اند که هر بطری آن حاوی 5 درصد الکل و 2 گرم کلاژن است و به رفع چین و چروک و افزایش خاصیت کشسانی پوست کمک می‌کند و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. کلاژن نوعی پروتئین است که با افزایش سن از میزان آن کاسته می‌شود و عوارضی مانند شلی و چین و چروک‌های پوستی به دنبال دارد. مصرف کلاژن خوراکی برای پیشگیری از پیری پوست، تئوری خوبی است که البته ژاپنی‌ها با نوشیدنی جدید خود ابداع‌کننده آن نیستند. نکته مهم این است که الکل، قهوه و سیگار از جذب کلاژن می‌کاهند و تولید مشروبات غنی‌شده با کلاژن شاید بیشتر شعاری تبلیغاتی برای جذب مشتری باشد.
به هر حال، به همین بهانه در این مطلب با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی از تاثیر مکمل‌های خوراکی کلاژن بر جوانسازی پوست پرسیدیم.
کلاژن چیست و چه نقشی در جوانی پوست بازی می‌کند؟کلاژن ساختاری پروتئینی است که در پوست، مفاصل استخوان و ماهیچه‌ها یافت می‌شود. نقش کلاژن، حمایت از بافت همبندی است یعنی ساختار پوست، مفاصل و ماهیچه‌ها را محکم می‌کند. با افزایش سن، درصدی از کلاژن از دست می‌رود. میزان کلاژن موجود در بدن در 50 سالگی نصف میزان آن در 20 سالگی است. وقتی کلاژن کم می‌شود خاصیت کشسانی پوست کاهش می‌یابد و پوست به تدریج شل و چروک‌ها نمایان می‌شود، به دلیل نقشی که این ترکیب پروتئینی در زیبایی و جوانی دارد، محققان تلاش میکنند به شیوه‌های مختلف جلوی کاهش کلاژن و بروز چین و چروک‌ها را بگیرند که از آن جمله می‌توان به ساخت کلاژن تزریقی یا کرم‌های موضعی یا حتی مکمل‌های خوراکی آن اشاره کرد.کدام یک از این ترکیب‌ها واقعا موثرند و به کلاژن‌سازی کمک می‌کنند؟کرم‌های حاوی کلاژن که زیاد هم تبلیغ می‌شوند، تاثیری روی کلاژن‌سازی ندارند چون کلاژن، پروتئین بافت درشت است و کرم‌های حاوی کلاژن خیلی از سطح پوست جذب نمی‌شوند اما کلاژن‌های تزریقی مثل هیالورونیک اسیدها تقریبا موثرند و برای پر کردن خط خنده یا حجم دادن استفاده می‌شوند. اخیرا نیز نوع خوراکی کلاژن تولید شده که به صورت مکمل و سافت ژل وارد بازار شده است.
کلاژن‌های خوراکی نقشی در افزایش کلاژن زیر پوستی و کاهش چین و چروک‌ها دارند؟در مورد آنها هنوز مطالعات قابل قبولی انجام نشده است. تنها مطالعه خوبی که تاکنون انجام شده به سال 2014 بر‌می‌گردد. در این مطالعه 2 گروه 57 نفره از خانم‌های 45 تا 65 ساله زیرنظر گرفته شدند. به یک گروه سافت ژل‌های حاوی 5/2 گرم کلاژن به مدت 8 هفته و به گروه دوم پلاسبو یا دارونما دادند.نتایج بررسی‌ها نشان داد در گروه اول در هفته 4 و 8 و 4 ماه بعد از اتمام دوره مصرف، چروک‌های دورچشم 20 درصد کم و میزان تولید الاستین و کلاژن و... نیز به درصدهای مختلف تحریک شد. البته در این تحقیق برندهای مختلفی بررسی شدند که همگی اثر‌بخشی یکسانی نداشتند. در ضمن در مورد عوارض ناشی از مصرف این سافت ژل‌ها یا مدت ماندگاری آنها تحقیقی انجام نشد و به بررسی‌های بیشتر نیاز است. در بررسی دیگری در همین زمینه به اثبات رسید میزان تاثیر کلاژن خوراکی با رتینوییدهای موضعی که کارشان لایه‌برداری و تحریک کلاژن‌سازی است، یکسان است.کلاژن خوراکی فقط به شکل مکمل در دسترس است یا مواد‌غذایی‌ای وجود دارد که به صورت طبیعی حاوی کلاژن باشد؟برخی ترکیب‌های غذایی وجود دارد که در تحریک سنتز کلاژن موثرند اما حاوی کلاژن نیستند. مثلا مواد غذایی حاوی ویتامین C یا E تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد. پرتقال، لیمو، توت فرنگی و کلم بروکلی حاوی ترکیب‌هایی هستند که بر سنتز کلاژن تاثیر مثبت دارند. گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و ترکیب‌های موجود در شیر سویا هم جلوی تخریب کلاژن را می‌گیرد. کوسه ماهی‌ها هم منبع خوب کلاژن هستند و ماهی‌های حاوی اسید چرب امگا نیز در جوانی و تولید کلاژن پوست تاثیر می‌گذارند.رژیم اوکیناوایی برای جوانسازی پوست‌اکیناوا نام جزیره‌ای در ژاپن است که ساکنان آن عمر بالای 100 سال دارند و هرگز بیمار نمی‌شوند. بررسی‌های انجام‌شده در مورد این مردم نشان داده آنها از رژیمی تبعیت می‌کنند که بر پایه کاهش دریافت کالری مصرفی، دریافت متعادل امگا 3 و امگا6، مصرف به اندازه آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر و دریافت کافی ویتامین D و عدم مصرف مواد‌غذایی تغییر شکل یافته و صنعتی و برقراری روابط اجتماعی قرار داده شده است. شما نیز می‌توانید برای پیشگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی از رژیم اوکیناوایی یا رژیم‌های مشابه آن مثل رژیم مدیترانه‌ای تبعیت کنید. مصرف ماهی و سبزیجات که در این رژیم‌ها به شدت به آن توصیه شده و کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای صنعتی تا حد زیادی جلوی چین و چروک‌های پوستی را می‌گیرد.

//////////////////////

چگونه درد کمر را از درد کلیه تشخیص دهیم؟

وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه‌ها باشد.دکتر سیمین وحیدی با اشاره به اینکه درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می‌شود، گفت: اگر پشت یا پهلوی فردی آسیب ببیند مثل برخورد ضربه، افراد تصور می‌کنند که کلیه‌هایشان درد می‌کند اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه‌ها مشکلی ندارند.وی گفت: کلیه‌ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر (درست پایین دنده ها) واقع شده‌اند، اغلب افراد تمایل دارند که بدانند درد کمر مربوط به ایجاد مشکلی در کلیه‌ها است یا خیر، راه قطعی برای این کار وجود ندارد، اما با شناخت برخی علائم و انجام برخی آزمایش‌ها که توسط پزشک توصیه می‌شود، می توان مشکلات احتمالی کلیه ها را بررسی کرد.این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.دکتر وحیدی گفت: درد می‌تواند در اثر عفونت کلیه ها (پیلونفریت) ایجاد شود. وجود سنگ در کلیه نیز باعث بروز درد کلیه می‌شود. حرکت سنگ در کلیه نیز باعث ایجاد درد می شود، وقتی سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و از قسمت میزنای (حالب) عبور می‌کند و به سمت مثانه می رود، دردهای شدید و متناوبی را ایجاد می‌کند که قولنج کلیوی یا قولنج میزنای نامیده می شود.وی با اشاره به اینکه قولنج کلیوی نوعی کولیک است که در اثر سنگ کلیه ایجاد می‌شود، گفت: این درد معمولاً از ناحیه کلیه یا زیر آن آغاز می‌شود و تا مثانه ادامه می‌یابد. درد قولنج کلیوی به صورت اسپاسمی است، بدین معنی که تیر می‌کشد و موج‌های ناگهانی دارد. این درد در دو نوع خفیف و حاد بروز می‌کند. نوع حاد آن را دردناک‌ترین حس تجربه‌ شده توسط انسان توصیف کرده‌اند.عفونت‌های ادراری از علل شایعی است که موجب ایجاد دردهای کلیوی می شود، برخی مشکلات باعث انسداد تدریجی جریان ادرار می‌شود (انسداد ناگهانی جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می شود) در این حالت نیز کلیه‌ها کش می‌آیند و درد شدیدی بروز می‌کند

/////////////////////////////

مواد غذایی شستشو دهنده کبد

مواد غذایی شستشو دهنده کبدمطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه غذاهایی هستند که کبد را شستشو می دهند و سلامت آن را تضمین می کنند.کبد یکی از اندام های بزرگ سمت راست شکم است که حدود 1.36 کیلوگرم وزن دارد. مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

حقایقی در مورد کبد:

- کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است.- بیش از 500 عملکرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت به عهده کبد است.- کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند.- کبد تنها عضوی است که می تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل است که افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.

- کبد حدود 10 درصد از جریان خون را مصرف می کند و در هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می کند.متاسفانه بیماری های کبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می شود که کار از کار گذاشته است. سرطان کبد، نارسایی کبد, سیروز، هپاتیت و هموکروماتوز شایع ترین مشکلات کبد هستند.مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.در ادامه نتایج این تحقیقات آمده است که استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.

 

 

شخصیت شناسی از روی گروه خونی

گروه خونی O

شما مانند پروانه ای در اجتماع پرواز می کنید. فرد خلاقی هستید با اعتماد به نفس بالا، که همیشه مرکز توجه قرار می گیرد. جذابیت تان زبانزد خاص و عام است و همیشه تاثیر مثبتی بر دیگران می گذارید. زندگی تان هدفمند و با نظم خاص خود پیش می رود. سرسختی که در زندگی دارید، شما را در رسیدن به اهداف تان یاری می دهد. شما رهبری توانا هستید. با افرادی که گروه خونی Oو AB دارند، ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد. شغل هایی که برای شما مناسب است: بانکداری، سیاست مدار، وزیر، ورزشکار، بازرگان.

گروه A

رایج ترین گروه خونی دنیا، A است. شما فردی آرام، درون گرا و مضطرب هستید. کمال گرا، خجالتی و حساس بودن از دیگر خصوصیات شما است. افکار شما ثابت و منطقی است. شنونده خوبی هستید و نسبت به رنگ ها و چیزهای اطرافتان توجه نشان می دهید. دوست دارید با مد پیش روید اما هیچگاه لباس های پر زرق و برق و جلف به تن نمی کنید. شما فردی رمانتیک هستید که دنیای خیالی را به واقعیت ترجیح می دهد. افرادی که گروه خونیA  دارند، با گروه خونی مشابه وAB  سازگارترند. انتخاب های مناسب شغلی برای شما: حسابدار، کتابدار، اقتصاددان، نویسنده، برنامه نویس کامپیوتر و مقاله نویس.

گروه خونی B

رایج ترین گروه خونی پس از A،  Bاست. شما زندگی هدفمندی دارید و بلندپروازی تان شما را در رسیدن به آرزوهایتان یاری می دهد. فرد جذابی هستید که بیرون رفتن از خانه را به ماندن در آن ترجیح می دهید. خواندن ذهن دیگران برایتان آسان است. حامی خوبی هستید که دوست ندارید سر موضوعات کوچک با دیگران بحث کنید. فردگرایی شما موجب شده بتوانید راه زندگی خودتان را به تنهایی انتخاب کنید. فردی خوش بین و قوی هستید که با گروه خونی B و AB ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد. شغل های مناسب شما: آشپزی، آرایشگر، رهبر ارتش، روزنامه نگار و مجری تلویزیون.

گروه خونی AB

تنها 2-5% جمعیت دارای این گروه خونی هستند. افرادی که این گروه خونی را دارند، افرادی دو قطبی هستند که هم خصوصیات گروه خونیA  و همB  را در خود دارند. شما احتمالا فردی خجالتی، مردد، راز دار و اهل گشت و گذار هستید. همیشه در جایی که دیگران به شما احتیاج دارند، حضور خواهید داشت. در کارهایتان منطقی و مستعد هستید و سعی می کنید آنها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. طرز برخورد شما معمولا جدی است. صبوری، تمرکز و دانایی تان قابل تحسین است. فردی با گروه خونی AB، با تمام گروه خونی ها هماهنگی دارد. شغل های مناسب شما: وکیل، معلم، کارمند فروش و مددکار اجتماعی.

 

 

 

 

 

 

تاریخ درج :  1394/2/29

تعداد بازدیدها : 1378

ارسال نظر