نظارت پدافندی بر طرح های عمرانی کهگیلویه وبویراحمد بدون ملاحظات باشد

معاون سیاسی و امنیتی استائدار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظارت پدافندی بر طرح های عمرانی این استان دقیق و بدون هیچگونه ملاحظات سیاسی، قومی، قبیله ای، حزبی، جناحی و یا گروهی باشد.

فتاح محمدی روز شنبه در همایش یک روزه مصون سازی زیرساخت های توسعه کالبدی کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد پدافند غیرعامل در یاسوج اظهار داشت: چنین امری در استحکام طرح های عمرانی، مصونیت سازی بناها و زیرساخت ها و تأمین امنیت پایدار جانی و مالی مردم استان اثرگذار بوده و باید بیش از پیش جدی گرفته شود.
وی افزود: هر طرح عمرانی که قرار است در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شود علاوه بر داشتن طرح مطالعاتی جامع باید تمامی ابعاد و زوایای آن نیز بررسی شود تا مشکلی در آینده به وجود نیاید. 
محمدی بیان کرد: عوامل مهمی که می تواند به رشد، توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد کمک بسزایی کند برخورداری مدیران حوزه شهری و شهرسازی این استان از علم، تعهد و تخصص لازم است.
وی خواستار تعامل و همکاری هر چه بیشتر دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای تحقق مطلوبتر بحث مهم پدافند غیرعامل در این استان شد.
محمدی عنوان کرد: باید قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش با اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل آشنا شوند تا در مواقع بحرانی بهتر بتوانند میزان بروز خسارت ها و آسیب های احتمالی را کاهش دهند.
وی ابراز داشت: فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش مردم کهگیلویه و بویراحمد در این راستا ضروری به نظر می رسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مبحث 21 مقررات ملی ساختمان به موضوع مهم رعایت پدافند غیرعامل در زمینه طراحی، معماری، استحکام سازه ها و لحاظ کردن ایمنی در تأسیسات زیربنایی اشاره دارد و باید این امور مهم در استان نیز مدنظر باشد و رعایت شود. 
احمدرضا خورشیدی اظهار داشت: بی توجهی به این موارد در کهگیلویه و بویراحمد تخلف قانونی بوده و با افراد خاطی نیز برخورد قاطع خواهد شد.
وی افزود: باید تهدیدهای کالبدی را در شهرها، ساختمان ها و زیربناهای کهگیلویه و بویراحمد شناخت زیرا چنانچه ضوابط شهرسازی در این 
استان رعایت نشده و بناها به حد کافی مستحکم نباشند خسارت ها و آسیب های وارده گاهی اوقات جبران ناپذیر می شود.
خورشیدی بیان کرد: مهندسان ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در برابر جان و مال مردم تعهد و مسئولیت داشته و موظفند علاوه بر رعایت مسائل پدافندی در طراحی ها اقدام به ساخت بناهای ایمن و دارای استحکام کافی کنند.
وی عنوان کرد: در حوزه شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نه تنها تمهیدات پدافندی لازم به طور مطلوب پیش بینی و رعایت نشده بلکه در برخی موارد نیز قتلگاه برای مردم استان ایجاد شده است.
خورشیدی ابراز داشت: اصلاح این امور هزینه های هنگفتی دارد و گاهی اوقات نیز دشوار و غیرممکن است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این اداره کل به عنوان یک نهاد حاکمیتی و نظارتی در استان نوپا بوده و قدمت آن حدود پنج سال است.
شاهرخ کناری اظهار داشت: سطح تراکم در ساخت و سازهای کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهر یاسوج چندان رعایت نمی شود و سازه های موقت و غیرایمن نیز در این استان در حال افزایش است که باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.
وی افزود: 60 برنامه شامل همایش، مانور و رزمایش برای اجرا در هفته پدافند غیرعامل سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است.
کناری بیان کرد: 11 هزار جلد کتاب با موضوع پدافند غیرعامل تهیه شده که در طول این هفته بین مدارس کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود.
وی عنوان کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل کهگیلویه و بویراحمد تهیه شده و در آن تمامی دارایی ها و امکانات دولتی و تهدیدها و آسیب های احتمالی و راهکارهای مقابله با آنها لحاظ شده است.
کناری ابراز داشت: بر اساس قانون یک درصد اعتبارات هر کدام از دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به بحث پدافند غیرعامل اختصاص می یابد و تمامی طرح های عمرانی این استان نیز باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند.
پدافند غیرعامل مجموعه اقدام ‌های غیرمسلحانه است که بدون استفاده از تجهیزات نظامی برای کاهش خسارت‌ ها و آسیب‌ ها در زمان بروز انواع حوادث یا بحران‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
6 تا 12 آبان هر سال به نام هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

تاریخ درج :  1396/8/6

تعداد بازدیدها : 1341

ارسال نظر