دفاع از دولت به معنی پاسخ به انتقادات نیست / انعکاس عملکرد دستگاه به جامعه بهترین دفاع است

انعکاس عملکرد دستگاه به جامعه بهترین دفاع است

یکی از چالش هایی که دولت همواره با آن روبروست  این است که دستاوردهایش در رسانه ا منعکس نمی شود و در نتیجه در جامعه هم نمود ندارد. این موضوعی است که در نخستین نشست شورای روابط عمومی استان در سال 97 به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد بررسی شد.معاون سیاسی و امنیتی استاندار گفت:شورای روابط عمومی باید هم فکری کنند تا وضعیت رو به جلویی داشته باشیم.روابط عمومی مشاور هر مدیر و رابط سازمان با جامعه و مردم است و نمود هر دستگاهی  از طریق روابط عمومی اتفاق می افتد.سید محمد کاظم نظری افزود: بعضی دستگاه ها عملکرد خوبی دارند اما در جامعه خوب دیده نمی شوند و  شاید یکی از دلایل عمده آن شیوه ارتباط روابط عمومی با رسانه ها و مردم باشد.

نقش روابط عمومی تشریفاتی نیست

وی با بیان اینکه رئیس جمهور انتقاد کردند که بسیاری از دستگاه های ما سکوت کرده اند و توان دفاع از دولت را ندارند ادامه داد: دفاع از دولت به معنی پاسخ دادن به انتقادها نیست .وی اضافه کرد: دفاع بدان معنی است که هر دستگاه بتواند عملکرد خود را به خوبی به جامعه نشان دهد تا مردم ببینند و امیدوار شوند. این دفاع باید در حجمی ارایه شود که اثر قابل قبولی  در سطح جامعه داشته باشد. و درصد قابل قبولی از مردم آن را ببینند. نظری تاکید کرد :اینکه عملکرد دستگاه ها فقط در یک سایت منتشر شود نیز قابل قبول نیست چون گاهی سایتها مخاطب به اندازه کافی ندارند.ممکن است سالی یک بار هم با رسانه ای مصاحبه کنند که اینها به تنهایی باعث اقناع افکار عمومی نمی شود.وی با بیان اینکه نقش روابط عمومی نقش تشریفاتی نیست گفت:مهمترین دفاع از دولت تبیین و تبلیغ عملکردهای دولت است.

حداقل وظیفه روابط عمومی انعکاس عملکردها و پاسخ به انتقادات است

نظری در ادامه اشاره ای به مخالفتها با برخی پروژه های عمرانی  کرد و گفت: برخی پروژه ها با اینکه دارای متولی ، ارزیاب و غیره هستند  و لازم است روابط عمومی درباره آنها توجیه شود ، اما وقتی کسانی از سر دلسوزی و یا انگیزه های دیگر شروع به انتقاد می کنند، روابط عمومی ها بر خلاف وظیفه ، سکوت می کنند در حالی که باید دلایل  موافقت با پروژه و اعطای مجوز، مزایا و حتی معایب را به صورت شفاف در اختیار مردم بگذارند. و این حداقل وظیفه یک روابط عمومی این است.وی یادآور شد روابط عمومی ادارات دست کم باید  که بگویند دستگاه چه می کند در مرحله بعد باید به انتقادات جواب بدهند. به عنوان مثال دستگاهی مثل آبفای شهری  یا اداره برق بسیار تلاش می کنند و زحمت می کشند و ما هم در جریان هستیم اما گاها با درج یک خبر کوتاه  برای شکستگی یک لوله  یا قطعی چند ثانیه ای  برق تمام عملکرد این دستگاه ها زیر سوال می رود. اما اگر احساس مسئولیت کنیم باید موضوع را با مردم در میان بگذاریم وقتی ما  می گوییم با بحران آب روبرو هستیم پس لازم است مردم در جریان باشند که مثلا تعداد شکستگی ها زیاد ، نیروی انسانی کم  است یا هر مانعی که باعث می شود آن دستگاه نتواند به سرعت رسیدگی کند،باید به مردم گفته شود.وی تاکید کرد:وقتی گزارش عملکردها را به مردم نشان دهیم باور می کنند یک دستگاه خواب نیست.

اطلاع رسانی صحیح به  افکار عمومی مشکلات را حل می کند

نظری ادامه داد: دستگاه های ما در حوزه آسیبهای اجتماعی در حال فعالیت هستند صرف اینکه منتظر باشیم یک مدیر کل یا مدیر کشوری بیاید تا خبر آن تهیه شود باعث می شود عملکردها مغفول بماند در حالی که روابط عمومی باید خود برود و از خدمتی که در حال انجام است گزارش تهیه کند.نظری تصریح کرد: با اطلاع رسانی از طریق افکار عمومی بسیاری از مشکلات را می توان حل کرد.وی ادامه داد: روابط عمومیها باید در جریان تجمعات  مربوط به ادارات خودباشند و در آن حضور داشته باشند و حتی مسئولان خود را به میان مردم ببرند تا پاسخگوی مردم باشند . اگر خیلی از پاسخ ها داده شود قضاوت مردم نسبت به دستگاه و دولت تغییر می کند.وی گریزی هم به اعتبارات روابط عمومیها زد و گفت 2 در هزار اعتبارات هر دستگاه باید برای روابط عمومی هزینه شود و روابط عمومیها باید از این حق قانونی برای اطلاع رسانی و معرفی دستاوردهای سازمانهای خود به مردم استفاده کنند. در این نشست اعضای شورای روابط عمومی استان نیز مسائلی رامطرح کردند.

 

روابط عمومیهای غیر همسو با دولت باید کنار روند

ضرغام علیبازی روابط عمومی شرکت برق استان گفت: افرادی که در روابط عمومی به کار گرفته می شوند اول باید علاقه مند به کار و دولتی که با آن کار می کنند باشند. وی معتقد است اگر روابط عمومی به لحاظ سیاسی همسو با دولت نیستند یا رغبتی برای انعکاس دستاوردهای دولت ندارند از روابط عمومی  کنار بروند .زیرا روابط عمومی  همدل می تواند تلاشهای دولت را بسط و گسترش بدهد.به گفته وی دستگاه های اجرایی باید موظف شوند سایتهایشان  را فعال کنند وعملکرد روابط عمومیها هم باید در این زمینه رصد و آنالیز شود. علیبازی تاکید کرد :اغلب روابط عمومیها فاقد نیروی متخصص هستند و  که باید آموزش در دستگاه های اجرایی جدی گرفته شود.

صداو سیما هزینه زیادی برای پوشش اخبار می گیرد

مصیب حیدری روابط عمومی کمیته امداد نیز با گلایه از صداو سیما گفت: در بحث اطلاع رسانی صداوسیما تا قرارداد نباشد مشارکت نمی کند. وی ادامه داد : بعضا کل اعتبار یک روابط عمومی به 30 میلیون تومان هم نمی رسد که صدا و سیما ادارات را مجبور می کند همه آن را با صداو سیما قرارداد ببندند.که هم هزینه ای که صدا و سیما گران است و هم توان روابط عمومی کم و در نتیجه بخشی از رسانه ها از جمله رسانه های مکتوب و مجازی و سایتها هم از دست می رود.

 کارگروه های روابط عمومی تشکیل شود

یگانگی روابط عمومی بانک کشاورزی هم گفت: جلسات شورای روابط عمومی به دلیل اهمیتشان باید منظم برگزار شود. وی پیشنهاد داد کارگروه هایی تشکیل شود و عملکرد روابط عمومیها مطابق با عنوان کارگروه سنجش شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال بخشهای اقتصادی با هم ، اجتماعی باهم و به طور کل هر بخش باهم فعالیت کنند که هم رقابت ایجاد می شود و هم امکان تبادل آرا و نظر نیز وجود دارد.

استاندار در انتصاب روابط عمومیها دخالت کند

بنام روابط عمومی بانک مسکن هم گفت: معتقدم پست روابط عمومی آنقدر مهم هست که استاندار به عنوان نماینده دولت در انتصاب روابط عمومی دخالت کند. وی تاکید کرد باید به صورت فصلی عملکرد ادارات در دفاع از خدمات نظام و دولت مورد ارزیابی قرار بگیرد.وی یادآور شد گاها مدیران به میزانی که از یک خبر منفی نسیبت به اداره و عملکرد خود برآشفته می شوند نسبت به انعکاس خبر مهم از سازمانشان حساسیت نشان نمی دهند.

مدیران جایگاه خبرنگاران را نمی شناسند

امین پایدار روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز از کمبود نیروی انسانی در روابط عمومیها گلایه کرد و گفت:باید هر سازمان به اندازه نیازش روی این حوزه سرمایه گذاری کند و نیرو اضافه شود. .وی نیز تاکید کرد  :همسویی با دولت هم یکی از مسائل مهم است چرا روابط عمومی  غیرهمسو معمولا عملکردها را خوب انعکاس نمی دهد.وی با گلایه از برخی مدیران گفت رسانه ها بازوی روابط عمومی هستند اما بعضا مدیران شان و منزلتی برای جایگاه خبرنگاران قائل نیستند که این نگاه هم باید عوض شود.  

تاریخ درج :  1397/2/10

تعداد بازدیدها : 1128

ارسال نظر