نظام مهندسی و معجزه رزق حلال

حاج قدرت الله اکبری

نظام مهندسی ، سازمان نوپایی است که ماموریت های آن در قانون ، کاملاً مشخص شده است . شهرداری نیز ، نهاد دیرپایی است که حوزه ی مسئولیت و ماموریت آن ، مشخص و بسی گسترده تر از ماموریت های نظام مهندسی است بطوریکه قابل قیاس با آن نیست .

متاسفانه مبالغ دریافتی نظام مهندسی ، بدون انجام کار قابل توجه ای ، چندین برابر شهرداری است. ظاهراً این مبالغ دریافتی، صرفاً جهت مُهر و امضائی است که زیر اوراق می زنند وگرنه کار خاصی را انجام نمی دهند. اخیراً یکی از بستگان حقیر درگیر ساخت خانه ایست که مهندسین محترم فقط در مرحله پی کنی مراجعه کرده و در مراحل بعدی ساخت، هیچگونه حضور و نظارتی را نداشته اند  ، اکنون ساختمان در حال اتمام است ولی اشراف و تذکری برای صحیح و استاندارد بودن بنا مشاهده نشده است؛ با اینکه چندین بار شخصاً با مسئولین این نهاد تماس گرفته و تا لحظه نگارش، خبری از سرکشی در کار نیست. البته مردم ما، خود  به استحکام و استاندارد سازی ساختمان محل زندگی شان اهمیت فوق العاده ای می دهند. ولی همه می دانیم که مردم برای ساخت وساز بنا، با معیشت سختی روبرو هستند و با اخذ وام و فروش طلاجات خانواده و ... دست به ساخت خانه می زنند. سوال این است که نظام مهندسی در قبال کدام خدمت واقعی (نظارتی ، اجرائی ، مشورتی و ...) این مبلغ هنگفت را از این مردم مستاصل اخذ می کنند؟  شرعاً و قانوناً ، چگونه این مبلغ را حلال می دانند ؟ اگر کاری صورت می پذیرفت ، انسان از پرداخت آن نه تنها ناراحت نمی شد بلکه خرسند و مشعوف هم می گردید ! اما متاسفانه اینگونه نیست .

پیشنهاد می شود تا همچنانکه مُهر و امضاء مهندسین، نافذ است ، امضاء و تایید صاحب کار نیز برای دریافت حق نظارت ، مشاوره و حق السهم نظام مهندسی و .... لازم و ضروری گردد، تا مهندسین محترم جامعه ما موظف به انجام وظیفه شده و بالتبع، رزق حلال را به خانه برده و اهل و عیال خویش را به حرام خواری ، مبتلی نسازند .

احتمالاً مهندسین محترم بر این باورند که چون درس خوانده اند پس باید این مبالغ را دریافت کنند . غافل از اینکه این پرداخت ها در قبال کاری است که برای استاندارد سازی و استحکام ساختمانها باید انجام دهند . قرآن مجید فرموده است : لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّاماسَعَی : [حقی] برای انسان نیست مگر بقدر کاری  که کرده است .

همین آموزه شریف قرآنی اگر آویزه گوشمان باشد در کسب حلال کفایت می کند . امید است بیش از پیش، وجدان حضرات ، به کسب حلال متمایل گردد و سازمانهای زیربط نیز جلوی این اجحاف و بی توجهی ها به وظایف مورد تقبل را بگیرند .

                                                                                                             بعونه و کرمه  

تاریخ درج :  1394/3/11

تعداد بازدیدها : 4147
مهندس عمران - فر 1394/3/30

آقای اکبری آیا می دانید تعرفه های نظام مهندسی در استان ما پایین ترین نرخ را دارند. برادر ارجمند، قوانین نظام مهندسی کشوری و مصوب مجلس و لازم الاجرا هستند و نیاز به نظارت و کنترل مهندس دارند و نه من و نه شما و نه هیچکس قدرت حذف این قوانین و تعرفه های آن را نداریم . مهندس ناظر وقتی قبول مسولیت نظارت مینماید باید در تمام مراحل کار سرکشی نماید و البته نیاز نیست شب و روز و در تمام اوقات آونجا باشد حالا مهندس شما قصور کرده کار بدی کرده است. در پایان چرا به تعرفه های پزشکی معترض نیستید که کمرشکن هستند و اگر می فرمایید به سلامت انسان ها ربط دارد بدانید قبول مسولیت نظارت هیچ کمتر از کار پزشکان نیست و به جان انسان ها ربط دارد. برادر بزرگوار آن مهر نظام مهندسی یعنی قبول مسولیت اتفاقات آن سازه طی سالهای آتی. سخن بسیار است و مرا حوصله تنگ است.

ارسال نظر