رونق محصولات کم آب پردرآمد

کشاورزان استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در مسیر اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی برای کاهش مصرف آب و افزایش میزان درآمد خود حرکت می کنند.رشد چشمگیر تولید محصولاتی مانند گیاهان دارویی، میوه،گل رز، شیلات، محصولاتی با نیاز آب کمتر چون کلزا و افزایش چشمگیر کشت با استفاده از آبیاری های نوین گواهی بر این حرکت رو به جلوست .در حالی که این استان با تنوع آب و هوایی ظرفیت های زیادی در کشاورزی دارد اما در گذشته های نه چندان دور بهره برداران با کشت چند محصول سنتی درآمد چندانی در این حوزه نداشتند.ماندن هزاران تن محصولاتی مانند هندوانه و گوجه فرنگی در سال های گذشته به دلیل اشباع شدن بازار بر روی دست کشاورزان گوشه ای از این قصه غم انگیز است.اما در سال های گذشته دولت تلاش های زیادی برای تنوع بخشی به تولید محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد کرده است.هرچند تا رسیدن به تولید متناسب با ظرفیت راه طولانی در پیش است اما انتخاب این مسیر آگاهانه برای کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نویدبخش آینده ای روشن است.

خرید تضمینی محصول کلزا در استان پایان یافته


مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه خرید تضمینی محصول کلزا در این استان پایان یافته است ،گفت: میزان خرید این محصول امسال نسبت به پارسال بیش از 2 برابر افزایش یافته است.سید علی صادق فروزنده اظهار داشت: 850 تن محصول کلزا در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده است در حالیکه میزان خرید این محصول در سال گذشته 350 تن بود.

کشت کلزا از اولویت های دولت است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند. عیسی راستین نسب افزود: دولت برای کشت کلزا در سال زراعی جاری کود وارداتی را کیلویی 800 هزار ریال خرید و 270 هزار ریال به کشاورزان فروخت. وی ابراز داشت: پرداخت تسهیلات برای کشت و خرید ماشین آلات کشاورزی و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از جمله حمایت های دولت برای توسعه کشت این محصول است. راستین نسب بیان کرد: کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت های دولت است. وی افزود:محصول کلزا نسبت به دیگر محصولات زراعی آب کمتری برای تولید نیاز دارد که به دلیل خشکسالی جایگزین خوبی برای دیگر محصولات زراعی است.


بیش از یک هزار و 500 نفر در زمینه تولید ماهی مشغول به کار هستند

 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 20 طرح پرورش ماهی از ابتدای سال 1396 تاکنون با 85 فرصت شغلی در این استان بهره برداری شده است.کورش یزدان پناه افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها 740 تن به ظرفیت تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد اضافه شده است. وی میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این تعداد واحد تولیدی را افزون بر 140 میلیارد ریال برآورد کرد. یزدان پناه افزود: 17 طرح پرورش ماهی با ظرفیت 505 تن تا پایان سال جاری در این استان بهره برداری می شود. وی بیان کرد: این طرح ها با اشتغالزایی 63 نفر و سرمایه گذاری 100 میلیارد ریال هم اکنون در حال اجراست. مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:44 طرح پرورش ماهی این استان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی هم به بانک های عامل معرفی شدند. این واحدهای تولیدی برای دریافت 149 میلیارد و 260 میلیون ریال تسهیلات اشتغال در حال تشکیل پرونده در بانک ها هستند. وی اظهار کرد:با اجرای این طرح ها 230 فرصت شغلی جدید در این حوزه ایجاد می شود. یزدان پناه بیان کرد: میزان تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته، 17 هزار تن بود درحالی‌که میزان تولید در سال 92، حدود 13 هزار و 400 تن بوده است. وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 200 مزرعه تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. یزدان پناه گفت: بیش از یک هزار و 500 نفر در زمینه تولید ماهی در این استان مشغول به کار هستند. مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با راه اندازی 45 واحد تولیدی پرورش ماهی در حال احداث 2 هزار و 400 تن به تولید ماهی در این استان افزوده می‌شود. کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در ایران است.


توسعه کشت گیاهان دارویی


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:44 پرونده کشت گیاهان دارویی این استان برای دریافت تسهیلات بانکی اشتغال روستایی به بانک های عامل معرفی شدند.زواره آزادپور افزود: این متقاضیان برای دریافت 36 میلیارد و 612 میلیون ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.وی بیان کرد: با راه اندازی این طرح‌ها ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای 110 نفر 100 هکتار به سطح گیاهان دارویی این استان اضافه می‌شود.آزادپور بیان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان نسبت به سال 92 بیش از سه برابر شده است.آزادپور ابراز داشت: سال 1396، 95 هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی رفت در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سال 92 حدود 30 هکتار بود.وی بیان کرد: آلوئه ورا، آویشن، بادرنجبویه، به لیمو، رزماری، کدو تخمه کاغذی، نعناع فلفلی، استویا و بابونه از ارقام گیاهان دارویی کشت شده در این استان است.آزادپور اشتغال مستقیم در هر هکتار از گیاهان دارویی در این استان را 10 تا 20 نفر در فصل برداشت محصول برآورد کرد.وی گفت: گسترش کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است که با مشارکت منابع طبیعی اجرا می‌شود.

افزایش تولید محصولات باغی


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:میزان تولید محصولات باغی در این استان سال 1396 نسبت به سال 1392 حدود 25درصد افزایش یافته است. آزادپور افزود: سال 1396 بیش از 246 هزار تن انواع محصول باغی در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد در حالی که میزان تولید محصولات باغی این استان در سال 1392، 188 هزار تن بوده است. وی بیان کرد: سطح باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد که در سال 1392، 39 هزار هکتار بوده هم اکنون به حدود 44 هزار هکتار افزایش یافته است. آزادپور تصریح کرد: افزایش سطح باغستان‌های به مرحله ثمر دهی رسیده و بالا رفتن میزان تولید در واحد سطح به دلیل ارتقای نظارت‌های کارشناسی از علت‌های رشد مقدار تولید محصولات باغی در کهگیلویه و بویراحمد بوده است. وی بیان کرد: سیب، لیموترش، نارنگی، پرتقال، انگور و زیتون از مهمترین محصولات باغی تولید شده استان است. آزادپور عنوان کرد: بخشی از میوه تولیدی باغداران کهگیلویه و بویراحمد در استان به مصرف می‌رسد و بخشی نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود. وی گفت: طرح اجرای استعداد یابی ایجاد 50 هزار هکتار باغ در نقاط مختلف این استان از برنامه‌های توسعه باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به قدیمی بودن درختان گردوی این استان گفت: اصلاح باغستان های گردو با استفاده از پیوند گونه های مرغوب جدید در این استان در حال اجراست. آزادپورافزود: اصلاح درختان گردو باعث افزایش کمی و کیفی تولید محصول خواهد شد. وی بیان کرد: میزان تولید گردو در هر هکتار باغ گردو در شرایط کنونی یک تن و 700 کیلوگرم است اما در صورت اصلاح میزان تولید به 2 تن و 500 کیلوگرم در هر هکتار خواهد رسید. وی گفت: تاکنون عملیات اصلاح و پیوند 48 هکتار باغستان گردوی قدیمی در این استان انجام شده که برای هر هکتار چهار میلیون و هشت هزار ریال هزینه شده است. آزادپور گفت:این تعداد درخت با هدف افزایش کمی و کیفی و افزایش بازار پسندی با استفاده از اقلام داخلی و خارجی پیوند داده شد. وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی امسال قرار است که 30 هکتار باغ گردو اصلاح شود. وی از تولید سالیانه 14 هزار تن گردو در باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. آزادپور تصریح کرد: این میزان محصول گردو در سطح هفت هزار و 200هکتار از باغ‌های بارور شهرستان‌های بویراحمد، دنا، کهگیلویه و چرام تولید می شود.آزادپور گفت: سالیانه 250 تا 280 هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

19 میلیون شاخه گل رز سال گذشته در این استان تولید شد


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 19 میلیون شاخه گل رز سال گذشته در این استان تولید شد که 90 درصد آن در تهران به فروش رسید. شهرام عسکری اظهار داشت: 39 گلخانه تولید گل رز به مساحت 160 هزار متر مربع در این استان فعال است. وی تصریح کرد: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است. عسکری تصریح کرد: 18 مورد از گلخانه‌های گل رز این استان به مساحت 72 هزار متر مربع از سال 92 تاکنون احداث شده است. عسکری تصریح کرد: بیش از 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در گلخانه‌های استان فعالیت می‌کنند. وی افزود: فراهم کردن زمینه صادرات این محصول، توسعه گلخانه‌های انفرادی و فعال کردن مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها از عمده برنامه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است. عسکری انجام آموزش‌های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز هلندی در این استان ذکر کرد.

توسعه آبیاری نوین
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 180 میلیارد ریال اعتبار در سال مالی 97-96 برای طرح های آب و خاک در این استان هزینه شد. عبدالعلی بهاءالدینی افزود: 500 طرح کشاورزی در بخش آب و خاک با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد در این استان در دست اجراست. وی بیان کرد: 523 میلیارد ریال در سال مالی 97-96 به این طرح ها اختصاص یافت که از این میزان تاکنون بیش از 180 میلیارد ریال تخصیص یافته است. بهالدینی ابراز کرد: هم اکنون طرح های مهمی در بخش کشاورزی شامل آبرسانی به اراضی کشاورزی بابا کلان از رودخانه زهره، تأمین آب اراضی امام زاده جعفر و طرح توسعه آبیاری دشت لیشتر شبکه 3 و 4 در شهرستان گچساران در دست اجراست.وی ابراز داشت: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی 150 میلیون متر مکعب آب سفره های زیرزمینی استان شده است.وی بیان کرد:تاکنون بیش از 31 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی مجهز شده که بیش از 11 هزار هکتار آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.وی گفت: میزان تولید این محصول در پایان سال 92 در کهگیلویه و بویراحمد 6 میلیون و 500 هزار شاخه بود.کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد از مساحت خاک ایران بیش از این دارای هشت درصد منابع آبی کشور به میزان بیش از 10 میلیارد متر مکعب بوده و میانگین بارش سالانه آن حدود 600 میلیمتر بود.کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

تاریخ درج :  1397/4/3

تعداد بازدیدها : 5366

ارسال نظر