تکالیف کنونی زنان بسمت حقوق‌محور در حرکت است

به گزارش ابتکار جنوب ، در این مراسم دکتر زهره فولادی وندا دکترای کارشناسی حقوق ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تولد امام خمینی(ره) درباره شخصیّت و مقام والای زن در اسلام، اظهار کرد: پرورش حضرت فاطمه در مکتب وحی و زندگی با سرچشمه ی جوشان امامت و ولایت مهمترین عاملی است که باعث می شود ایشان به شخصیتی والا و جهانی مبدل شوند و اسوه ای حقیقی برای تمام انسانها گردند.

 

وی افزود: الگوگيري از شخصيت كامل و بي بديل دخت رسول خدا( صلي الله عليها و آله (براي تمام زنان مايه ي آرامش و سعادت در زندگي خواهد بود.

دکتر فولادی وندا با بیان اینکه اسلام به زن کرامت و شرافت بخشید، خاطر نشان کرد: روز ولادت آن بانو روز پاسداشت حرمت زن در جامعه و منطق اخلاقی دین اسلام است و زنان جامعه اسلامی باید با تبعیت از شخصیت گرانبهای بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) بیاموزند که در راه حفظ ارزشهای اسلامی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

وی با یادآوری ولادت حضرت امام خمینی مصادف با سلاله پاک نبی اکرم(ص) اظهار داشت: این شخصیت والا با تأسی از دین مبین اسلام و پشتوانه مردم مسلمان ایران بر رژیم شاهنشاهی، عزت و سرافرازی را برای ملت به ارمغان آورد. لذا باید با با زنده نگهداشتن یاد و خاطره آن امام راحل در مسیر ترسیم شده انقلاب حرکت کنیم.

دکترفولادی وندا تلاش و اهتمام قشر زنان را در جامعه ستودنی عنوان کرد و یادآوری نمود: هفته زن فرصت مغتنمی است که با تمهیدات مناسب و برنامه ریزی شایسته در جهت تبیین نقش زنان در جامعه و گرامیداشت مقام زن و روز مادر اقدام شود.

وی افزود: همه صفات حضرت زهرا بخوبی در ویژگی های ناب آن بزرگوار تبلور و نمایان بود و ایشان منشا خیر کثیرهای بسیاری در دنیا و برای مسلمانان بود.

دکتر فولادی وندا ابراز کرد : در حرمت و کرامت انسان، هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و در فرهنگ اسلامی، زن و مرد به عنوان مخلوقات خدا و مورد عنایت ویژة اویند.

وی یادآور شد  افتخار نظام حقوقی اسلام آن است که از همان ابتدا زنان را دارای حقوق اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، قضایی، عبادی شناخته است و از دیدگاه اسلام، تفاوتی در حقیقت و ماهیّت زن و مرد نیست و در آیات قرآنی نیز هرگاه از کمالات و ارزش‌های والای انسانی سخن به میان می‌آید، زنان را نیز همدوش مردان مطرح می‌کند. اما چرا در جامعه کنونی زنان را ضعیفه خطاب میکنند؟مگر ما در عصر جاهلیت زندگی میکنیم؟

 دکترفولادی وندا گفت : آیا مادران شهدای ما ضعیفه اند ؟ آیا حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری ضعیفه اند ؟ آیا زنانی که به تنهایی سرپرست خانواده اند و بار تمام مشکلات را به دوش می کشند ضعیفه اند ؟

وی ادامه داد اسلام برای زن برخی حقوق اجتماعی در جامعة انسانی قائل است و نقشی مسئولانه را برای زنان تعریف کرده است .

این کارشناس حقوق با بیان اینکه کلمه ضعیفه باید در ادبیات ما حذف شود خاطرنشان کرد : اسلام نقش زن را نقشی مسئولانه می‌داند و زن برای موفقیت در مسئولیتی که به او واگذار شده است، باید از روندهای اجتماعی موجود آگاهی داشته باشد.

وی بیان اینکه امروزه زنان جامعه ایران ورای درکی که از حقوق و تکالیف خود دارند، نسبت به نقش خود آگاه‌تر شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر هم زنانی که نقش اصلی خود را مادری و همسری می‌دانند و هم آنهایی که برای نقش اجتماعی و اشتغال اولویت قائل‌اند، نسبت به نقش خود حساسیت زیادی نشان می‌دهند.

دکترفولادی وندا با اشاره به اینکه امروزه مطالبه‌گری بیشتر زنان نتیجه آگاهی بیشتر آنها از نقش‌ها، حقوق و تکالیف‌شان است، گفت: زنان نسبت به گذشته نقش اجتماعی پررنگ‌تری برای خود قائل‌اند، افزایش حضور زنان در دانشگاه‌ها و همچنین تقاضای زیاد اشتغال نشان‌دهنده توجه بیشتر زنان به نقش اجتماعی خود است؛ همچنین اشتغال و تحصیلات موجب شده تا زنان در جریان روندهای اجتماعی درک دقیق‌تری از نقش خود داشته باشند.

وی بیان کرد: در گذشته زنان اغلب خود را با تکالیف‌شان هویت‌یابی کرده و خود را تکلیف‌محور می‌شناختند، ولی در حال حاضر تعریف زنان از نقش‌شان در هر جایگاهی که باشند، خواه مادری و همسری و خواه اقتصادی و اجتماعی، به سمت تعاریف حقوق‌محور در حرکت است.

این مراسم با مولودی خوانی و اجرای برنامه‌های مفرح فرهنگی و هنری همراه بود .

جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن به همت اعضاء حسینیه پنج تن آل عباء گچساران برگزار شد.

در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود به مادران شهید حاضر در جمع و بانوان فعال در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی  اعطاء واز آنها تجلیل شد.

تاریخ درج :  1397/12/8

تعداد بازدیدها : 307

ارسال نظر