عدم توفیق شبکه دنا با وجود ادعای افزایش مخاطب

محبوبیت از دست رفته

 

همین دی ماه گذشته بود که رسانه ملی و واحد افکارسنجی و روابط عمومی این سازمان در جدیدترین آمار رسمی، میزان مخاطب‌شان را حدود ۸۲درصد اعلام  کرده واینگونه عنوان  کردند که از جمعیت حدود ۸۵میلیون نفری ایران چیزی حدود ۶۵میلیون نفر بیننده تلویزیون هستند و بیش از ۵۰میلیون نفر یکی از برنامه‌های رسانه ملی را به طور مداوم پیگیری می‌کنند.

 

 

در نخستین روزهای بهمن ماه نیز مدیر کل صداوسیمای کهگیلویه وبویراحمد در نشست هم اندیشی هیات اندیشه ورز بسیج رسانه کهگیلویه وبویراحمدگفته:طی نظرسنجی های صورت گرفته ازطرف  این سازمان در پاییز سال ۹۷ برنامه های سیمای این استان ۵۸ درصد مخاطب داشت که با تغییر در برنامه ها و شیوه های تولید در پاییز امسال این میزان به ۷۶ درصد افزایش یافت.

 

رئوف ادامه داد: همچنین میزان استقبال مخاطبان در بخش برنامه های رادیویی نیز از پاییز سال گذشته با ۱۰درصد رشد از ۲۹ به حدود ۳۹درصد رسیده است.

 

وی با تشریح برخی کارکردها و اولویت های خبری مرکز دنا نیز گفت: سعی شده تا رسانه به سوی مردم و متن جامعه بویژه جوامع روستایی استان سوق داده شود و حتی محتوای بسیاری از برنامه های صدا و سیمای استان با حضور مردم و گروه‌های مرجع تولید می شود.

 

اینکه تعداد مخاطبان این رسانه قدیمی افزایش پیدا کرده خبری خوشحال کننده وقابل تامل وتوجه است، ولی مسئله اینجاست که این نظرسنجی چگونه وبا به چه ابزاری انجام شده وهمچنین چه اتفاق ومسئله قابل توجهی باعث شده تا برنامه های سیما طی مدت زمان اعلام شده جهش 18 درصدی راتجربه کنند.

 

 

ضمن اینکه  کارکردها واولویت هایی که مدیرکل صداوسیمای استان به آنها اشاره کرده خلاقیت ونوآوری چندانی نسبت به سایر برنامه های این مرکز نداشته که بتواند ورق را به سمت برنامه های تولید شده برگرداند وباعث توفیقات بیشترش درجذب مخاطب شود.

 

 

باید یادآور شد طی چند سال اخیر رسانه ملی وبه تبع صداوسیمای مرکز استان  به دلایلی از جمله عدم شناخت ذائقه مردم،یک جانبه گری،عدم جذابیت و افت کیفیت برنامه ها،عدم انطباق برنامه ها با نیازهای روحی و اقتضائات سنی مخاطبان و... با ریزش شدید مخاطب مواجه شده وهمین امر هم باعث شده تا تلویزیون مرجعیت گذشته  خود را از دست بدهد ودرنتیجه مردمی که نیاز واقعی وسلیقه مورد نظرشان را دراین رسانه پیدا نکرده اند سراغ سایر رسانه های جایگزین رفته اند تا با این قهر به نوعی اعتراضشان را نسبت به این سازمان نشان دهند.

 

 

حالا چه اتفاقی افتاده که رسانه ملی درکشور ومراکز استانها دم از افزایش مخاطب می زند شاید البته همانگونه که یکی از خبرگزاری ها نوشته آنها درتعریف مخاطب نظر متفاوتی دارند. سال‌ها قبل میرحسینی مدیر وقت شبکه سوم سیما در مصاحبه‌ای با روزنامه تماشاگران امروز درباره تعریف مخاطب از نظر صداوسیما گفته بود: «اگر یک مخاطب در هفته یک ساعت هم تلویزیون ببیند یعنی یک مخاطب تلویزیون حساب می‌شود.»

 

 

وقتی چنین دیدگاهی برای نظرسنجی حاکم باشد ونوع وابزار نظر سنجی مشخص نباشد قاعدتا بایدهم صداوسیما از اقبالش نزد مخاطبان بگویند.

 

امیر رئوف البته درادامه نشست گفت: کهگیلویه وبویراحمد سرشار از ظرفیت های متنوع و استعدادهای فراوان در بخش های مختلف است اما بدون شک نسبت به معرفی این ظرفیت ها و قابلیت ها در حوزه رسانه کوتاهی شده است.

 

 

او ادامه داد: اولویت اصلی صداوسیمای مرکز کهگیلویه وبویراحمد توجه و پرداختن و تقویت فرهنگ ها، آداب و رسوم مختلف مردمان این خطه با سلایق ، قومیت ها و گرایش های مختلف است.

 

 

حالا که رئوف به عنوان یکی ازمسئولین استانی سازمانی که هم عریض وطویل است وهم فربه ترین رسانه کشوراست معتقد است درمعرفی ظرفیت ها کوتاهی شده دقیقا توضیح دهد چرا شبکه دنا دراین زمینه با وجود  استطاعت مالی اش آنچنان که باید کاری نکرده وموفق نبوده .

 

 

اگر صداوسیمای استان مدعی است که اولویت اصلی اش توجه و پرداختن و تقویت فرهنگ ها، آداب و رسوم مختلف است چرا کهگیلویه وبویراحمد درحوزه فرهنگ مکتوبش همچنان می لنگد.

 

 

بهتراست مدیران این مجموعه به جای ارائه آماری که باعث ایجاد شوک وعلامت تعجب برای افکارعمومی می شود جهت دهی شان راتغییر دهند وبا تولید برنامه های خلاقانه وپرمحتوا  در زمینه های مختلف زمینه جذب مخاطب را فراهم کنند وبا نگاه کارشناسانه وتحلیلی وچالشی به فکر توسعه استان نیز باشند تا بتوانند مرجعیت وکارکرد گذشته خود رابدست آورند وآن وقت دلایل مستندی برای افزایش مخاطب خود داشته باشند.

تاریخ درج :  1398/11/5

تعداد بازدیدها : 546

ارسال نظر