صلاحیت وکیلی برای شورای نگهبان محرز شد

خیز دوباره فرزند زاگرس

 

 

قریب به 4 سال پیش بود که محمدعلی وکیلی به عنوان یکی از لرتباران زاگرس توانست با آرای مردم راهی خانه ملت شود.اتفاقی که خیلی ها از آن استقبال کرده وبه فال نیکش گرفتند.

 
عملکرد او وحضور مستمرش درهیات رئیسه مجلس امیدها را برای اتفاقات بعدی زنده کرد.اینکه فرزندی از کهگیلویه وبویراحمد کمتر شناخته شده،  توانسته بود راهی خانه ملت شود وبه جایگاه کنونی برسد نوید بخش فردایی روشن تر برای همه مردم این خطه بود.


مرور کارنامه وکیلی طی مدت زمان گذشته دربهارستان سرشار ازنکات ومسائل قابل توجهی توجهی است که نشان می دهد او از مسائل ،ضعف ها ومعضلات کهگیلویه وبویراحمدی که به آن منتسب بود غافل نبوده که اتفاقا تلاش کرده تا حتی بصورت غیر مستقیم هم شده قدمی در راستای مرتفع کردن آنها بردارد.


برای روشن تر شدن این مدعا کافی است به سخنان او درمراسم بزرگداشت شهدای معلم شهرستان کهگیلویه گریزی بزنیم.

او دراین مراسم وجود  ومشاهده گرد محرومیت بر در و دیوار این استان عذاب آور است گفت: چرا مادر شهید ما که برای تشییع فرزندش سر خم نکرده باید برای اشتغال فرزند بیکارش سر خم کند، چرا پدری که  برای دو دسته گل پر پر شده اش نشکست امروز برای تنها فرزند بیکارش امروز شکسته است.


وکیلی البته اعتراف تلخی هم داشت.او اظهارداشت: از دهه 70 مسیر توسعه در کشور ناعادلانه شده وبرهمین اساس استانی که سهم بیشتری از مدیریت ها در کشور را در اختیار دارد در توزیع بودجه نیز سهم بیشتری در اختیار دارد.


وکیلی یادآور شد:در کهگیلویه و بویراحمد با اینکه آب به وفور یافت می شود اما به دلیل رعایت نشدن اصل آمایش سرزمینی در توسعه، صنعت متناسب با آب در این استان به پا نشده است.


وکیلی البته در بزنگاهها وشرایط خاص هم همواره حامی لرتباران بوده وپشت آنها را خالی نکرده.زمانی که خیلی ها مرزهای اخلاقی را درنوردیدند و از صداوسیما گرفته تا برخی مسئولین مستقیم وغیرمستقیم به لرها تاختند تا اوج کم لطفی خود را به یکی از شریف ترین ونجیب ترین قومیت های ایران نشان دهند او ساکت ننشست وشجاعانه از آنها دفاع کرد


او یکبار در سرمقاله روزنامه ابتکار درهمین رابطه با بیان اینکه همه اقوام ایرانی درکنارهم زیبایی ایران پلورال را فراهم آورده اند نوشت:تحقیر هر کدام از اقوام ایرانی تضعیف کل ایران واقدامی ضدملی است.


شاید بحث انتخاب پیشین تهران مصداق خوبی برای این مسئله باشد زمانی که برخی تمام عزمشان را بکار گرفتند تا افشانی شهردار نشود وکیلی در دفاع از او نوشت:پشت پرده این فضا، نوعی توطئه لر هراسی است. من به این فضاسازی مشکوکم. آن را نیز توطئه ای از طرف هیچ قومی نمی‌دانم؛ بلکه مهندسی این فضا در دست قدرت‌طلبانی است که امروز "بچه‌لر" ها را رقیب خود می‌بینند و لذا پروژه لر هراسی راه انداخته‌اند.


او با این سخنان خطر بروز وظهور یک پروژه خطرناک را به مسئولان گوشزد کرد .موضوعی که به گفته خودش باعث شده تا بخاطرتاکید زیاد بر روی زاگرس به او خرده بگیرند.


اما کار او تنها به حمایت این چنینی ختم شد واو از قدرت ونفوذش برای  بکار گماردن زاگرنشینان وهم استانی هایش در مناصب وپست های کلیدی دولتی وغیر دولتی نیز غافل نشد تا شعله روشن شده در دل آنها نه تنها خاموش نشود بلکه درخشان تر وشعله ورتراز گذشته شود.


وکیلی که همواره بر لر زادگی وزاگرس نشینی اش تاکید دارد درهمین رابطه  متوجه وجود دو ضعف اساسی در این خطه شده بود یکی نبود عدالت و عدم وجود توازن در سرمایه گذاری دراین نقطه از کشور ودیگری برهم خوردن توازن در نیروی انسانی.


او  متوجه شده بود تا این دوپاشنه آشیل اساسی وجود دارد کار زاگرس نشینان درکشور لنگ است وحرفشان خریدار ندارد بنابراین سعی کرد با حمایت فرزندان شایسته  این دیار درپست های کلیدی دولتی وغیر دولتی تا حدودی این موازنه رابهم بزند که اتفاقا جواب هم داد و امروز گفته می شود که بنگاه ها و ستاد وزارتخانه ها و شرکت ها در تهران و نقاط حساس و هر کدام تبدیل شده به شعبه ای از کهگیلویه و بویراحمد و یا نقطه ای از زاگرس
وکیلی نیک می دانست این حضور وبکار گماردن می تواند توازن وبی عدالتی ها نسبت به خطه زاگرس را نیز تغییر دهد وبسیاری از مشکلات ریشه ای این نقطه رانیز رفع کند.

قطعا حضور فرزندانی ازاین دیار می توانست دراقناع ومجاب کردن مسئولان برای دیدن این حوزه وسرمایه گذاری درآن بسیار اثرگذار باشد.نظیر موضوع سرمایه گذاری وزارت نفت درپارک جنگلی.


او  درهمین خصوص با اشاره به سرمایه گذاری وزارت نفت درمحمود آباد شمال وایجاد اشتغال 4هزارنفری دراین خطه گفت: از وزیر نفت درخواست کردم دربویراحمد نیزبه دلیل آب وهوای کم نظیر،دسترسی به بنادر جنوبی وسایر ویژگی هالازم نیزچنین سرمایه گذاری را انجام دهد که امیداست این اتفاق به زودی محقق شود.


حالا درآستانه انتخابات دیگری هستیم،انتخاباتی  که سرنوشت مجلس یازدهم رامشخص می کند و وکیلی یکباردیگر پا به عرصه گذاشته تا با تجربه وشناختی که طی این 4سال پیدا کرده راه زاگرسی ها وهم تبارانش را با کمک سایرینی ازجنس خودش هموارتر کند.


او آمد اما این بار وبه گفته خودش با عرق شرم وبا اشک.آمدنی که با اعلام حمایت زاگرس نشینان ولر تباران همراه بود ونشان داد آنها هم از بسیاری از حقایق و واقعیت ها آگاهند.


نتیجه بررسی صلاحیت ها نشان از رد صلاحیت وکیلی داشت ودرحالی که انتظار می رفت او مطیعانه ومحافظه کارانه عمل وموضع گیری کند معادلات رابرهم زد وباهمان صراحت بیان وعمل همیشگی راه خودش را ادامه داد واعتراضش را نیز تا حصول به نتیجه دنبال کرد تا اعلام شود او نیز از فیلتر شورای نگهبان رد شده وبالاخره مهر تایید صلاحیت را برای انتخابات پیش رو دریافت کرده،بدون هیچ گونه تغییری در مواضع وباورهایش.

تاریخ درج :  1398/11/8

تعداد بازدیدها : 628

ارسال نظر