ضرورت هماهنگی برای استفاده از ظرفیت سمن ها وگروههای مردمی جهت مقابله با کرونا

مردم را پای کار بیاورید

 

همین هفته گذشته بود که تعدادی از سمن های کهگیلویه وبویراحمد به استاندار نامه نوشتند وبه او به عنوان مقام ارشد اجرایی استان اعلام کردند حاضرند در میدان مبارزه با کرونا همراه وی و سایر مسئولان و دستگاه‌ها باشند.


ارائه این پیشنهاد از طرف تشکل های مردم نهاد یک گام مثبت و رو به جلو بود اقدامی که باید آن را به فال نیک گرفت واز آن استقبال کرد ،هر چند که میشد درهمان روزهای نخست شیوع این ویروس از این ظرفیت استفاده کرد با این حال اما هنوز هم دیر نشده ومی توان دراین روزهای کرونایی دست بکار شد وبخشی از بار سازمانهای دولتی را کم کرد.


استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد دریک طرف مبارزه وکنترل قرار دارد ودر جهت دیگر نیز می توان با تهیه یک دستورالعمل،فراخوان یا هر طرح مصوب دیگری از ظرفیت وانرژی فردی افراد وگروههای مختلف در محلات،شهرها وروستاها هم استفاده کرد.


چه بخواهیم وچه نه امروز اکثریت قریب به اتفاق مردم استان چه در شهر وچه روستاها کرونا ویروس را جدی نگرفته اند، استفاده از ظرفیت خود مردم همان اتفاقی است که باید دراین برهه حساس کنونی اتفاق بیفتد ،هم برای آموزش وهم آگاهی بخش ،خصوصا در مناطق روستایی وحاشیه شهرها که درجه ومیزان آسیب پذیری بیشتر وبالاتری دارند.


در شرایط حساس کنونی خلا استفاده از ظرفیت های مردمی چه درقالب تشکل های مردم نهاد وچه بصورت فردی وگروهی این روزها بیش از پیش احساس می شود مردمی که می توانند با تکیه بر توان شخصی ویا حتی گروهی خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس باشند، امروز کمترین نقش ممکن را دراین زمینه دارند وهمه ماجرا ومسئولیت ها بر روی بخش دولتی سنگینی می کند آن هم درقالب صورت جلسه ودستورالعملهایی که شاید اجرایی وعمل بشود وشاید هم نه!


در هرصورت هنوز هم برای استفاده از این ظرفیت فرصت وجود دارد ،ولی مسئله اصلی بعد از دعوت و فراخوان آنها سازماندهی وهماهنگی این پتانسیل است که باید از طرف استاندار یا هر مسئول دیگری پیگیری شود.اینکه اعلام شود فلان نهاد یا ارگان مانند سازمان جوانان در گذشته قصد دارد از ظرفیت اشخاص وگروهها استفاده کند اقدام مهمی است که باید به جد در دستور کار مسئولان قرار گیرد.


این همان موضوع مهمی که از طرف رئیس جمهور هم مطرح شد واو دراین زمینه لازمه موفقیت هر طرح و برنامه ای در کشور را مشارکت و همراهی مردم دانست و تاکید کرد: بی تردید مردم همانند دیگر صحنه ها، در این مبارزه همگانی با بیماری کرونا ، همراهی و مشارکتی فعال دارند و در این راستا باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در چارچوب مشارکت جویی مردمی برای مهار ویروس کرونا استفاده کرد.


تجربه هم بخوبی ودر جریان اتفاقات مختلف ثابت کرده تا زمانی که مردم پای کار نیامده واز ظرفیت آنها استفاده نشده اوضاع آنچنان که باید پیش نمی رود که اتفاقا برهمان مدار می چرخد.کافی است از مردم خواهیم سازماندهی شده وبا انگیزه وارد عمل شوند تا مشخص شود چه تغییرات محسوس وچشمگیری اتفاق خواهد افتاد.


در شرایط ویژه فعلی وقت کشی ونادیده گرفتن این ظرفیت بزرگی یک اشتباه استراتژیک است بنابراین باید حالا که خود سمن ها هم اعلام آمادگی کرده اند باید فرصت راغنیمت شمرد ودرکنار سایر ظرفیت های مردمی این چنینی تا حدودی به مقابله با این بحران پرداخت.

تاریخ درج :  1398/12/25

تعداد بازدیدها : 200

ارسال نظر