کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه 3 گیاه کمیاب دنیا

 

۴۶ گونه گیاهی آندومیک به وفور درارتفاعات استان یافت می شود

 

کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه 3 گیاه کمیاب دنیا

 

 

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه گیاه کمیاب دنیا شامل آنغوزه، باریجه و گزنگبین در ارتفاعات این استان به وفور یافت می شود.

 

“غلامحسین حکمتیان” در بازدید مسئولان کشوری و استانی از گیاهان دارویی تنگ سرخ افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های مطلوب اقتصادی هر منطقه است که در این میان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی از مجموع ۲ هزار گونه گیاهی موجود یکی از متنوع ترین استان های کشور است.

 

وی تصریح کرد: در این بین ۴۶ گونه گیاهی آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه،آنغوزه و گزانگبین به وفور در ارتفاعات این استان یافت می شوند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ،کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

 

حکمتیان ادامه داد: هر چند برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی ، چرای بی رویه دام و جولان سودجویان در مراتع موجب شده تا برخی از گیاهان دارویی از جمله آنغوزه، باریچه و بادام در خطر انقراض قرار گیرند اما با تلاش مسئولان و همکاری مردم این گیاهان کمیاب هم اکنون در کهگیلویه و بویراحمد در سطح قابل توجهی کشت می شوند.

 

وی تاکید کرد: بیش از ۳۰هزار هکتار گیاه دارویی آنغوزه در مراتع این استان کشت شده است که این میزان در سال های آینده به طور چشمگیر افزایش خواهد یافت.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان ظرفیت های بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه دارد، خاطرنشان کرد: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت ها علاوه بر حفاظت از مراتع می توان به افزایش تولید و اشتغال نیز کمک شایانی کرد.

حکمتیان بیان کرد: کشت گیاه آنغوزه از سال های پیش در برخی مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و اقتصاد اهالی و مرتع داران را متحول کرده است و مردم به همین دلیل با دغدغه بیشتری به حفاظت و بهره برداری از مراتع می پردازند.

 

“احمد راستینه” منتخب مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در این بازدید تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت مردم و منابع طبیعی استان در بحث فرهنگ و ترویج کشت گیاهان دارویی دست به کار بزرگی زدند و باعث شده که در این منطقه شرایط اشتغال زایی و هم فرهنگ و ترویج کشت گیاهان دارویی فراهم شود واین عملکرد منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد قابل تقدیر است.

 

وی اظهار کرد: با این کار چندین هدف محقق شده از جمله خاک تثبیت شده آبخیزداری انجام شده منابع آبی در زمین جذب میشه و مهم تر از همه اینکه گیاه دارویی آنغوزه که بهره برداری  بسیار زیادی دارد ترویج شده از شیره آن برداشت و برای صادرات به کار گرفته می شود .

 

نماینده منتخب مردم شهرکرد درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا با مشارکت مردم دست در دست هم قرار دادند تا طبیعت استان حفظ شود در همین راستا منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد زمین در اختیار مردم قرار داده تنها برای بهره برداری گیاهان دارویی نه مالکیت و این عملکرد بسیار بزرگی است .

گفتنی است که احمد راستینه نماینده منتخب مردم محترم شهر کرد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال بختیاری و مدیرکل و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از گیاهان دارویی منطقه تنگ سرخ شهرستان بویراحمد بازدید کردند.

 

تاریخ درج :  1399/2/22

تعداد بازدیدها : 1153

ارسال نظر