بازی تاج وتخت از آغاز تا پایان

منتخب گچساران با 128 رای مخالف و 102 راى موافق از مجلس خداحافظی کرد


بازی تاج وتخت از آغاز تا پایان



24سالگی نخستین حضور تاجگردون در عرصه سیاسی کشور


چگونگی حضور تاجگردون درمجلس نهم ،دهم ویازدهم


کسب 50درصد آرا توسط منتخب گچساران در جریان انتخابات مجلس یازدهم


همه آنچه درجریان بررسی اعتبارنامه گذشت

 


بالاخره رای نمایندگان درصحن علنی مجلس تکلیف اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون را مشخص کرد تا این امر پایانی برحرف وحدیث ها وگمانه زنی هایی باشد که این روزها پیرامون او خود رانشان می دهد.


تاجگردون پیشینه قابل توجه واشاره ای درسپهرسیاسی کشور واستان کهگیلویه وبویراحمد دارد که شاید همه اینها بهانه ای باشد تا به گذشته تا امروز او گریزی داشته باشیم.


شاید باید نخستین حضور جدی او درسپهرسیاسی کشور را به سالها قبل ربط داد.


زمانی که جوانی 24ساله بود وبه گفته خودش از طرف وزارت دارایی برای همکاری به این وزارتخانه دعوت شد وپس از آن ودرکمتر ازشش ماه به سمت مدیرکل تحقیقات وسیاستهای مالی وزارت اقتصاد منصوب شد.


پس از اتمام این مقطع آنگونه که خودش که در دفاعیاتش آورده بنابر تکلیف وعلاقه راهی سازمان مدیریت کهگیلویه وبویراحمد شد وپس از آن نیز سکان این سازمان رابه مدت 7سال دراستان فارس در دست گرفت تا عملکرد وفعالیت خود را پر وپیمان تر ازهمیشه نشان دهد.


وی البته از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ معاونت امور مجلس و استان‌ها و از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه،  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را نیز برعهده داشت.


این چرخه حضور تاجگردون در مناصب دولتی ادامه داشت تا اینکه دولت نهم با تغییرات وسیع مدیریتی برسرکار آمد وهمین هم باعث شد تا تاجگردون در مناصبی همچون دبیرکلی سندیکای بیمه گران ایران ،هیات رئیسه اتاق تعاون،عضو اتاق ایرانیان اتاق بازرگانی ،نماینده دولت در شرکت پترو امید آسیا ساخت مخازن نفت و.... دیده شود.


با این حال اما همه این فعالیت ها وحضور درمناصب مختلف باعث نشد تا او از توجه به یکی از کانون های اصلی کشور یعنی مجلس باز بماند وبنابراین تاجگردون برای اولین بار ودرسال 84 نخستین حضور انتخاباتی اش را رقم زد ودر انتخابات میان دوره ای مجلس شرکت کرد که البته صلاحیتش از سوی شورای نگهبان دراین دوره رد شد.


ولی این ردصلاحیت هم نتوانست سد راهش شود واو درسال 86 نیز برای انتخابات مجلس هشتم کاندیدا شد که دراین دوره موفقیتی عایدش نشد واز راهیابی به مجلس بازماند.


اما تاجگردون بازهم از پای ننشست وعزم خود را برای مجلس نهم جزم کرد که بالاخره ودراین مجلس توانست اعتماد مردم شهرستانهای گچساران وباشت راجلب کرده وبا حکم نمایندگی آنها راهی مجلسی شود که کمی بعد موفق به کسب نائب رئیسی وریاست کمیسیون تخصصی بودجه وتلفیقش شد.


تاجگردون درآن سالها وپس از آنکه دست خود را بازتر دید برای حضور درمجلس دهم نیز خط ونشان کشید وتوانست با رای حداکثری مردم حوزه انتخابیه اش نماینده مردم این شهرستانها برای 4سال بعد شود که دراین مجلس هم توانست به سمت ریاست کمیسیون بودجه انتخاب شود.


حالا تاجگردون که طعم دو دوره متوالی حضور در مجلس را چشیده بود بدنبال سومین حضور متوالی خود دربهارستان بود تا قدرت ونفوذش را بیش از همه به رخ رقیبانش بکشد وشایستگی خود رانیز به اثبات برساند.


دراین دوره از انتخابات کهگیلویه وبویراحمد بازهم زودتر از همیشه رخت انتخابات را بر تن کرد وهمه فضای استان نیزمتاثراز انتخابات سرنوشت سازی شد که قراربود دراسفند 98 برگزار شود.


دراین دوره وهمزمان با اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان ،شایعات و گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره تائید و رد صلاحیت تعدادی از داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز شد که یکی ازآنها شخص غلامرضا تاجگردون بود.


شاید همین اتفاق نخسستین جرقه وحاشیه پررنگ برای تاجگردون بود ، ولی دیری نپایید که خبر تایید صلاحیت تاجگردون اعلام شد تا بازار شنیده ها وشایعات درخصوص لابی وفشار داغ تر ازهمیشه خود رانشان دهد.

 

درهرصورت بالاخره پس از طی این فرآیند ،انتخابات برگزار شد وتاجگردون توانست در انتخابات یاد شده با ۳۸ هزار و ۴۲۲رای یعنی کسب 50 درصد آرا منتخب مردم در این دوره شود که البته کاهش سبد رای او در این دوره ازنکات قابل توجه در انتخابات مجلس یازدهم بود.


اما این پایان کار تاجگردون در مجلس یازدهم نبود وبا آغاز به کار این مجلس خوان سخت دیگری بنام تایید اعتبار نامه مقابل او دیده شد.


تعدادی از نمایندگان مجلس با مطرح کردن مواردی از جمله رانت خواری و کسب منافع اقتصادی ، اعمال نفوذ شبکه‌ای وخانوادگی در دستگاههای دولتی وخصوصی وشائبه در آخرین مدرک تحصیلی اعلام کردند باید اعتبار نمایندگی تاجگردون رد شود.


خردادماه جاری روح‌الله نجابت (نماینده شیراز و زرقان) علی اکبر کریمی (نماینده اراک) و علیرضا زاکانی (نماینده  قم) به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران اعتراض کردند.


این ۳ نماینده در نامه خود به اعتبار نامه تاجگردون اعتراض و وی را به رانت خواری متهم کردند ومجموع این اتفاقات باعث شد تا اعتبارنامه تاجگردون به تصویب نمایندگان نرسد واو هم بعد ازاین اتفاق ودراعتراض به این روند مجلس را ترک کرد.


با این حال موضوع اعتبارنامه او در در جلسه  20 خرداد شعبه 12 هم مورد رسیدگی قرار گرفت و با 9 رای موافق در مقابل 7 رای مخالف تصویب شد، به این ترتیب در روز 21 خرداد ماه سال جاری در صحن مجلس مطرح و در نهایت به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.


کمیسیون تحقیق نیز اگرچه اعتبارنامه را تائید کرداما در بیانیه خود اعلام کرد: در مورد مدرک دکتری، بررسی‌های کمیته به اینجا رسید که مدرکی که از کشور بلژیک گرفته شده، فاقد ارزشیابی است و خود تاجگردون نیز این مسئله را قبول دارد وبا مدرک فوق لیسانس در انتخابات ثبت نام کرده است.


این کش وقوس ها پیرامون تایید اعتبارنامه تاجگردون همچنان ادامه داشت تا اینکه مجلس به روزسرنوشت ساز 18تیرماه رسید اینکه بالاخره تاجگردون رفتنی است یا ماندنی.

کمیسیون تحقیق درجلسه چهارشنبه مجلس گزارش خود درباره تایید اعتبارنامه تاجگردون راقرائت کرد وپس از قرائت این موضوع به رای گذاشته شد.


رایی که درنهایت رای به عدم تایید اعتبارنامه داد.در واقع دراین جلسه وکلای ملت با 102 رای موافق، 128 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 251 رای ماخوذه با گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه وی را تایید کرده بود، مخالفت کردند وبا این رای گیری ومخالفت پرونده اعتبارنامه تاجگردون درمجلس پرحاشیه وتازه کار یازدهم رابستند.

تاریخ درج :  1399/4/18

تعداد بازدیدها : 1191

ارسال نظر