دلنوشته ای از یک معلم‌تربیت بدنی

بسم الله الرحمن الرحیم
فَبادِروُا بِصِحَّه الاَجسام في مُدَّه الأَعمار


« در تمامی عمر برای سلامتی وحفظ تندرستی بدن های خود مبادرت نمائید»حضرت اباعبدالله الحسين(ع)


تربیت بدنی و ورزش در راستای مراقبت از سلامتی بدن و نشاط روحی از ضروریات است.هدف تربیت بدنی و ورزش رشد همه جانبه ابعاد وجودی انسان است و سلامتی جسم به سلامتی روح انسان کمک می کند. هدف اصلی ورزش از نظر اسلام هم همین است.


اسلام حفظ بدن و تامین سلامتی آن را از وظایف اولیه هر مسلمانی می داند و برای سلامتی بدن آنقدر ارزش قائل است که در سوره انفال آیه ۶۰ می خوانیم:هر مقدار که می‌توانید در برابر دشمنان توانایی و قدرت کسب کنید تا باعث ترس دشمنان خدا شود.در مورد اهمیت ورزش امام خمینی (ره) می فرماید : (ورز ش باید همچون یک وظیفه الهی مورد توجه قرارگیرد.) و مقام معظم رهبری می فرماید : (ورزش یک اصل است و آن را تکلیف الهی بدانید).


اگر درسیره پیامبران وامامان دقت کنیم همه آنها اهل ورزش وکوهنوردی بودند و تاکید به امر مهم ورزش داشتند. آنها هم به تقویت بدنی می پرداختند ودرکنار آن روح توحید و خداپرستی را در خود تقویت می نمودند.


بنابر این از منظر عقل و دین، ورزش برای تقویت و سلامتی جسم  ضرورت دارد. انسانی که بدنی سالم، با نشاط و نیرومند ندارد، از عقل و تفکر شایسته کمتر بهره مند است. زیرا تأثیر متقابل جسم و جان، مسئله ای ثابت شده و مسلّم است.


از نظر علمی نیز ورزش اثرات مهمی بر سلامتی جسم و روح دارد. یکی از راه‌های مهم پیشگیری از اکثر امراض و بیماری ها را ورزش کردن می داند و حتی یکی از معیارهای ورود به اکثر مشاغل مهم، داشتن جسم سالم است  و البته در همه ادارات نیز بخش تربیت بدنی نیز تعریف شده است.

 

یکی از ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از منویات مقام معظم رهبری است، ساحت زیستی بدنی است که این نشان از جایگاه و اهمیت تربیت بدنی و ورزش دارد. هفته تربیت بدنی و ورزش فرصت مغتنمی است تا به طور گسترده به اهمیت و توسعه این امر مهم پرداخته شود تا این مقوله در جامعه به یک امر همگانی تبدیل گردد.

 

اما متاسفانه در این هفته بجز  از جانب متولیان تربیت بدنی و ورزش کمتر پیام ویا سخنی از جانب مسئولان استانی درجهت ایجاد انگیزه و اهمیت ابراز نگردید. آیا این قشر از متولیان ورزش که در تربیت نسلی سالم و پویا و دور از آسیب های اجتماعی نقشی ایفا میکنند حداقل لایق یک پیام تبریک سه کلمه ای نبودند؟

سیده فریبا حسینی
معلم تربیت بدنی آموزش و پرورش

تاریخ درج :  1399/7/30

تعداد بازدیدها : 1267

ارسال نظر