داس مرگ را مهمان یلدا نکنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر: اجازه ندهید سهم ما از شب یلدای امسال، قصه پر غصه دلتنگی های بعد و جای خالی عزیزانمان باشد.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر ضمن تبریک فرا رسیدن یلدای امسال، این رویداد باستانی در فرهنگ اصیل مردمان ایران زمین عنوان کرد: خانواده‌ها طبق سنت دیرینه دور هم جمع می‌شوند تا بلندترین و تاریک‌ترین شب سال کوتاه‌تر شود اما این دور هم جمع شدن در واقع وفاق و همدلی برای غلبه بر سیاهی، تاریکی و سردی بوده: همان که امروز به شکل ویروس کرونا ظاهر شده است.

 

فاطمه کرمپور گفت: بیائیم با خط کشیدن دور دورهمی شب یلدا، نتایج مصیبت بار و پر از پشیمانی را در شب‌های بعدی برای خود و عزیزانمان رقم نزنیم.

 

این مقام مسئول حفظ روند نزولی شمار مبتلایان و موارد بستری در استان را بسیار شکننده خواند و افزود: در صورت هر گونه کوتاهی در اجرای دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی یا برگزاری دورهمی های خانوادگی، این روند با اخلال مواجه شده و ممکن است بازگشت امواج شدیدتر این بیماری به استان در آینده نزدیک را شاهد باشیم.

 

کرمپور تاکید کرد: ثبات این بیماری در استان در آستانه شب یلدا مردم را فریب ندهد بلکه این شرایط باید آنها را مصمم کند تا آیین مربوط به این شب باستانی را به سال آینده موکول کنند.

 

وی یادآورشد: هر چند شیوع ویروس کرونا در استان‌های جنوبی به دلیل تغییر شرایط جوی، قرنطینه، تعطیلی مدرسه‌ها و فعالیت اداره‌ها با شمار کمتری از کارکنان خود منجر به سیر نزولی بیماری شده اما این وضعیت بسیار شکننده و به طور کامل پایدار نیست.

 

فاطمه کرمپور بیان کرد: ادامه این روند وابسته به رفتار افراد است و اگر به هر دلیلی رفت و آمدها و دورهمی‌ها در یک فضای بسته افزایش یابد احتمال شدت و پیک بیماری تا ۲ هفته آینده وجود دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفت: مشاهده‌ها ثابت کرده جمع شدن تعداد زیادی از افراد در یک خانه، صحبت کردن با هم و پائین آوردن ماسک برای غذا خوردن دردورهمی‌های خانوادگی میزان انتقال ویروس را شدت می‌بخشد.

 

فاطمه کرمپور تصریح کرد: از این رو امسال در شرایط شیوع ویروس کرونا و خطرهای جدی در پی افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیاز است که با پرهیز از دورهمی و تجمعات خانوادگی، از راه دور و به صورت مجازی به یاد هم باشیم و برای حفظ سلامتی یکدیگر بکوشیم تا این زمستان هم سپری شود.

 

کرمپور اظهار داشت: یکی از اقداماتی که همه باید انجام دهند فرهنگ سازی این نکته است که همه خانواده‌ها با رعایت این مهم شب یلدای امسال را در خانه بمانند و از مهمانی رفتن و مهمان پذیرفتن صرف نظر نمایند قطعا اگر شب یلدا را با در خانه ماندن سپری نمودیم نتیجه اش این است که وضعیت استان از نارنجی به زرد خواهد رسید، ولی اگر چنین نباشد به طرف قرمز خواهد رفت.

 

کرمپور بر لزوم تداوم همکاری مردم بوشهر واحدهای صنفی و خصوصا هنرمندان استان بوشهر که خود الگوی فرهنگ سازی در میان مرد هستند در اجرای دستورالعمل های بهداشتی تأکید کرد: هنرمندان استان با تولید محتوی فرهنگی و دعوت مردم به شرکت در پویش در خانه بمانیم میتوانند کمک شایانی در جلوگیری از شیوع ویروس در این شب داشته باشند.

 

این مقام مسئول وجود اجرای دستوالعمل ها فاصله گذاری اجتماعی، همچنان ایمن ترین جا، خانه است، افزود: شماری از هنرمندان استان در قالب کمپین " یلدای سالم"، اقدام به ساخت انیمیشن های کوتاه یک دقیقه ای و انتشار در فضای مجازی کرده اند تا با تشویق شهورندان به ماندن در خانه و پرهیز از دورهمی شب یلدا، قدمی در جهت یاری کادر درمان بردارند.

 

وی به لزوم همراهی رسانه ها برای تشویق مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرد و اظهار داشت: تبلیغات رسانه ای در دنیای امروز تاثیر گذار بوده و می توان طیف گسترده ای از جمعیت را طریق رسانه ها تحت تاثیر قرار داد.

 

فاطمه کرمپور در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای تمام مردم ایران و جهان وهمه ی کسانی که با این ویروس منحوس درگیر هستند، خاطرنشان کرد: این روزها کرونا در کمین دورهمی های بلندترین شب سال نشسته تا قربانی بگیرد و داغ روی دل ها بگذارد پس اجازه ندهید سهم ما از شب یلدای امسال، قصه پر غصه دلتنگی های بعد و جای خالی عزیزانمان باشد. «دورهمی ها» را تعطیل کنید تا سال بعد همگی «دور هم» جمع باشند.

تاریخ درج :  1399/9/26

تعداد بازدیدها : 214

ارسال نظر