چرا شاگرد آیت الله مکارم شیرازی
جشنواره مشک و ملار را حرام اعلام کرد:
حمله ائمه جمعه ، دفاع رسانه ، سکوت
مسئولین
ابتکار جنوب -مشک و ملار
،جشنواره ای که امام جمعه گچساران شرکت
مسئولین در آن را حرام دانست و در نماز جمعه این شهر خواستار توبه مسئولین و عذر
خواهی آنها شد.اظهارات حجت الاسلام والمسلمین حجازی به این جا ختم نشد وبا تهدید مسئولین
به استیضاح ، گفت: اگر آقایان توبه و عذر خواهی نکنند از همین تریبون نامشان به مردم
معرفی خواهند شد،این درحالی بود که عکس ها و فیلمهای این جشنواره به طور گسترده در
سایتها و صداو سیما نمایش داده میشد. اما نماز جمعه یک خرداد 94 شاهد یکی از بحث
انگیزترین سخنان سال های اخیر سید امین الله حجازی بود.حجازی در این نماز جمعه
بدون اشاره به جشنواره مشک و ملار این جشن را با جشن های قبل از انقلاب برابر
دانست و غیرت جوانان را طلب کرد.وی این جلسات را حرام اعلام کرد وافزود: نباید به بهانههای
مختلف و واهی در شهرستان گچساران ساز و آواز پخش و جلسه مهتر! باشد .امام جمعه گچساران
با هشدار به اینکه هر مسئولی در این جلسات شرکت کند از تریبون نماز جمعه استیضاح میشود،
تاکید کرد: هیچ مسئول حقوقبگیر نظام جمهوری اسلامی که مسئولیتی را عهدهدار بوده نباید
به این نوازندگیها گوش کند چه برسد به اینکه در این برنامهها شرکت کند.حجازی افزود:
بارها به صدا و سیما هشدار داده شده که صدا و سیمای جمهوری اسلامی حق ندارد نوازندگی
پخش کند زیرا حکومت اسلامی بوده و در راس آن نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.وی برگزاری
چنین برنامههایی را توهین به خانواده شهدا، امام زمان و اهلبیت(ع)، رهبر معظم انقلاب،
نظام، دولت و ملت دانست و گفت: برای حفظ ارزشها و جلوگیری از این برنامهها خون داده
شده حال حرام علنی اجرا میشود و کسی جلویش را نمیگیرد.این سخنان تند شاگرد آیت
الله مکارم شیرازی ،استان را در یک شوک آنی فرو برد..پرسش اصلی مردم این بود،در سرآب
ننیز چه رخ داده است؟
مانع شادی مردم نشوید
اولین واکنش اما همان روز،ازطرف متهمان ردیف اول این واقعه ،استاندار کهگیلویه وبویراحمد ونماینده گچساران
و باشت در مجلس نشان داده شد.استاندار با بیان
اینکه جشنواره مشک و ملار دارای ویژگی های خاصی است بیان کرد: برگزاری این جشنواره
ها در شناسایی و شکوفایی استعدادهای و برطرف کردن نقاط ضعف نقش مهمی دارد.خادمی ابراز
کرد: بسیاری از رشته های ورزشی سنتی نیاکان ما دست فراموشی سپرده شده اند که برگزاری
چنین جشنواره ها در استان نقش مهمی در احیاء این بازی های بومی و محله ای دارد.وی ادامه
داد: برگزاری ورزش بومی و سنتی به رشد و اتقاء این استان کمک خواهد کرد.استاندار کهگیلویه
و بویراحمد با بیان اینکه نباید جلوی شادی مردم گرفته شد گفت: اسلام دین شادی و پویایی
است و در جامعه ای اگر شادی نباشد نمی تواند رشد کند.وی افرود: دولت تدبیر و امید تاکنون
به مناطق روستایی توجه خاصی داشته است.
در جشنواره مشک و ملار هیچ لهو و لعبی نبوده
است
تاجگردون نیزدر واکنش به این سخنان در اختتامیه جشنواره
گفت: لهو و لعبی در جشنواره نبوده است.نماینده
مردم گچساران و باشت در مجلس با بیان اینکه نشاط و شادی خالص در دسترس هیچکس نبوده،
اظهار کرد: تا حدودی که قوانین، حق و عدالت اجازه میدهد مردم میتوانند از این نشاط
و شادی بهرهمند شوند زیرا متعلق به آنهاست.غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه اسلام
دین نشاط بوده و این آیه از محکمات قرآن و صریح است، افزود: برگزاری جشنواره مشک و
ملار طی یک سال اخیر موجب ایجاد همبستگی، رونق بخشیدن به ورزش بومی و محلی و تقویت
روحیه شادی در بین روستاها میشود.وی با تاکید بر لزوم حفظ و حراست از آداب و رسوم
و ترویج فرهنگ سنتی و بومی محلی، عنوان کرد: برگزاری چنین جشنوارههایی در واقع راهکاری
مناسب جهت معرفی بازیهای سالم و با نشاط نیاکان به نسل جوان امروز و تلاشی در راستای
بازگردانی روحیه اجتماعی و سلامت در جامعه است.تاجگردون در ادامه سخنان خود با اشاره
به اینکه در این مراسم هیچ فساد و لهو و لعبی وجود ندارد، با طرح پرسشهای حاوی تعجب
از جمله اینکه شاد کردن چهره پدر مادرها و نشاندن لبخند برلبان آنها توسط خردسالان
در این جمع چه مشکلی دارد؟ و چه اشکال دارد که ترک و لر، پیر و جوان و همه طوایف شهرستان
در کنار یکدیگر شاد باشند، بیان کرد: من به همه کسانی که این حماسه و جشن شادی را برپا
کردند، دستمریزاد گفته و تشکر میکنم.
بزرگترین معضل فرهنگی گچساران را شرکت
مسئولین در چنین مجالسی ست
امام جمعه ی گچساران دو روز بعد در مصاحبه ای با
روزنامه ابتکار جنوب بزرگترین معضل فرهنگی گچساران را شرکت مسئولین در چنین مجالسی
عنوان کرد و افزود : با عرض معذرت جلساتی که با حضور بعضی از مسئولین برگزار می
شود واز بیت المال مصرف می شود و رسما از آلات موسیقی رقص و پایکوبی اختلاط زن و مرد
و نوازندگی بوسیله آلات موسیقی لهو و لعب استفاده میشود. که به
تعبیر و فرمایش مقام معظم رهبری هیچ کس حق ندارد تحت عنوان سنتی و فرهنگ قدیمی از
آلات موسیقی نوازندگی مناسب جلسات خوش گذرانی لهو و لعب استفاده کند . اینگونه
برنامه ها علی الظاهر با عنوان قانونی ، به مسائل خلاف شرع نمود پیدا می کند و این
خود یک معضل بزرگ فرهنگی و اجتماعی است .معضل دوم که به نوعی مربوط به همین روش
است کم کاری در تلاش و گسترش فرهنگ مذهبی بین مردم است .این در حالی
بود که هیچ کدام از مسئولین نسبت به این سخنان هیچ واکنشی نشان نداد.
حملات پیاپی امام جمعه گچساران به جشنواره مشک و
ملار ادامه داشت. نشست ائمه جمعه و روحانیون کهگیلویه و بویراحمد با مشاور وزیر کشور
در امور روحانیت فرصت دیگری را دست داد تا
حجت الاسلام حجازی از مشک و ملار بگوید.این بار اما عریان تر از گذشته و با لحنی
شدید تر از بیت المالی گفت که صرف مراسم حرام میشود.وی بیان داشت: نباید اجازه داد
جلساتی که در آن بیحجابی ترویج داده میشود، برگزار شود.امام جمعه گچساران گفت: جشنوارهای
توسط دولت، نماینده مجلس و برخی مسئولان استان با نوازندگی، وضع بد حجاب و مراسم لهو
و لعب برگزار شده است.وی با بیان اینکه هر جلسهای که با لهو و لعب همراه باشد حرام
است، افزود: هر جایی که لهو و لعب برای خوشگذرانی برگزار شود و باعث غفلت از یاد خدا
شود، حرام است.حجازی از سوا شدن زنان بر روی اسب در این جشنواره انتقاد کرد و گفت:
رقصیدن زن و مرد به صورت مختلط و سوار کردن زن با بدترین پوشش بر روی اسب و دور زدن
جلوی چشم نامحرم حرام است اما متأسفانه توسط دولتیهای ما در حال انجام است.امام جمعه
گچساران بیان کرد: متأسفانه گاهی میلیونها تومان پول صرف مراسمات اینچنینی میشود
اما هیچ پول و اعتباری برای مسائل و برنامههای دینی در نظر گرفته نمیشود. با پول
بیتالمال عدهای با پوشش نامناسب سوار بر اسب در حال ترویج بیحجابی هستند که باید
در خصوص برگزاری این جشنوارهها تجدید نظر شود.وی با بیان اینکه هیچ غرضی با هیچ گروه،
جناح و حزب سیاسی ندارم، عنوان کرد: از برگزاری برخی از جلسهها و جشنوارههایی که
در آن از یاد خدا غافل شویم و بیحجابی ترویج داده شود، نگران هستم.این سخنان شدید
الحن در حالی ایراد شد که باز هم مسئولین سکوت را ترجیح دادند. با این سکوت مهر
تاییدی بر سخنان امام جمعه گچساران می زدندو این گمانه که در جشنواره مشک و ملار
فعل حرامی اتفاق افتاده تقویت می کنند.
در این فضای حمله و سکوت امامان جمعه و مسئولین
رسانه ها در راستای انجام رسالت خود که همانا شفاف سازی و اطلاع رسانیست واکنش
نشان دادند.
سایت محلی بویر نیوز در مطلبی حجت الاسلام
والمسلمین حجازی را مخاطب قرار داد و نوشت:
۱ – امام جمعه محترم مسئولان گچساران را به دلیل گوش دادن به
آهنگ به استیضاح تهدید کرده اند.جناب آقای حجازی حال که می خواهید مدیران را به بهانه
گوش دادن به آهنگ استیضاح کنید، بهتر نیست بجای این کار لااقل مدیران را بخاطر کم کاری
در خدمت به مردم بازخواست کنید و قطعا شما هم تائید می کنید دغدغه و مشکل امروز مردم
گوش دادن مدیران به مهتر نیست!
2- برای اطلاع امام جمعه محترم گچساران ایشان را به
فتاوای رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی و آهنگ ارجاع می دهیم: “جواز گوش دادن به نوارها
منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقى لهوى مناسب با
مجالس عیش و نوش و خوشگذرانى و همچنین مطالب باطل نیست، گوش دادن به آن اشکال ندارد
بنابراین تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا هر مؤسسه اسلامى دیگر به تنهایى
دلیل شرعى براى مباح بودن آن نیست...”این بخشی از فتوای رهبر انقلاب درباره موسیقی
و نوارهایی است که با عنوان”مجاز” در بازار عرضه می شوند.۳- گوش دادن به مهتر را حرام
اعلام کرده اید، در واقع با این فتوای شما تمام مردمان این خاک در همه این سال ها با
شنیدن مهتر دچار فعل حرام شده اند و به خانواده شهدا توهین کرده اند!جناب حجازی بسیاری
از خانواده شهدا هم در مراسمات شادی خود از مهتر و ساز و اواز لری که بخشی از فرهنگ
و تاریخ این مرز و بوم بوده است استفاده کرده اند و این گونه اظهارات وهن دین و خانواده
شهدا است.در حالی که رهبر انقلاب به درستی خطر ناتو و تهاجم فرهنگی را از سالها پیش
درک کرده و تذکر داده اند و امروز روی موضوع سبک زندگی ایرانی تاکید دارند و استفاده
از رسومات محلی به عنوان شالوده سبک زندگی مد نظر قرار گرفته باید پرسید مردم از این
به بعد با چه وسیله ای به شادی سالم بپردازند.!گوش کردن به موسیقی اصیل لری که ریشه
در فرهنگ و باور ما دارد چه تضادی با مبانی دینی و اسلامی ما دارد و نسخه شما برای
شادی این مردم چیست.این سوال که پاسخ آن را مقام معظم رهبری به شکل فتوا داده اند احتمالا
قابل توجه امام جمعه محترم گچساران باشد.
آیا رقص محلى در عروسىها جایز است؟ شرکت در این مجالس
چه حکمى دارد؟
اگر رقص بگونهاى باشد که باعث تحریک شهوت شده ویا
مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به
عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامىباشد جایز نیست و در
غیر این صورت اشکال ندارد.در هر صورت این موضوع که امام جمعه محترم دغدغه دنیا و آخرت
مردم را دارند قابل توجه است اما بیان موضوعات در این سطح و به این شکل کار پسندیده
ای به نظر نمی رسد و بیشتر از آن که در تعمیق تفکر دینی برای نسل جوان موثر باشد انها
را از دین گریزان خواهد کرد.
رسانه های موافق سخنان حجت الاسلام هم به یاری وی
آمدند و در موافقت از آن قلم زدند.
صبح زاگرس در یادداشتی با عنوان "تحلیل های نادرست
از جشنواره های بومی محلی برای فرار از واقعیت "از گفته های حجازی حمایت کرد.
در ماه های اخیر برگزاری برخی جشنواره های بومی و محلی
که اشاعه دهنده فرهنگ غنی و رسم و رسوم زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود
با رقاصی زنان و مردان نامحرم و سوار شدن زنان بر اسب و بی حجابی برخی بانوان همراه
بود که این موضوع واکنش هایی را از سوی مردم و ائمه جمعه استان درپی داشت. هرچند برگزاری
جشنواره های بومی و محلی در سطح استان دارای محاسن فراوانی است اما برخی اقدامات نسنجیده
نظیر رقاصی مختلط زنان و مردان ، بی حجابی و سوار شدن زن بر اسب این تصور را در ذهن
ها متبادر می کند که گذشته مردمان این سرزمین نیز اینگونه بوده است در حالی که زنان
و دختران قوم بااصالت لر همواره از پوششی مناسب برخوردار بوده و به دلیل حجب و حیای
مثال زدنی، خود را از نگاه نامحرمان حفظ می کردند.استان کهگیلویه و بویراحمد با تقدیم
بیش از یکهزار و 800 شهید گلگون کفن به نظام و انقلاب از جمله استان هایی است که همواره
در برابر تهاجم دشمنان ایستادگی کرده تا نامحرمی نتواند نگاهی چپ به ناموس فرزندان
این آب و خاک بیندازد.زنان و دختران این دیار همیشه قهرمان نیز دوشادش مردان در تمامی
نبردها برای دفاع از ارزشها و آرمان های اسلام و انقلاب حضور داشتند و امروز با افتخار
در جامعه اسلامی به فعالیت می پردازند و بی حجابی عده ای اندک نمی تواند خدشه ای به
آنها وارد کند. برخی هم اینک سخنان دلسوزانه مردم و مسئولان استان در مورد رعایت حجاب
را نادیده گرفته و با رجوع به برخی مسائل گذشته و سوء استفاده از عواطف پاک خانواده
های شهدا قصد دارند این موضوع را تحت تاثیر قرارداده و از آن به نفع خود بهره برداری
کنند.در تحلیل های نادرستی که در برخی رسانه ها و سایت های خبری کهگیلویه و بویراحمد
منتشر شده ابتدا به صحبت های ائمه جمعه استان به موضوع بی حجابی در برخی جشنواره های
بومی و محلی اشاره شده و سپس با تعمیم دادن بی حجابی به تمامی بانوان سعی شده تا نوعی
تقابل با ائمه جمعه را بوجود بیاورند.حال روی سخن به کسانی است که باوجود مشاهده صحنه
های بی حجابی در جشنواره های بومی و محلی علاوه بر اینکه نهی از منکر نمی کنند کسانی
را نیز که وظیفه خود را به خوبی انجام داده را نیز مورد تاخت و تاز قرار می دهند و
با ربط دادن موضوعات نامربوط مختلف به یکدیگر در جامعه جو روانی ایجاد می کنند. به
نظر می رسد برای تحلیل یک موضوع ضمن در نظر گرفتن تمامی جوانب باید نقدی منصفانه و
به دور از اغراض شخصی داشت تا بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد نه اینکه با در هم آمیختن
موضوعات گوناگون ذهن مخاطب را از موضوع اصلی دور و به موضوعات نامربوط کشاند.
برخی مسئولان با فرستادن واسطه ،طلب
بخشش کردند
امام جمعه گچساران اما در نماز جمعه هشت خرداد نیز
جشنواره مشک و ملار را بی نصیب نگذاشت واین بار هم شدیدتر این مراسم را با چوب
سخنش نواخت.امام جمعه گچساران با بیان اینکه روحانیت با هر نوع شادی که دل امام زمان(عج)
را به درد آورد مخالف است ودر جمعه گذشته از شرف و حیثیت مردم گچساران دفاع کردم،افزود:به
هماستانی ها و سایر نقاط کشور اعلام میکنم مردم گچساران رقاصه و نوازنده نیستند،
گچساران معبر شهداء ،ایثارگران و نقطه مقدسی است که نباید چنین آلوده شود. امام جمعه
گچساران تصریح کرد: اعلام کردیم که تلاش کنید که به جای انتقاد از عملکرد مسئولان در
پشت تریبون نماز جمعه از آنها تشکر شود، تا وقت مسئولان و نماز جمعه صرف این مسائل
حاشیهای نشود که متأسفانه مسائل برعکس شده و گاهی انسان احساس میکند در احکام بوی
کودتا میآید یعنی احکام شرعی را وارونه جلوه می دهند.حجازی در ادامه اظهارکرد: مسئولان
به عنوان نمایندگان حکومت اسلامی وظیفه خدمتگزاری و ترویج مسائل شرعی را دارند و خلاف
انتظار است که خود مسئولان با پول بیتالمال، مردم و جمهوری اسلامی مرتکب چنین اعمالی
شوند. خطیب جمعه این هفته گچساران گفت:موسیقی ،غنا ، نوازندگی و ارگی که مناسب مجلس
لهو و لعب ونیز سبب غفلت انسان از خدا باشد، حرام قطعی است و این مسئله مورد تأیید
علما، بزرگان و مقام معظم رهبری نیز است.وی با اشاره به برگزاری جشنواره «مشک و ملار»
در گچساران گفت: بعضی از مسئولان بعد از برگزاری این جشنواره طی تماسهای تلفنی و فرستادن
واسطه ؛عذرخواهی و طلب بخشش و حلالیت کردند.امام جمعه گچساران با اشاره به اینکه در
جمعه گذشته از شرف و حیثیت مردم گچساران دفاع کردم، اظهارکرد:به هماستانی ها و سایر
نقاط کشور اعلام میکنم مردم گچساران رقاصه و نوازنده نیستند، گچساران معبر شهداءو
نقطه مقدسی است که نباید چنین آلوده شود.ائمه جمعه دیگر شهرها در همین روز با
گچساران هم داستان شدند و این جنواره را محکوم کردند.حجتالاسلام یوسف عمرانینژاد
در خطبههای نماز جمعه شهر سوق با اعتراض به برگزاری جشنواره مشک و ملار در استان کهگیلویه
و بویراحمد و برخی حرمتشکنیها که در این جشنواره صورت گرفت، افزود: کاری بسیار بد
و حرمتشکنی بود که دختری را با لباس نامناسب آرایش کرده و سوار بر اسب کنند و حرمتشکنی
صورت گیرد.حجتالاسلام عبدالرحیم عبودی امام جمعه باشت با ابراز تأسف از برگزاری این
آئین توسط برخی مسئولان افزود: برخی گفتهاند اسلام دین نشاط است اما ظاهرا برداشت
صحیحی از نشاط ندارند، بنابراین توصیه میکنیم اگر آگاه نیستید نظر ندهید. خطیب جمعه
باشت ضمن انتقاد شدید از اداره میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری گچساران، گفت: این
نهاد اقداماتی مغایر با اسلام انجام داده که نیازمند توجه مسئولان است.
ای مشک! تو آبروداری کن…
کبنا نیوز اما در یادداشتی به قلم محمد رمضانی از
منظر دیگری به این ماجرا نگاه کرد.محمد رمضانی در این یادداشت با تاکید به دو قطبی
شدن این جریان ،رسانه های منتقد حجازی را به خط گرفتن از تاجگردون متهم کرد.
رمضانی می نویسد :بازی مشک وملار، ایجاد دو جبهه تصنعی
طرفداران و مخالفان نشاط و شادی وقلم فرسایی…و بهره گیری سیاسی
در راستای اهداف مرموز جریان خاصی بود.طرح و ترویج آداب، رسومات و ورزشهای بومی در
مقابل تهاجم سنگین فرهنگی نظام سلطه که به قصد اختلال و انحطاط در اخلاق جامعه، خصوصا
جامعه جوان است.می تواند از اهرم های بازدارنده باشد و هیچکس با هرسلیقه ای به خود
اجازه مخالفت به آن نمی دهد و منکر آن نمی شود. مهمتر اینکه عملیاتی کردن این سبک ،
هنگامی نشاط آور و غرور آفرین است که بتواند در مقابل این هجمه سنگین، در ارائه سبک
زندگی ایرانی اسلامی موثرو هدایتگر باشد و جوان ایرانی را در الگوگیری از منش ایرانی
اسلامی یاری نموده ودغدغه های اولیاء محترم را در مقابل ناهنجاری های اجتماعی برطرف
کند.درغیر این صورت چندان مفید و مثمرثمر نخواهد بود وصرفا پرکردن اوقات فراغت یا وسیله
ای برای تشویش اذهان عمومی است.که جشن مشک وملار، نمونه ی بارزی از آن است.مهم اینکه
ساختار و چارچوب این گونه فرهنگ ها قائدتا باید پیش بینی ، حدود و ثغور آن مشخص و همچنین
متولی ومجری مطابق قانون باشد.تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد..در همه در در
همه امورات باید به قانون تن داد. وقتی قانون گریزی ویا به تعبیری تداخل و اختلاط در
کارها آن هم توسط قانون گذار(نماینده محترم) ومجری قانون در شهرستان ( فرماندارمحترم)
نادیده گرفته شود از دیگران چه انتظاری است!؟و در سالی که باید دولت وملت همزبان و
همدل باشند. تا درمقابل تحریم ها و تهدیدهای استکبار جهانی فتح الفتوحی صورت پذیرد.
حساس کردن جامعه با اعمال این گونه مدیریت های معیوب و غیرمسئولانه درهمایش های نمایشی
، کاری ناپسند و شبهه بر انگیز است. در کجای قانون چنین اذنی به متولیان این همایش
داده شده است؟سوال اینجاست ورزش بومی و سنت
های گرانبها و ماندگار فرهنگی مردمان این دیار که با یادآوری آنها ، کوله بار سختی
ها از دوش پدران و مادران برداشته می شود و به جوانان جهت می دهد، کار نیکی است؛ اما در قانون وظایف متولیان این گونه همایش ها مشخص است.و ورود فرمانداری محترم
که خود می بایست بمانند حلقه وصل، ادارات را به هم متصل کند و نیازمندی های جامعه را
با محوریت خود و مجری گری ادارات مربوطه برطرف کند.
رمضانی نتیجه می گیرد:
فضاسازی های قبل و بعد از همایش مشک وملار با هدف فعال
سازی جریان سیاسی خاصی با محوریت دفتر نماینده و اهرم ادارات، جهت الم کردن دو جبهه
مخالف و موافق نشاط و شادی بواسطه قلم بدستانی… به منظور سرپوش
گذاشتن به عدم تحقق شعارهای انتخاباتی… و همچنین تقویت ادعای کارآمد بودن نماینده و تبلیغ جهت
انتخابات آتی مجلس بوده است.و متعاقب آن چاپ چند مقاله در یکی از سایتهای بومی بعضا
برای ۲۴ ساعت و متهم کردن و جوسازی علیه امام جمعه محترم شهرستان مبنی برمخالفت با
شادی مردم بوده و همچنین ارائه تصویری عبوس افسرده از مومنین می باشد.واز طرفی یکی
از سخنرانان این مراسم که برای صحه گذاشتن بر دیدگاه و تفسیر شخصی خود ازنشاط در دین،
به بیان وجود آیه ای دال بر شادی از کلام الهی که دارای بینات ومحکمات می باشد نمودند.که
آدرس این آیه را متذکر نشدند. همه این ها نشان از حرکت مرموز برای ایجاد فضای دو قطبی
کردن جامعه درمخالفت و موافقت نشاط وشادی است. گرچه واقعیت امر انتظار شرکت کنندگان
در این همایش ازمقامات پارلمانی و اجرایی استان در این دیدار و در این جشن ملی و مذهبی
تحلیل وقایع جهانی، اقتدارنظام و گزارش عملکرد ۳ساله و ۲ساله این بزرگواران در خدمت به مردمان این دیار بود که اتفاق نیفتاد.
راک نیوز هم درمقام منتقد از امام جمعه گچساران
خواست تا مسئولینی که توبه کرده و طلب بخشش کردند را به مردم معرفی کنند .بویر در
جایی دیگر می نوسید آن مسئولی که گفته از ترس اخراج دراین مراسم شرکت کرده باید از
مقام خود خلع گردد چرا که کسی که به خاطر یک مقام دولتی حاضر است د ر یک فعل حرام
شرکت کند فردا روز دست به کارهای دیگر خواهد زد.راک نیوز می نویسد سوال اساسی این جاست
که آیا این موسیقی ساز ونقاره که نسل اندر نسل از پدران ما بدست ما رسیده وشاید با
چنین موضع گیری هایی باید با آن خداحافظی کرد درتعریف عرف قرار میگیرد یا خیر؟."فرمودید
حرام هست ولو سنتی هم باشد"ازحضرتعالی سوالی دارم آیا فقط نواختن آن درگچساران
حرام هست یا کلا درهمه مراسمات درتمامی نقاط
استان حرام هست؟اگر فقط درگچساران حرام هست حق با جنابعالی است و تذکرات شما را بجا
وقانونی میدانم اما اگر شامل تمام استان میگردد چطور همین موسیقی محلی در انتخابات
ریاست جمهوری سال 92 دراستقبال از دکتر ولایتی اصولگرا درجلوی فرودگاه یاسوج نواخته
میشود ولی حرام نبود.چطور درمراسم جشنواره عشایر ایران در مرکزاستان نواخته میشود حرام
نیست چگونه نواختنش در مراسم استقبال از رئیس جمهور دولت عدالت محور نهم ودهم حرام
نبود.چطور درجشن شهرستانی شدن چند شهرستان درنقاط مختلف استان همین ساز ونقاره ودستمال
بازی ها به قبل از انقلاب شباهتی نداشت .لذا امری بدیهی است که آلات وابزار دارای کاربردهای
مختلف بوده ومتناسب با شرایط ومحیط معانی مختلفی را به بیننده یاشنونده تلقین نماید.درموضوع
مورد بحث نیزجمع کثیری ازمردم شهرستان گچساران شرکت نموده بودندومداقه درنوع،مکان،نحوه
اجرا وتعدادشرکت کنندگان خودتبیین کننده نگاه مثبت به موضع بوده است واگر شهری این
درصدازجمعیتش طالب منکر هستند پس وای برمسئولان فرهنگی و دینی این خطئه...باور کنید مشابه آنچه در مشک وملار سرآب ننیز برگزار گردید
گاهی درکلان شهرهابرای افتتاح یک فروشگاه برگزار میگردد تازه بجای موسیقی محلی وساز
نقاره همین ارگ ها و آلات دیگر مینوازند و قر درکمرها می اندازند و کسی فریاد ازدست
رفتن دین سرنمی دهد. فرمودید برخی از مسئولان،
میگویند ما امنیت شغلی نداریم و نمیتوانستیم شرکت نکنیم. هر آن امکان دارد
ما را عزل کنند، گفتند ببخشید و ما را حلال کنید، خواهش میکنم اسم ما را در تریبون
نمازجمعه نبرید، راهی نداشتیم(پایان نقل وقول)حتما شما عذرشان را پذیرفتی وتوبه شان
مقبول شماواقع گردید، امابعنوان یک مسئول فرهنگی وامام جمعه شهرستان که ازنگاه حضرتعالی
بعنوان دیده بان جامعه هستید باید براین مسئولان ایراد گرفت وتا عزل آنها دقیقه ای
درنگ نکنید ،چراکه مسئولانی که برای ازدست ندان منصب خویش بقول حضرتعالی به مجلس لهو
ولعب میروند صلاحیت مدیریت درنظام اسلامی را
ندارند وچه بسا که فردا روز به اندک لذتی انقلاب ونظام را نیز هزینه کنند.از طرفی دیگر
این شهر برای توسعه ،ترقی وپیشرفت وگرفتن حق مردم ،به مدیران شجاع نیاز دارد ، نه مدیران
ترسوی بزدل ، اینگونه مدیران از ترس عزل نشدن حتی قدرت گرفتن حق مردم را از رده های
بالای مدیرتی ندارند.بنظرمیرسد مهم ترین نتیجه جشنواره شناخت چنین مدیرانی برای جامعه
بوده است..کاش برای تنویرافکارعمومی فهرستی از مدیرانی که توبه کرده بودند را منتشر
مینمودید تا ببینیم آیا شخص استاندار نیز درمیان توبه کنندگان بوده یاخیر؟وقتی اصلاح
طلبان درهمایشی دریاسوج به عملکرد استاندار نقد داشتند بسیاری از ائمه جمعه به اصلاح
طلبان تاختند و از دکترخادمی حمایت نمودند .درحالیکه استاندار و تعدادی از مدیران کل
ازمدعوین این جشنواره بودند واز آغاز تا پایان این مجلس لهو لعب!!! بودند چرا به ایشان
تذکرندادید؟این دوگانگی در رفتار خواسته یا ناخواسته سبب میگردد شائبه سیاسی کاری دراذهان تقویت گردد.سرور
ارجمندم حجت الاسلام حجازی، این رزوها بازخورد جامعه جوان از واکنش شما به این جشنواره
که برگزار کننده آن دفتر نماینده مردم گچساران وباشت درمجلس شورای اسلامی بوده فضایی
را ایجادنموده تا بر انتقادهای شما انگ رنگ وبوی سیاسی کاری و نگاه حزبی بزنند اگرچه
بنده ایمان دارم که شما اهل چنین نگاه ونیتی نیستید اما باید به آنها حق بدهی وقتی
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه صراحتا میگوید ائمه جمعه اصولگرا هستند و افتخارمیکند
که اصولگرا هستندودرمقابل عملکرد نماینده اصلاح طلب گچساران مورد نقد قرارمیگیرد،چنین ذهنیتی دراذهان جامعه
نقش ببندد.ازطرفی باید باور داشته باشیم که ائمه جمعه نیزمعصوم نیستند ودرتصمیم گیری
ها شاید مانند هرانسانی دچار اشتباه شوند وگاها شاهد بودیم که درخطبه های نمازجمعه
احدی از ائمه محترم موضع گیری نمودند که با بررسی دقیق تر مشخص گردید گفتن چنین مطلبی
بسود منافع ملی نظام نبوده است که برای مثال میتوان به تبریک گفتن مرگ پادشاه عربستان
در خطبه های نمازجمعه تهران توسط آیت الله جنتی اشاره کرد که قبلا نیز درحمایت از محمود
احمدی نژادگفته بود سخنان وی درکتاب های درسی باید درج شود.وقتی چنین تکه هایی را کنار
هم میگذارند پازل رنگ وبوی سیاسی درانتقادات قوت میگردد.چندی پیش یکی از روحانیون در
رسانه ملی (شبکه ۴) مبحثی را مطرح کرد که قابل تأمل بود. حجت الاسلام زائری در برنامه
ای با اجرای نادر طالب زاده از موسیقی گفت و نگاهی گاه متغیر که به موسیقی در کشور
ما وجود دارد. زائری گفت که «در لبنان، کسانی را داریم که گیتار به دست می گیرند، اما
با وضو این کار را می کنند و این رفتار خودشان را هم، نوعی مبارزه علیه دشمن می دانند؛
البته او بین کسانی که گیتار در دست می گیرند و قصدی دیگر در سر دارند هم گفت و این
دو گروه را از هم جدا کرد.او از جنگ نرم حرف زد و «جایگاه موسیقی در جنگ نرم»اواضافه
کرد: جایگاهی که نادیده گرفته شده، در حالی که اهمیت فوق العاده ای دارد. البته ، اشاره
هم کرد که به عنوان یک مسلمان و روحانی، از مرجع تقلید خودش تبعیت می کند؛ ولی به عنوان
یک برنامه ریز فرهنگی، ناچار است که نگاهی وسیع تر داشته باشد و برای موسیقی هم برنامه
ای بریزد. زائری، ماجرای قرائت متنی توسط خواننده مسیحی زن لبنان را هم تعریف کرد.
او گفت که متنی در حمایت از حزب الله را این خواننده زن خواند و همیشه دوست داشت که
شیخ حسن نصر الله، بتواند این قطعه را گوش کند؛ و همیشه افسوس می خورد که به واسطه
معذورات مذهبی، نمی تواند این کار را بکند؛ و البته شیخ حسن نصر الله این ماجرا را
شنیده بود و پیام داده بود که درست است که من نمی توانم این قطعه را گوش کنم، اما زحمتی
که شما برای حمایت از حزب الله کشیده اید، باقی خواهد ماند و ارزشمند خواهد بود.» این
نقطه نظر از آن جهت که واقع گرایانه به پدیده ی موسیقی نگریسته بسیار قابل تأمل است؛سخن
به دراز انجامیده ازجنابعالی بعنوان امام جمعه محترم ویک مسئول فرهنگی سوالی والبته
راهنمایی میطلبم ؛جوانان ماکه دشمن برای فاصله انداختن آنها با نظام وهویت شان با جنگ
نرم لشکرکشی کرده چه نوع موسیقی سنتی گوش دهند که فاصله آنها با هویت ملی وقومی خود
گسسته نشود و مفسده ای هم رقم نخورد.البته وظیفه خود میدانم از روشی که حضرتعالی درنقد
جشنواره درپیش گرفتید و انتقادات خود را ازطریق رسانه ها اعلام نمودید به نیکی یاد
کنیم وقابل تقدیر و سپاس است وامیدواریم این شیوه جنابعالی تا همیشه دراستان ما ماندگار
بماند .چراکه متاسفانه دربرخی کلان شهرها می بینیم که گاها منتقدین بجای استفاده از
یک شیوه صحیح گفتگو درنقد راه برخورد فیزیکی و اولتیماتوم را درپیش گرفته اند نمونه
آنچه درشیراز چندین وچندین بار رخ داده است.ازخدای مهربان میخواهم تا فراهم شدن چنین
فضای نقدو بررسی به نسل جوان ما که جامعه هدف دشمن میباشد بتوانند به صحنه گفتگو ورود
پیداکنند و به چنین شیوه ای مطالبات خود را با مسئولان فرهنگی ودلسوزان نظام مطرح نماید.
سخنان امام جمعه گچساران فصل الخطاب است
آیت الله ملک حسینی نماینده محترم ولی فقیه اما آب
پاکی را روی دست همه ریختند و سخنان امام جمعه گچساران را فصل الخطاب خواندند. آیت
الله ملک حسینی با بیان اینکه توهین به شرکت کنندگان در جشنواره را جایز نمی دانم
افزود: چون من خود در آن جشنواره نبودم نظر امام جمعه شهر را معتبر دانستم.نکته
قابل توجه در سخنان آیت الله ملک حسینی این است که ایشان به دلیل عدم حضور در این
جشنواره از دادن رای و فتوا خودداری می کنند در صورتی که حجت الاسلام والمسلمین
حجازی نیز در این جشنواره حضور نداشتند.
|