مقصر گرانی دارو، سازمان  غذا و دارو است

مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان  فارس در گفت وگو با “ابتکار جنوب” :


مقصر گرانی دارو، سازمان غذا و دارو است

 

دوگانگی در گفتار و انتشار اخبار کذب در حوزه توزیع دارو برای
 داروخانه ها ، دردساز شده است

 

*طرح “ دارویار” هم یار مردم نیست
 
 
 
 
 
 ابتکار جنوب - زهره مرزبان// همین ۲۳ تیرماه امسال بود که وزارت بهداشت از آغاز اجرای طرح “دارویار “خبر داد ، طرحی که  با هدف افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه  و کاهش هزینه بیماران کلید خورد و همزمان سازمان غذا و دارو نیز مجوز افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دارو را صادر کرد.
این درحالی بود که کمی قبل آن، رئیس جمهور ، وعده قطعی داد که قیمت دارو در کشور افزایش نخواهد یافت. بر اساس طرح “دارویار” ،پس از ساماندهی ارز ترجیحی دارو و انتقال یارانه از شرکت‌های داروسازی به شرکت‌های بیمه صورت می گیرد بخشی ازمابه التفاوت افزایش قیمت دارو را بیمه‌ها پرداخت میکنند.
 

اما حالا  پس از سپری شدن ۴ ماه و اندی ، شاهدیم که داروها باقیمتهای لجام گسیخته ای به مردم  عرضه می شود  وقیمت این اقلام دارویی ، تابع هیچ قانون و منطقی نیست و هر روز قیمت داروها متغیر است و عرضه اقلام دارویی ، روندی صعودی پیش گرفته است . و تازه بسیاری از اقلام دارویی نیز یا در داروخانه ها موجود نیست و یا کمیاب است  طوری که برای تهیه یک آنتی بیوتیک ساده باید کفش آهنی پوشید و برای تهیه آن به ۶، ۷ داروخانه سرزد. اینجاست که باید گفت ،طرح “ دارو یار” هم یار مردم ، نیست...
در همین رابطه ،مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان فارس در گفت و گو با خبرنگارما گفت : در طول یکسال شاهد بودیم که قیمت یک دارو، ۵ بار تغییر می کند و دارویی داشتیم که  از زمان اجرای طرح دارویار  تاکنون ، ۷۰۰ درصد  افزایش قیمت داشته است.
 

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا در بحث قیمت گذاری داروها ،داروخانه ها تخلف می کنند ؟ اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و با اطمینان می گویم که ۹۹ درصد داروخانه ها بلحاظ بحث قیمت گذاری تخلفی ندارند و فعالیت  سالمی دارند.
 

دوگانگی در گفتار و انتشار اخبار کذب در حوزه توزیع دارو برای داروخانه ها ، دردساز شده است.
دکتر محمد منفرد با بیان اینکه در حال حاضرداروخانه ها برای خرید اقلام دارویی مورد نیاز مردم، باید ۷ برابر مبلغ دارو هزینه کنند، افزود :مقصر اصلی  قیمت اقلام دارویی و گرانی  دارو  سازمان غذا و داروی کشور است و  مردم باید در این سازمان دنبال مقصر بگردند نه داروخانه ها. وی افزود : بحث قیمت گذاری دارو در سازمان  غذا و داروی کشور انجام می شود و در این رابطه باید گفت آن کسی که بین مردم و داروخانه کشمکش ایجاد می کند، این سازمان است که اقدام به تغییر قیمت  داروها در طول سال می کند. او ادامه داد:  مسئولان  سازمان غذا و دارو در رسانه ملی ادعا می کنند که فلان دارو به تعداد زیاد در کشور توزیع شده است  و در این راستا اخبار کذبی را در جامعه منتشر می کنند و مردم با همین ادعای آنها با داروخانه ها  درگیر می شوند.
 
 
وی افزود: این دوگانگی در گفتار و انتشار اخبار کذب در حوزه توزیع  دارو برای داروخانه ها ، دردسرساز می شود  به نحوی که بین داروخانه ها و مردم تنش ایجاد می شود  در حالی که دود آن در نهایت به چشم نظام جمهوری اسلامی و مسئولین می رود و در این رابطه مردم نسبت به این گفته ها روز به روز  واکنش نشان داده  و متوجه تفاوت بین حرف و عمل مسئولین می شوند.چرا که  این مسئولین فقط گفتار درمانی می کنند.

منفرد با بیان اینکه روزانه قیمت داروها تغییر می کند ودر فاکتورها  هرروز شاهد افزایش قیمت دارو هستیم ،اظهار داشت: مردم برای صحت سنجی دارو باید از طریق بارکد دارو وارد سامانه تیتک( قیمت دارو) شده تا اطمینان حاصل کنند که داروخانه ها گران فروشی در این زمینه نداشتند.

 بحث نبود دارو:
روابط عمومی انجمن داروسازان فارس بیان داشت :  در حال حاضر   صحبت کارخانه های داروسازی این است که با قیمتهای  فعلی ، تولید دارو برایشان مقرون به صرفه نیست و باید قیمت اقلام دارویی خود را افزایش دهند ضمن آنکه سازمان غذا و دارو باید بپذیرد که قیمت داروها با توجه به هزینه های کارخانه های تولید دارو افزایش پیدا کرده  است.
 

دکتر منفرد به تعداد محدود برخی داروها در داروخانه ها اشاره کرد و گفت : بطور مثال وقتی موجودی داروخانه ما  تنها ۵ بسته ۵تایی انسلولین قلمی است و یا تعداد داروهای آنتی بیوتیکی که در اختیار یک داروخانه قرار می گیرد در بعضی موارد حتی در حد یک عدد است،  در حالی که حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار در محدوده این داروخانه  وجود دارد ما واقعا باید چه کاری انجام بدهیم و چطور باید مسئول روابط عمومی انجمن  داروسازان فارس با بیان اینکه از زمان اجرای طرح دارویار ،با افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت دارو در سراسر کشور مواجه بودیم، اظهار کرد : سهمیه دارویی که وارد استان فارس می شود،جوابگوی نیاز مردم استان نیست ، چرا استان فارس در زمینه تامین دارو، استان معین برای   استانهای مجاور محسوب می شود و بسیاری از مردم استانهای مجاور برای تهیه اقلام دارویی به فارس می آیند و به همین دلیل نیز استان فارس  رتبه بالایی بلحاظ کمبود دارو دارد چرا که بار درمانی مردم استانهای جنوبی را هم به دوش می کشد.
وی به  بحران دارو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلم دارو در استان فارس اشاره کرد و گفت : این تعداد دارو ، در دودسته نایاب و  کمیاب تقسیم بندی می شوند و در این خصوص توزیع  دارو در سطح استان بصورت قطره چکانی انجام‌می شود ونمی تواند  نیاز استان را  برآورده کند  تاکنون پیگیری های ما برای افزایش سهمیه دارویی فارس بی نتیجه بوده و می طلبد که نمایندگان فارس در این رابطه ورود کنند
تاریخ درج :  1401/9/9

تعداد بازدیدها : 167

ارسال نظر