اپيدمى سرقت كاتاليزور خودرو

گزارش ابتكارجنوب از پشت پرده رشد قارچ گونه خدمات اگزوز در شيراز؛


اپيدمى سرقت كاتاليزور خودرو 


آلايندگى خودرو بدون كاتاليزور ٥ برابر است   

                                 

* كاتاليزور ال٩٠ حدود ٢٠ ميليون تومان معامله مى شود 

 
* ثبت ٨٥ شكايت فقط از سه مركز خدمات اگزوز طى يكسال  
      
  *  اتومييل خودرا در مراكز خدمات خودرو رها نكنيد
 
 
 
 ابتکار جنوب - زهره مرزبان، برداشتن کاتالیست یا کاتالیزور اگزوز خودرو از سوی  افرادسودجوی شاغل در برخی مراکز خدمات خودرو، یکی از حرفه ای ترین روش های سرقت محسوب می شود بطوری که سرقت کاتالیزور خودرو در همه دنیا اتفاق می افتد و براساس برخی از گزارش ها  ،آمار این سرقت پنهان و حرفه ای در جهان ۸ برابرشده است که  براساس تحقیقات انجام شده، سرقت کاتالیزور اگزوز خودرو  در سطح کشور طی سالهای اخیر رشد قارچ گونه ای داشته و  ودر کلانشهرشیرانیز مشابه سایر شهرها ، سرقت کاتالیزور اگزوز خودرو رشد گسترده ای پیدا کرده است.

به گزارش ابتکار جنوب ،مالکان خودرو ممکن است حتی مدتها پس ازبرداشتن این قطعه باارزش متوجه سرقت آن نشوند و یا زمانی  که برای انجام‌معاینه فنی خودرو خود  مراجعه می کنند،تازه  بفهمند  کاتالیست خودرو آنها به سرقت رفته است که می توان گفت سرقت کاتالیست اگزوز خودرو در نوع خود ، پنهان ترین نوع سرقت نیز محسوب می شود که طی سالهای اخیر  تبدیل به پدیده فراگیری شده است که درصورتی که مسئولان امر برخورد قاطعی با این سارقان کاتالیست اگزوز خودرو و سودجویان آن نکنند، فاتحه محیط زیست ما بطورکامل خوانده می شودو نبود این قطعه گرانبها در اگزوز خودرو به آلودگی محیط زیستی گسترده ای منجر می شود که جان انسانها و اکوسیستم ما را با خطر جدی مواجه می کند.

 به گزارش خبرنگار  ما، کاتالیست یا کاتالیزور قطعه ای مهم در سیستم اگزوز خودروهای نسل سوم و چهارم است که به منظور کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست نصب می شود اما خاک  این وسیله حاوی ترکیبی از  فلزات گرانبهایی همچون پلاتین ، رادیوم،پالادیوم، کادمیوم و حتی طلای سفید است که همین مساله ، افراد سودجوی شاغل در  برخی مراکز خدمات خودرو را وسوسه می کند تا با سوء استفاده از بی اطلاعی و نااگاهی مالکان خودرو اقدام به جداسازی و سرقت کاتالیست  یا برداشتن خاک مخزن این قطعه کنند.
 

عدم شکایت مردم، یکی از دلائل افزایش سرقت کاتالیست اگزوزاست
در این رابطه یک منبع مطلع مسئول که نخواست نامش فاش شود  بااشاره به اینکه بطور متوسط هفته ای ۴ تا ۵ مورد شکایت مردمی به اتحادیه ارائه  می شود،  از رشد دوبرابری تعداد واحدهای صنفی تعمیرات و اگزوزسازی نسبت به سال گذشته خبرداد  و به خبرنگار ما گفت: برخی مردم پس از آگاهی از برداشته شدن کاتالیزور خودرو متاسفانه پیگیر موضوع نشده و برای شکایت اقدامی نمی کنند که طی این سالها همین موضوع باعث تعدد فعالیت این واحدهای متخلف  و فراوانی و تکرار بیشتر سرقت کاتالیزور اگزوز خودرو  شده است. این در حالی است که برخی دیگر از مردم نیز پس از آگاهی از این اتفاق  با گرفتن مبلغی از  واحدصنفی متخلف ، وارد معامله  می شوند و درحقیقت این‌واحد  صنفی متخلف به این روش مشتری را از شکایت منصرف می کند و کاتالیزور دیگری  را جایگزین  کاتالیزور سرقت شده می کند.
 

* افراد سودجوی متخلف  در  واحدهای صنفی مرتبط با خودرو همچون  پارکینگ ها، مکانیکی ها ، کارواش  ها،  دینام پیچ ها ،صافکاری ها و غیره اقدام به برداشتن این قطعه گرانبهای خودرو می کنند
 وی به  قیمت کاتالیزور برخی خودرو ها اشاره  و اظهار کرد: قیمت کاتالیزور پراید حدود ۲ میلیون تومان  ، پژو ، حدود۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان، ال ۹۰ که بیشترین کلاهبرداری  کاتالیزور در این خودرو اتفاق می افتد حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان است  این درحالی است که کاتالیزور خراب این نوع خودور هم حدود ۷ میلیون تومان به فروش می رسد ضمن آنکه  این وسیله بعنوان کالای دست دوم سالم به قیمت ۷ میلیون تومان به فروش می رسد. این فرد آگاه  با بیان اینکه کاتالیزورهای اگزوز سرقتی در اصفهان و تهران بفروش می رسند، افزود : در حال حاضر  افراد سودجوی متخلف  در  واحدهای صنفی مرتبط با خودرو همچون  پارکینگ ها، مکانیکی ها ، کارواش  ها،   دینام پیچ ها   ،صافکاری ها و ...اقدام به برداشتن این قطعه گرانبهای خودرو می کنند و می توان گفت  در هر مکانی که به خدمات خودرو مربوط باشد ، متاسفانه این افراد سودجو اقدام به سرقت کاتالیزور خودرو می کنند. وی با بیان اینکه  با بالا زدن درب خودرو ، برداشتن کاتالیزور مشخص می شود ،افزود :  افراد متخلف و سود جو برای برداشتن یک کاتالیزور  خودرو به حداقل ۲۰ دقیقه و حداکثر  ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارند و این افراد   در زمان انجام کار ،کاتالیزور خالی برای  جایگزین  کردن قطعه قبلی دارند و بخاطر همین بسیاری از مالکان خودرو متوجه برداشت این قطعه گرانقیمت خودرو نمی شوند.  این منبع مطلع  بیان داشت : در همه نقاط کشور  پدیده برداشتن یا سرقت کاتالیست خودرو اتفاق می افتد اما در کلان شهرشیراز تعداد افراد خاصی هستند که  این تخلف را انجام می دهند و در این زمینه سابقه خرابی دارند!  و باید گفت این افراد برای اعضای اتحادیه  مشخص و شناخته شده اند بطوری که برخی از این سودجویان در همه نقاط شهر حداقل چندین دهنه مغازه خدمات خودرو دارند و با همین روش سرقت کاتالیزور خودرو سودهنگفتی به جیب می  زنند .

برای سه اگزوزساز متخلف  ظرف یکسال ،۸۵ موردشکایت مردمی ثبت شده است
در ادامه عباس لیاقت نژاد  ، یکی از کارشناسان فنی اگزوز خودرو  با اشاره به اینکه طی یکسال ، از  سه اگزوزساز ۸۵ مورد شکایت مردمی ثبت شده است که  تنها حدود  ۱۹ مورد از این شکایت ها مربوط به تخلف سه واحد صنفی بوده است، گفت: در این رابطه  پلمپ واحد صنفی این افراد متخلف حتی به یک روز هم نرسیده است  که حاکی از کم کاری برخی  سازمانهای مربوطه و همچنین قوانین صنفی ناکارآمد در برابر متخلفان است که همین امر باعث شده که این افراد سودجوی متخلف دوباره اقدام به سرقت کاتالیزور خودرو کنند. لیاقت نژاد ،بیان داشت : بطور متوسط حدود  ده مورد پرونده شکایت  مردمی  به اتحادیه صافکاران ارجاع می شودکه در خصوص برداشتن یا خالی کردن مخزن کاتالیزور خودرو از سوی واحدهای صنفی متخلف  شاکی اند. باید گفت این‌ مراکز صنفی متخلف شامل  واحدهای تنظیم‌موتور، صافکاران، دینام پیچ ، پنچرگیری ، مکانیک   و ..‌ می شوند . وی افزود :طی روزهای اخیر حتی این واحدهای صنفی متخلف با شگردی جدید اقدام به کلاهبرداری می کنند و  برخی از همین افراد سودجو  با موتور جلوی  برخی خودرو ها از جمله ال ۹۰ حرکت می کنند و به مالک می گویند که اگزوز خودرو خراب است  و برای تست به فلان واحدصنفی مراجعه کنید  آنها اذعان می کنندکه با مبلغی ناچیز اگزوز  را درست می کنند که  پس ازمراجعه مالک خودو، کاتالیزور خودرو وی با قیمت  حدود ۷ میلیون تومان برداشته شده وقطعه دیگری به ارزش حدود ۳ میلیون تومان جایگزین  آن می کنند! .

* بیشترین سرقت مربوط به کاتالیزور اگزوزخودرو ال ۹۰  است
 

 وی افزود : در این خصوص  توصیه ما به مردم این است که  فریب  شگردهای ناجوانمردانه این افراد نخورید و متوجه خدمات ارزان قیمت  آنها باشید که پشت آن چه نیتی درسردارند. این کارشناس فنی اگزوز خودرو به ماده ۲۰ نرخ نامه اتحادیه صافکاران نیز  گریزی زد و اظهار کرد: بر اساس این‌ماده،  برداشتن  کاتالیزور خودرو صرفا طبق خواسته مالک خودرو باید باشد و درصورتی که  این قطعه ،خراب یا شکسته باشد، حتما مالک خودرو باید مطلع و در جریان قرار بگیرد و از کم و کیف آن نیز آگاه باشد.  لیاقت نژاد با بیان اینکه پس از برداشتن کاتالیزور مصرف سوخت بالا می رود و چراغ چک خودرو روشن می شود افزود : همچنین در سیستم  cpu هم خطا دیده می شود.وی با اشاره به اینکه خاک کاتالیزور  بصورت کیلیویی به فروش می رسد،گفت: این خاک مثل طلا عیار دارد و روی آن سریال حک شده است. او ادامه داد: اخیرا خاک کاتالیزورهای خودروهای دیزلی  ارزانتر است و خاک این خودرو با انواع دیگر مخلوط می شود و به اصطلاح در آن ‌تقلب می کنند.او بیان داشت : بیشتراین کاتالیزورهای خودرو سرقتی برای فروش به تهران‌منتقل می شود و عده ای به صورت ضایعاتی این قطعات گرانقیمت را می خرند حال آنکه برخی دیگر فقط خاک آن را می خرند و برخی دیگر هم خاک و    کاتالیزور را باهم می خرند.
 
لیاقت نژاد بیان داشت : هرکیلوخاک کاتالیزور پراید بطور متوسط، بین حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و  دویست تومان  به فروش می رسد و باید گفت خریداران این قطعات باارزش  قیمت واقعی این کاتالیزورها رو نمی گویند و  این قیمت ها تنها یک میانگین محسوب می شود .
 

 لیاقت نژاد با اشاره به اینکه  بیشترین سرقت مربوط به کاتالیزور خودرو ال ۹۰ می باشد،  قیمت کاتالیزور نو  ال ۹۰  که  فرانسوی است  راحدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون اعلام کرد و قیمت  کاتالیزور دست دوم  ال ۹۰ تیپ ۲ ( کد۲) که خارجی است( فرانسوی)  را بین ۵/۵  تا ۶ میلیون تومان  اعلام کرد و گفت : قیمت کاتالیزور کد ۵ این نوع خودرو  ۷/۵ میلیون تومان  می باشد‌ این کارشناس فنی خودرو افزود: پس از برداشتن کاتالیست، میزان الایندگی خودرو به صددرصد می رسد که معادل ۵ خودرو روشن است. وی ادامه داد: کاتالیزورهای تولید داخل ۲۰ درصد آلایندگی را جذب می کند و نوع خارجی آن  تاحدود ۸۰ ، ۹۰ درصد آلایندگی ها را جذب می کند.
 

 در همین رابطه  قاسم نهاوندی ، معاون محیط زیست فارس،  برداشتن کاتالیست اگزوز خودرو ، را یکی از عوامل اصلی  آلودگی  محیط زیست دانست که علاوه بر آلودگی هوا، به مرور زمان مشکلاتی را برای موتور خودرو  ایجاد می کندکه ازجمله آنها می توان  به مواردی همچون کاهش  شتاب موتور ، لرزش خودرو ، بوی نامطبوع در خودرو و روشن شدن چراغ چک خودرو  اشاره کرد. نهاوندی در گفتگو با خبرنگار  “ابتکار جنوب “ با تاکید به اینکه  همه ما وظیفه داریم از محیط زیست  محافظت کنیم ،افزود: آلاینده های هوا شامل مونواکسید کربن ، اکسیدهای نیتروژن ، هیدروکربن ها ، اکسیدهای سولفور و ذرات معلق  درهوا  است که همین معضل برداشتن مبدل کاتالیست  میزان این آلایندگی را شدت می بخشد.
 
وی افزود :  آلایندگی های  خروجی ناشی از  سوخت های فسیلی ، آلودگی زیادی را ایجاد می کنند و منجر  به افزایش گازهای گلخانه ای می شوند که همین نصب مبدل کاتالیست در اگزوز خودروها سبب  جذب بسیاری از این آلاینده ها می شود.معاون محیط زیست فارس بیان داشت : گاز کربنیک یکی از گازهای خروجی ناشی از احتراق خودرو است که درصورتی که در هوا افزایش یابدبعنوان گاز گلخانه   باعث تغییرات آب و هوایی شده و افزایش حجم این گاز به اسیدی شدن هوا منجر می شود.وی اظهار کرد: گاز بی رنگ مونواکسید کربن  در اثر احتراق ناقص سوخت ایجاد می شود که پس از تولید  این گاز ، سرعت ترکیب آن با هموگلوبین خون  ۲۵۰ برابراز سرعت ترکیب اکسیژن با هموگلوبین خون  بیشتر است و  کربوکسی هموگلوبین ایجاد می کندکه حتی ممکن است به مرگ انسان منجر شود این کارشناس محیط زیست  با بیان اینکه طی گزارش ها و بررسی های به عمل آمده  بیش از ۸۰ درصد آلودگی کلان شهر شیراز ناشی از تردد خودرو و وسایط متحرک  و خودروهاست گفت : بیشتر این آلودگی ها ناشی از بنزین خودروها است که مساله برداشتن کاتالیست اگزوز خودورها از سوی برخی مراکز خدمات خودرو  بر شدت این آلایندگی ها می افزاید و یکی از عوامل اصلی  خسارت های جانی محسوب می شود.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف فارس:
 مردم  برای دریافت خدمات خودرو به  واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مراجعه کنند.
 

درهمین رابطه ، مدیر بازرسی و نظارت اصناف فارس،در گفتگو با خبرنگار “ ابتکار جنوب”  با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳ مورد شکایت مردمی اگزوز خودرو داشتیم گفت: این ۱۳ مورد شکایت ، شامل مواردی همچون  برداشتن کاتالیست اگزوز، دستکاری  یا ایجاد خسارت به اگزوز خودرو است که اگرتخلف این واحدهای صنفی  ثابت شود، این افراد به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می شوند. سید ابراهیم قاسمی به “ابتکارجنوب”  گفت:  در صورت اثبات این تخلفات ،  واحدهای صنفی مذکور باید خسارت وارد شده را به شاکیان خود برگردانند همچنین این واحدهای متخلف باید جریمه معادل ۱۰ برابرخسارت  وارده را به دولت پرداخت کنند. وی در خصوص روند پیگیری پرونده های  شکایت  مربوط به  اگزوز خودرو اظهار کرد:  زمانی که تخلف واحد صنفی محرز گردد  ، پرونده تخلف را تشکیل میگردد و جهت سیر مراحل به تعزیرات حکومتی ارجاع می دهیم.
 
وی با تاکید به اینکه به مردم توصیه می کنیم  که برای دریافت خدمات خودرو به واحدهای دارای پروانه کسب مراجعه کنند،  در خصوص سوال خبرنگار ما مبنی بر اعمال قوانین سختگیرانه تر برای واحدهای صنفی متخلف افزود: جرایم و قانون برای برخورد با این افراد سودجو مطابق مصوبه مجلس است که براساس قانون،اگر واحد صنفی چندین بار در سال به جرم‌،گران فروشی محکوم شود و تعدد تخلفاتی داشته باشد،مراتب سختگیری و جریمه بیشتر شده که این جرائم شامل پلمپ و تعطیلی واحد صنفی متخلف و ابطال پروانه کسب  می شود که در قانون دیده شده است.مدیر بازرسی و نظارت اصناف فارس با بیان اینکه شرایط  اجرای قانون  در خیلی موارد مختلف است  افزود : در بحث ورود به این شکایات،کارشناسان مربوطه باید  نظر بدهند و  در این رابطه ،شاکیان به کارشناس اتحادیه صنفی  معرفی می شوند .
 

 قاسمی با اشاره به اینکه کارشناس اتحادیه صنفی حتی قدرت تشخیص زمان وقوع  تخلف  را دارد، گفت : در همین راستا ، ضروری است  که مردم در زمان دریافت هرگونه خدمات خودرو از واحدهای صنفی ، فاکتور دریافت آن خدمت را از واحدصنفی دریافت کنند که در صورت بروز مشکل و تخلفی، قابل پیگیری باشد.گفتنی است خبرنگار ما  برای دریافت اطلاعات آمار رسمی از میزان تخلفات واحدهای  صنفی  که به مردم خدمات خودرو ارایه می کنند به مدت یک هفته به طور مکرر  تلاش کرد که با  روسای اتحادیه های مربوطه همچون تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین، صافکاران و گلگیرسازان ، پنچر گیری و تعویض روغنی  تماس گرفت که هرکدام از این افراد، توپ را در زمین دیگری انداخت و از دادن پاسخ به خبرنگار ما ، شانه خالی کردند.
 
  حسنی معاونت بازرسی صمت  نیز با بیان اینکه برداشتن  کاتالیزور اگزوزخودرو  سرقت و خیانت در امانت محسوب می شود، اظهار کرد: دراین راستا ، شاکیان این موضوع به اتحادیه صنفی و یا دادگاه مراجعه می کنند و در این خصوص به ما مراجعه ای صورت نگرفته است  و ما در این رابطه آماری نداریم.حسنی افزود:  در بحث برداشتن کاتالیزور از خودرو ، فعل مجرمانه است و بحث سرقت محسوب می شود و شاکیان آن از طریق محاکم عمومی و دادسراها این‌موارد را دنبال می کنند و این‌مساله تخلف صنفی است و اظهار نظر ما در این گزارش چندان جالب نیست! چرا که این نوع جرم به ما ارتباطی ندارد و شاکیان باید به دادگاه مراجعه کنند.

 بر اساس گزارش هایی که به خبرنگار ما رسیده ، از آنجایی که خاک کاتالیزور دارای فلزات گرانبهایی است،یکی از کشورهای همسایه  افرادی را به کشور ما  می فرستد تا خاک این کاتالیزورها را جمع آوری کنند و با خود ببرند.
تاریخ درج :  1401/9/9

تعداد بازدیدها : 388

ارسال نظر