خروج صنایع آلاینده شیراز ، شاید وقتی دیگر!

گفت و گوی معاون محیط زیست فارس با "ابتکار جنوب " درمورد انتقال صنایع آلاینده شیراز؛
 

خروج صنایع آلاینده شیراز ، شاید وقتی دیگر!
 
 
 
ابتکار جنوب _ زهره مرزبان، وجود کارخانه‌هایی همچون  روغن نباتی ، پشم شیشه ، سیمان، ریشمک، در شهر شیراز سبب شده که این کلانشهر همواره در معرض آلودگی باشد. انتقال و خروج  این  صنایع  آلاینده  از شیراز موضوعی است که طی سالیان گذشته  هر از چند گاهی رسانه  ای می شود و مدتها است  کلید خورده است  و گاهی هم درسکوت خبری ،  موضوع جابجایی این صنایع بالقوه  آلاینده  مسکوت می ماند.
به گزارش “ابتکار جنوب “ براساس  گزارشات برخی کارشناسان، کلانشهر شیراز هشتمین کلانشهر آلوده کشور است و فعالیت صنایع بالقوه آلاینده در محدوده این شهرنقش زیادی در افزایش آلودگی هوا ایفا می کنند   و هر از گاهی   طرح خروج این صنایع بالقوه آلوده   به خارج از محدوده شهر شیراز مطرح شده و  می شود و هربار نیز یکی از  این صنایع  مشکلاتی همچون‌مسائل مالی و مواردی از این قبیل را بهانه ای برای تاخیر در جابجایی اعلام  می کند.
 

کارخانجات سیمان، روغن نباتی ، ریشمک و پشم و شیشه به عنوان صنایع بالقوه  آلاینده‌ای شناخته شده‌اند که انتقال آنها از شهر شیراز ضروری است.
 

مسئولان استانی بارها اعلام کردند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است اما تاکنون فقط کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده و دیگر صنایع بالقوه  آلاینده، فضای شهری شیراز را هنوز ترک نکرده‌اند.این درحالی است که این موضوع نیز بارها مورد گلایه مردم شیراز بوده است که فعالیت صنایع بالقوه  آلاینده در منطقه شهری سلامتی آنها را تهدید می‌کند.
 
کارخانه سیمان شیراز با قدمت حدود 66 سال در  این کلانشهر از مهم‌ترین صنابع آلاینده هوای شیراز است و از آنجا که شهر شیراز همواره از نظر شاخص‌های کیفی هوا در مرز آلودگی قرار دارد در اثر وزش ملایم‌ترین باد شاهد افزایش شدید غلظت گرد و غبار و افت شدید کیفیت هوای شیراز هستیم.   درهمین رابطه معاون محیط  زیست فارس ، در خصوص آخرین  اخبار مربوط به خروج صنایع  بالقوه آلاینده شیراز  توضیحاتی دادند که از نظر خوانندگان می گذرد:
قاسم نهاوندی  در گفت و گو با “ ابتکار جنوب “ ،بیان داشت : قبلا جلساتی تحت عنوان نحوه جلوگیری از آلودگی هوا  برگزار می شد که در قالب آن،کارگروه کاهش آلودگی هوا به دبیری اداره کل محیط زیست فارس و ریاست استانداری فارس تشکیل جلسه می داد و دستگاه های مرتبط با این موضوع  دعوت می شدند تا در خصوص واحدهای  آلاینده هوا و مراکزی که بر روی کیفیت  هوای شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس تاثیر می گذارند، تصمیم گیری کنند.
 
وی افزود : در همین راستا ،  مصوبه  قانون “ هوای پاک “  در سال ۹۶  ابلاغ شد و براساس ماده ۱۴ این قانون ،  برای انتقال صنایع  بالقوه آلوده به خارج  از شهر تصمیم گیری  می شود. نهاوندی افزود :  طی سالیان گذشته برخی صنایع بزرگ که قدیمی بودند ،همچون  کارخانه های سیمان ، روغن نباتی ، پشم شیشه و ریشمک در زمان احداث  در داخل محدوده شهر شیراز محسوب نمی شدند اما  با توسعه شهرنشینی و تعدد مراکز مسکونی  در اطراف این صنایع آلاینده، این مراکز به نوعی در بافت شهر قرار گرفتند .
 
معاون‌محیط زیست فارس با بیان اینکه  طی سالیان گذشته پیگیری های زیادی  از سوی محیط زیست و برخی دستگاه های مرتبط با این موضوع جهت انتقال این صنایع انجام شده است ، اظهار کرد : در این راستا ، کارخانه ریشمک  از حدود۲ سال قبل کاملا جابجا شد و تمامی دستگاه ها و تجهیزات این کارخانه به واحد صنعتی جدیدی  در جاده لپویی منتقل شده است  و عملا  اثری از کارخانه ریشمک در چهاراه ریشمک نیست.
کارخانه پشم شیشه:  
آخرین فرصتی که برای انتقال کامل کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده پایان امسال  است.

معاون محیط زیست فارس، با اشاره به اینکه بخش”  ایزوگام “  کارخانه پشم شیشه مشکلات زیادی را طی سالیان اخیر به لحاظ آلایندگی ایجاد کرده بود و در این خصوص شکایتهای زیادی در جریان بود ، گفت : با پیگیری های به عمل آمده این بخش  از کارخانه عملا  غیر فعال شده و  واحد تولید پشم شیشه این شرکت نیز به دلیل ایجاد گرد و غبار، موظف شدند که طی برنامه زمان بندی شده  به خارج از شهر انتقال داده شود  که به دلیل برخی مسائل مالی، در موعد مقرر این جابجایی اتفاق نیفتاد  اما آخرین فرصتی که برای انتقال کامل کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده پایان امسال  است .

 کارخانه سیمان :
 نهاوندی  در خصوص خروج کارخانه سیمان نیز بیان داشت:  این واحد صنعتی با توجه به اینکه  در جهت وزش باد غالب شیراز قرار دارد و بخاطر همین مساله آلودگی زیادی رو ایجاد می کند، موظف به جابجایی و انتقال به خروج از  شهر شده که در این راستا زمینی در محور خرامه برای احداث  این کارخانه مشخص شده که به تایید تمامی دستگاه های مرتبط هم رسیده و درحال انتقال به این واحد جدید است که امیدواریم زودتر کارخانه سیمان شیراز به این مکان جدید منتقل شود.

وی اظهار کرد : واحدهای صنعتی همچون کارخانه سیمان  شیراز ، علی رغم اینکه تمهیدات زیادی را همچون استفاده از فیلترهای هیبریدی  برای کاهش آلودگی هوا  می اندیشند اما  ذاتا آلاینده هستند و  آلودگی هوارا  تشدید می کنند و در این راستا موظف اند که به خارج از شهر انتقال یابند.

واحدهای صنعتی همچون کارخانه سیمان  شیراز ، علی رغم اینکه تمهیدات زیادی را همچون استفاده از فیلترهای هیبریدی  برای کاهش آلودگی هوا  می اندیشند اما  ذاتا آلاینده هستند و  آلودگی هوارا  تشدید می کنند و در این راستا موظف اند که به خارج از شهر انتقال یابند.

کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز:
نهاوندی درخصوص  وضعیت  جابجایی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز نیز گفت :  واحد هگزان کارخانه روغن نباتی ، بخش مهمی بود که در آن فرایند روغن کشی از دانه های روغنی  انجام می شد و همین مساله بوی شدیدی  ایجاد می کرد و به آلودگی هوا منجر  می شد  که در این راستا  این بخش  غیر فعال شد و جلوی فعالیت آن گرفته شد. و می توان گفت که سالهاست که حداقل این کارخانه ، مشکل آلودگی ناشی از بوی حاصل از روغن کشی از دانه های روغنی  ندارد چرا که قبلا در این بخش از کارخانه   هم روغن ، هم صابون و هم یخ تولید می شد.

معاون محیط زیست فارس افزود : بقیه بخشهای کارخانه روغن نباتی شیراز طی برنامه زمان بندی شده به منطقه ویژه اقتصادی منتقل خواهد شدکه تاکنون دلیل تاخیر  این واحدصنعتی برای خروج از شهر، مشکلات مالی از سوی مسئولان این کارخانه عنوان شده است.

واحدهای فعال شن و ماسه غرب شیراز:
وی به فعالیت برخی واحدهای شن و ماسه در غرب شیراز( دوکوهک ) اشاره کرد و گفت :  در این راستا، از این واحدها برنامه هایی را برای انتقال به خارج از شهر خواستیم  و آنها باید ظرف یکی دوسال آینده جابجا شوند .

نهاوندی با تاکید به اینکه بر اساس ماده ۱۴ کارگروه “کاهش آلودگی هوا” ، برای  برخی واحدهای صنعتی بزرگ  که در داخل شهر فعالیت می کنند  ، نیز  جهت خروج از شهر تصمیم گیری  می شود، افزود :  انتقال این واحدهای بزرگ نیز  به مرور در دستور کار قرار می گیرد.واحدهای فعال شن و ماسه  فعال در غرب شیراز، ظرف یکی دوسال  آینده به خارج از شهر منتقل می شوند.

 جابجایی و انتقال واحدهایی که به نوعی سلامت مردم و محیط زیست کلانشهر شیراز را  تحت تاثیر قرار می دهند و در مواردی مشکلاتی  را ایجاد می کنند  ، را  بطور جدی دنبال می کنیم.

 معاون‌محیط زیست فارس بیان داشت : تمام‌ تلاش ما بر این است که  موضوع  جابجایی و انتقال واحدهایی که به نوعی سلامت مردم و محیط زیست کلانشهر شیراز را  تحت تاثیر قرار می دهند و در مواردی مشکلاتی  را ایجاد می کنند  ، را  بطور جدی دنبال کنیم. نهاوندی  به گزارشی که  موسوم به “ سیاهه انتشار آلودگی  کلانشهر شیراز “  است  و توسط دانشگاه شیراز بر اساس داده های سال ۹۶ ارائه شده ،  اشاره کرد و گفت : این گزارش نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد آلودگی کلانشهر شیراز  ناشی از تردد وسایط نقلیه  است که بخشی از این آلودگی ناشی از کیفیت سوخت می باشد که در این راستا شرکت پخش فراورده های نفتی موظف شده که از سوخت “ یورو ۴”  و “گازوئیل کم گوگرد “  استفاده کند که این‌موضوع هم  جزو ملزومات و مواردی است که حوزه محیط زیست به طورجدی دنبال می کند.
 

 وی با اشاره به قرارگیری شهر شیراز در مسیر  وزش باد غالب دشت سروستان ، اظهار داشت :  به دلیل وزش این باد غالب ، برخلاف خیلی از کلان شهرها که آلودگی ها حبس می شوند، بخش عمده ای از این آلودگی ها  در کلان شهر شیراز ساکن نمی مانند که همین مساله وضعیت شیراز را نسبت به دیگر  کلانشهر های  آلوده  بهتر کرده است .
 

 فضاهای سبز و باغات قصرالدشت ،ریه های تنفسی شهر:
نهاوندی وجود فضاهای سبز بویژه باغات قصر الدشت را برای شهر شیراز حیاتی  دانست و  گفت : وجود این فضاهای سبز، ریه های تنفسی شهر محسوب می شوند که نقش و  تاثیر مثبتی برای کلان شهر شیراز  ایفا می کنند اما اگر ملاحظات زیست محیطی  رعایت نشود ، نمی توان انتظار داشت این وضعیت پایدار بماند. وی به موضوعاتی همچون اهمیت  نظارت  بر فعالیت و ملزم کردن صنایع  بالقوه آلاینده شیراز به کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و گفت : استفاده از فیلترهای مناسب این واحدهای صنعتی برای کاهش آلودگی ، ایجاد سیستم  مناسب تصفیه فاضلاب،  استانداردسازی خروجی فاضلاب این صنایع آلاینده در دستور کار  قرار گرفته و بطور جدی  این موارد ،در حال پیگیری است
تاریخ درج :  1401/9/14

تعداد بازدیدها : 369

ارسال نظر