شما براى جذب گردشگر چه كرديد ؟

واكنش تأمل برانگيز فعالان حوزه گردشگرى به اظهارات معاون استاندار؛



شما براى جذب گردشگر چه كرديد ؟




ازمزاياى همسايگى ميزبان جام جهانى بى نصيب مانديم  

 سد پیش پای بخش خصوصی حوزه گردشگری ، خود  دولت است


رئیس انجمن صنفی  دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری فارس:
*تعداد گردشگران را  اعلام كنيد و بگوييد چگونه  در زمان جام جهانى  گردشگران خارجی وارد شیراز شدند که ما از آن بی خبریم؟! 
*بودجه ای که در اختیار حوزه معاونت گردشگری استانداری است ،كجا هزينه مى شود؟

 
رئیس جامعه هتلداران فارس:

*دست و پای   بخش خصوصی حوزه گردشگری بسته است
 
 
 
 
 
ابتکار جنوب- زهره مرزبان// شاید معاون گردشگری استاندارفارس به رسم مهمان نوازی شیرازی ها ، گردشگران خارجی و تورهای گردشگری را در مدت اقامتشان ، به منزل خود بردند!

 این ، بخشی از اظهار نظر محمود فخری ،رئیس انجمن صنفی  دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان فارس است که در واکنش به گفته  فرخ زاده معاون حوزه گردشگری استاندار فارس  که  ادعا کرده بود  طی برگزاری بازی های جام جهانی در کشور قطر، استان فارس از مزایای این همسایگی برخوردار شده و براساس بررسی های وی ، بسیاری از این گردشگران خارجی و  تورهای اروپایی به استان فارس و شهر شیراز  آمدند، گفته  است.

 به گزارش “ ابتکار جنوب “ ،  محمود فخری با انتقاد تند و صریح از عملکرد بدنه دولت در حوزه گردشگری افزود :  معاون حوزه گردشگری استاندار  چنانچه از آمار گردشگران خارجی به شیراز ، در دوران برگزاری جام جهانی قطر خبر دارد ، لطفا لیست  تعداد این گردشگران را به ما هم بدهند و اعلام کنند چه تعداد و  چطوری  این گردشگران خارجی و تورهای گردشگری وارد شیراز شدند که ما از آن بی خبریم؟! چرا که ما چیزی ندیدیم و  در این رابطه بی خبریم ؟! ...
 

 وی   با طرح این‌مساله که  “ به معاون گردشگری استاندار  فارس بگویید که اصلا شما اجازه  انجام کار به افراد می دهید؟ “ افزود :  باید از ایشان پرسید از تمام بودجه ای که در اختیار حوزه معاونت گردشگری استانداری است ،چه میزانی در اختیار بخش  خصوصی این حوزه قرار گرفته است ؟ و اصولا سرفصل این بودجه ها چه بوده  و  در مورد میزان آن چرا اطلاع رسانی نمی شود و خروجی  سفرهای داخلی و خارجی افراد با بودجه های دولتی در حوزه گردشگری  تاکنون چه بوده است  
 
 
* سد پیش پای بخش خصوصی حوزه گردشگری ، خود  دولت است:
وی بیان داشت : اگر بخش خصوصی هم بخواهد رونقی به بازار گردشگری بدهد ، شخص معاون استاندار مانع  و مزاحم روند کار ما است و در حال حاضر  باید گفت سد پیش پای بخش خصوصی حوزه گردشگری ، خود  دولت است .
 

 وی با تاکید به اینکه دولت با تصمیم‌گیری های غیر کارشناسانه و غیر تخصصی ، مانع پیشرفت بخش خصوصی می شود ، بیان داشت : دولت اگر دست بخش خصوصی را نمی‌گیرد،  حرفی نیست !  اما حداقل پای این بخش را آزاد کند و اجازه دهد بخش خصوصی خود موتور محرک خود باشد و به حرکت خود ادامه دهد.
فخری با انتقاد به اینکه  افراد غیر متخصص با بودجه های دولتی بخش گردشگری ،  مسافرت داخلی و  خارجی می روند افزود : در نهایت این سفرها به سفر تفریحی این افراد تبدیل می شود که جای تامل است!  در این راستا ، بجاست دولت بجای صرف این بودجه های دولتی  که  در نهایت به سفرهای تفریحی مبدل می شوند ،  با در اختیار قراردادن این بودجه ها  به بخش خصوصی حوزه گردشگری اجازه دهد  امور تبلیغاتی این بخش  فعال شود.
 

* تاثیر اعتراضات اخیر در بی رونقی حوزه گردشگری :
  وی به تاثیرات اعتراضات و  نا آرامی های اخیر  در بی رونقی حوزه گردشگری  اشاره کرد و گفت : در این راستا ، وقتی دولت  ناتوان از معرفی درست ایران  به جهانیان  است و دائما در این خصوص دچار تناقض و  تضاد است، قطعا بخش خصوصی  حوزه گردشگری در این وضعیت ، نمی تواند  کاری از پیش ببرد چرا که هر اتفاق  خوب و بد که در کشور رخ دهد، اولین اثرش روی بخش گردشگری است و این موضوع در تمام دنیا و کشور ما عمومیت دارد.وی با بیان اینکه در حال حاضر  همه شاخه های گردشگری اعم از هتل ها، مهمانپذیرداران  ، صنایع دستی و ...   در شرایط نامطلوب مالی قراردارند ، افزود : در ناآرامی های چند ماهه اخیر کشور ، بسیاری از پرسنل دفاتر آژانس های مسافرتی  که قریب ۸۵ تا ۹۰ درصد آنها  را  بانوان  تشکیل می دهند، به دلیل نبود احساس  امنیت جانی،  سرکار خود حاضر نمی شنوند که همین مساله باعث زیان  دفاتر آژانس های مسافرتی  شده  و مدیران آنها  به تنهایی امورات دفاتر را انجام می دهند و  فعالیت بسیاری از این مراکز بصورت  محدودتری  انجام می‌شود، که در این شرایط سخت ،  باید بدنه دولت ،حمایت خود را  از بخش خصوصی حوزه گردشگری نشان دهد  و بعنوان‌مثال می تواند تعاملی با اداره امور مالیاتی داشته باشد تا در وضعیت کنونی بخش خصوصی حوزه گردشگری بطور موقت از دادن مالیات معاف  شوند تا  پس از عادی شدن  اوضاع کشور ،  این بخش در شرایطی که  رمقی برای حیات داشته باشند، اقدام به پرداخت  مالیات خود کنند.
 

فخری بااشاره به اینکه  براساس قانون ، هر شاخه حوزه گردشگری  نیازمند داشتن صنفی مخصوص به خود است  ، گفت : در وضعیت کنونی کشور ،  فعالیت یه شاخه از حوزه گردشگری در بخش خصوصی هم زیاداست چرا که در حال حاضر زیان ده اند و باید گفت در حال حاضر ، مشاغل گردشگری ، حالشان خوب نیست!!
* درصورتی که صنوف گردشگری رونق پیدا کنند چرخ بازار سایر  صنوف هم  رونق می گیرد و می چرخد:
 

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنوف حوزه گردشگری ، اظهار کرد : درصورتی که صنوف گردشگری رونق پیدا کنند ، چرخ بازار سایر  صنوف هم  رونق می گیرد و می چرخد و عکس این قضیه نیز صادق است بنحوی که درشرایط  ناآرامی های اخیر  کشور حتی اگر لاستیک خودرویی بترکد، اولین اثرش بر حوزه گردشگری است چرا که  این حوزه ارتباط مستقیمی با آرامش،  امنیت ، تعامل و دوستی و مهربانی دارد. و در این راستا ، حمایت دولت و بدنه آن از حوزه گردشگری ضروری است و در شرایط  کنونی  کشور یکی از  مهمترین اقدام های دولت، اهمیت دادن به حوزه گردشگری است  و  با حمایت دولت می توان  امیدوار بود و تلاش کرد که  صنوف حوزه گردشگری همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.
 

 این فعال حوزه گردشگری با اشاره به فعالیت گسترده  و  چشمگیر برخی کشورهای حوزه خاورمیانه  در جذب گردشگران خارجی  به کشور خود گفت : بسیاری از این کشورها ،  از جاذبه‌های طبیعی  گردشگری  محروم اند و  با ایجادجاذبه های مصنوعی گردشگری   در جذب گردشگران خارجی  بسیار موفق اند ،این درحالی است که  کشور ما  و استان فارس  با این همه جاذبه های طبیعی خدادادی،  در  حوزه گردشگری، لنگ می زند و  اقدامات موثری در این رابطه  برای جذب گردشگران خارجی  انجام نشده و نمی شود چرا که رونق اقتصادی این حوزه  در حد شعار است .
 

* سفر ۸۰۰ گروه گردشگران  اروپایی بخاطر اعتراضات اخیر، کنسل شد:
در همین رابطه ،  رئیس جامعه هتلداران فارس در گفتگو با خبرنگار “ ابتکار جنوب “ ،   با رد  کردن خبر اقامت گردشگران اروپایی و تورهای گردشگری در شیراز طی بازی های جام جهانی،  از کنسل شدن سفر ۸۰۰ گروه گردشگران خارجی به ایران  بخاطر ناآرامی های اخیر کشور خبر داد و افزود:    در این شرایط کشور ،  ۸۰۰ گروه ۵ تا ۲۰ نفره گردشگران خارجی که قرار بود  همزمان به استانهای فارس ، اصفهان و یزد ، سفر ایران گردی داشته باشند، سفر خود را کنسل کردند و در این رابطه ،  بالغ بر میلیاردها تومان خسارت  به  بخش خصوصی و  هتلداران وارد شده است.
 

 شید حسن سیادتان ،بیان داشت : بخش خصوصی حوزه گردشگری پس از دوران کرونا برای ورود این گردشگران خارجی  زحمات زیادی کشیده بود و برای این گروه، برنامه ریزی زیادی  کرد که در نهایت ، این فرصت  مغتنم هم  مثل دوران کرونا از دست رفت.
 

 وی  با بیان اینکه  درصد اشتغال های  بخش خصوصی وابسته به  حوزه  گردشگری  پایین آمده است ، اظهار کرد:  حال باید گفت  در این شرایط کشور چه اتفاقی افتاده که معاون استاندار ادعا می کند که  در زمان برگزاری جام جهانی در قطر ،گردشگران خارجی به فارس و شیراز  آمدند؟ !
عضو هیات مدیره جامعه هتلداران کشور با تاکید به اینکه دست و پای   بخش خصوصی حوزه گردشگری بسته است ، گفت :  در این راستا ، هر حرفی ما بزنیم ، به ضررمان تمام‌می شود .
 سیادتان، تنها راه  خروج  از وضعیت کنونی را  تعامل دوستانه بخش  دولتی با بخش خصوصی دانست و گفت :   این فرصتها که همگی از دست رفت اما برای  استفاده از فرصت های جدید همه باهم باید  کمک کنیم  و  برای چند ماه آینده با برگزاری نمایشگاه های مختلف ،  تلاش کنیم  حوزه گردشگری را بسمت  رونق  سوق دهیم.  و  در این راستا ، باید موانع سر راه را باهم‌هموار کنیم .
 

رئیس  جامعه  هتلداران فارس  ضرورت ایجاد اتاق فکر برای برنامه ریزی های آتی را یادآور شد و اظهار کرد  :  در این راستا ، داشتن
 “ نقشه راه  “ ضروری است تا بتوانیم مشکلاتی همچون حوادث اخیر را پیش بینی و برای آن  برنامه ریزی  داشته باشیم.
  درهمین رابطه ،مدیر یکی از هتل های بالای شهر شیراز  به خبرنگار “ ابتکار جنوب “ ، گفت :  برخلاف گفته معاون گردشگری استاندار فارس طی برگزاری بازی های جام جهانی ، هیچ  گردشگر اروپایی و تورهای گردشگری خارجی  به شیراز نیامدند   و این شیرازی که معاون گردشگری استاندار  درموردش صحبت کرده، ما نمی شناسیم و نمی دانیم کجاست چرا که در این شیرازی که ما هستیم خبری از اقامت گردشگران اروپایی و تورهای خارجی نبوده است.
 

 وی با بیان اینکه  کار به جایی رسیده است که ما آرزو می  کنیم که لااقل دولت ، چوب لای چرخ  هتل ها و حوزه گردشگری نگذارد و ما را دچار حاشیه نکند ، گفت : دولت می بایست  زیرساخت های حوزه گردشگری را فراهم کند . این فعال بخش خصوصی  افزود : در این راستا  ، وظیفه بدنه دولت است که  از فعالین هتل ها و مراکز اقامتی بخش خصوصی حمایت کند چرا که در بخش صنعت گردشگری ، بزرگترین زیرساخت ها بعد از چتر گردشگری ،هتل ها و مراکز اقامتی هستند. وی بیان داشت :  اگر بخش خصوصی در فارس اینقدر فعال اند، دلیل آن این است که این طیف از جیب خود  برای رونق صنعت  گردشگری ، مایه می گذارند و دولت هیچ حمایتی از آنها  نمی کند. او بیان  کرد :  وظیفه بدنه دولت این است که از  فعالیت بخش خصوصی  حمایت‌های معافیتی کند تا این بخش بتواند بین درآمدها و  
هزینه های خود ، تعادل برقرار کند و کسب و کاری داشته باشد که هم خود سود کند و هم  به ارتقاء کیفیت بپردازد چرا که کسب و کاری که سود نمی برد ، به اولین چیزی که فکر می کند این است که  که از کیفیت خدمت خود بکاهد.
 

مدیر این هتل خصوصی ، لزوم توجه به کارنامه دولت  درحوزه گردشگری  را یادآور شد و گفت :  وظیفه  دولت و بدنه آن ،  توسعه زیرساخت ها  ،اعلان سیاست های کلان  و همچنین  توسعه بازاریابی مقصد گردشگری  و  همچنین ایجاد مقصد جدید برای بخش خصوصی حوزه گردشگری است  و در این راستا باید پرسید ما چه تعداد بازاریابی مقصد گردشگری در استان فارس داشتیم ؟؟
وی با طرح این سوال  که سهم بدنه دولت در برگزاری نمایشگاه های گردشگری کجا و  چه میزان بوده است ، از عملکرد بدنه دولت در این رابطه انتقاد کرد و عملکرد اداره کل میراث فرهنگی  در حوزه گردشگری بعنوان بخشی از بدنه دولت را زیر سوال برده و  به چالش کشید و گفت : کدام بروشور بوده که میراث فرهنگی آماده کرده و در اختیار بخش خصوصی قرارداده و در کدام نمایشگاه حضور داشته که ما از آن بی خبریم!! و اصولا سهم حمایتی بدنه دولت  در ارتباط با بخش خصوصی  در این‌نمایشگاه ها چقدر هست؟
 

 وی در بخشی دیگر از سخنان خود  نقش دولت را نقش  “ پوست کن “ توصیف کرد و اظهار کرد:  اگر بخواهیم از بخش دولتی نرخ نامه یا پروانه کسب بگیریم ،پوست ما را می کنند!

 وی با تاکید به اینکه  کار به جایی رسیده که ما آرزو می کنیم  که دولت لااقل چوب لای چرخ  حوزه گردشگری نگذارد و ما را وارد حاشیه نکند ، گفت : تمام تبلیغات بازاریابی گردشگری با بخش خصوصی است و جذب و آوردن  توریست هم همگی به دوش این بخش است . مدیر این هتل بالای شهر شیراز با انتقاد به اینکه  ۵ سال است که  فریاد می زنیم که در تعطیلات رسمی اماکن گردشگری شیراز را تعطیل نکنید ، اظهار کرد : گردشگران داخلی همگی معترض این مساله هستند  چرا که این طیف ، در این شرایط بد اقتصادی برای دیدن شهرشیراز برنامه ریزی می کنند و با هزار سختی به شیراز می آیند که با تعطیلی مراکز گردشگری شیراز مواجه می شوند .
 

* رونق گردشگری نیازمند تدابیر مسئولانه بخش خصوصی است
پيش از اين معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اعتقاد به اینکه صنعت گردشگری صنعت شکننده و آسیب‌پذیری است، گفته بود: بخش خصوصی برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری باید تدابیر مسئولانه و متفاوت‌تری اخذ کند.
 

محمد فرخ زاده شنبه  اظهار کرد: برخی در رابطه با استفاده از مزایای همسایگی با کشور قطر میزبان جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ معتقدند که هیچ سود اقتصادی خاصی نصیب استان فارس نشده است؛ با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این موضوع صحت ندارد چراکه در این مدت در شهر شیراز شاهد گردشگران و تورهای مختلفی بودیم.

در فصل زمستان، می‌توان با راه‌اندازی جشنواره‌های تخفیف ۵۰ درصدی تورهای بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و ورزشی به رونق صنعت گردشگری کمک کردمعاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: البته جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری نیازمند نگاه متفاوت‌تری از سوی بخش خصوصی است؛ افراد فعال در عرصه گردشگری و صنوفی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید دست به دست هم بدهند و با ابتکار عمل در بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری استان و راه‌اندازی جشنواره‌های تخفیف به رونق گردشگری در استان فارس کمک کنند.
 
تاریخ درج :  1401/10/3

تعداد بازدیدها : 552

ارسال نظر