تهديد يك خبرنگار به "تعقيب قضايى"

متن و حاشيه هاى  نشست خبرى معاون استاندار فارس؛



تهديد يك خبرنگار به "تعقيب قضايى"



معاون گردشگری استاندار فارس :
• بخش خصوصی حوزه گردشگری از آمدن توريست خبر دارند امانمی خواهند به روی خود بیاورند !
 
• برخى به قدری عقب مانده هستند که تصورمی کنند هرکسی پایش را ازکشور بیرون گذاشت برای خوشگذرانی و فسق و فجور رفته است و هنوز به این فهم نرسیدند که دنیا جای تعامل است.

 

 



 
" ابتکار جنوب" - زهره مرزبان// "حرفى ندارم ،در دادگاه شما را  می بينم ! "
 این پاسخ تهديدآميز ،واكنش محمد فرخ زاده ،معاون گردشگرى استاندار فارس به خبرنگار ابتكارجنوب در جمع اصحاب رسانه است  كه خواستار  اختصاص زمان براى گفت و گو و دفاع  از خود شده بود .


به گزارش "ابتكار جنوب "در حالى كه دكتر ايمانيه استاندار فارس در نشست هاى متعدد خبرى به نقش رسانه در شفاف سازى و بهبود عملكرد مديران و بدنه دولت اذعان دارد و از تشويق و تقدير از رسانه هايى كه منصفانه و كارشناسى شده نقد مى كنند ،دم می زند، معاون  هماهنگی امور زائرین و گردشگری ايشان علناً و پيش چشم اصحاب رسانه يك خبرنگار را تهديد به "تعقيب قضايى" مى كند .  
 


انتشار گزارشى با عنوان " شما برای جذب گردشگر چه کردید ؟ " در روزنامه ابتكار جنوب ،بهانه اى شد تا معاون گردشگری استاندار فارس در يك نشست خبرى با لحنی مملو از عصبانیت و خشم ، این رسانه و بخش خصوصى حوزه گردشگرى را با الفاضى به دور از آداب مديريتى ، به باد انتقاد بگيرد .


  پيش از اين روزنامه "ابتكار جنوب "در قالب  يك گزارش ،نظر برخی فعالان بخش خصوصى حوزه گردشگری  در مورد ادعاى معاون استاندار در خصوص بهره مندى فارس و  شیراز از امتیازحق همسایگی کشور قطر و اقامت  مسافران اروپایی جام‌جهانی در شیراز را جويا شد.


به گزارش ابتكارجنوب ، فعالان حوزه گردشگرى  این ادعا را از پایه بی اساس توصیف کردند و به بیان مشکلات بخش خصوصی حوزه گردشگری پرداختند.


معاون گردشگری استاندارفارس اما در نشست خبرى خود  بارها موضوعات مطرح شده در گزارش ابتكار جنوب را یادآوری کرد و گفت : در طول مدت برگزاری بازی‌های جام جهانی تعدادی از گردشگران نیز به استان فارس آمدند که البته بعضی‌ها از این موضوع نگران و ناراحت شده و مطالب یک طرفه‌ای را بیان کردند.


معاونت گردشگری دستگاه اجرایی نیست و بودجه‌ای ندارد
محمد فرخ زاده ، با تاکید بر اینکه برخی از کسانی که سال‌ها در صنوف مرتبط با گردشگری فعالیت دارند و دارای سواد ضعیفی هستند به دنبال فرافکنی و لمپن سازی رسانه‌ای هستند و مدام می‌گویند بودجه معاونت گردشگری استانداری در کجا هزینه می‌شود؟ گفت: آنان نمی‌دانند که معاونت گردشگری دستگاه اجرایی نیست و بودجه‌ای ندارد.


فرخ زاده ، اظهار نظر مصاحبه کنندگان و سوال آنها مبنی بر اینکه  دولتی ها با کدام بودجه به سفرهای خارجی حوزه گردشگری می روند و دستاورد این سفرها چیست، بی اساس و فاقد ارزش خواند و از افزایش دوبرابری این مراودات خارجی نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت : بالاخره باید افرادی  برای مراوده  به این کشورها سفر کنند .


او افزود : برخى به قدری عقب مانده هستند که تصور می کنند هرکسی پایش را ازکشور بیرون گذاشت برای خوشگذرانی و فسق و فجور سفر رفته است و هنوز به این فهم نرسیدند که دنیا جای تعامل است...


 
وی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون سهم صفر درصدی فارس در بهره‌برداری از فرصت برگزاری جام جهانی در قطر، باز هم ادعاى خود را تكرار كرد وبدون ارائه آمار قابل استناد ،گفت: طبق آمار و ارقام، فارس بالاترین بهره‌وری را با وجود  شرایط خاص حاکم، داشته است.


‏‎فرخ‌زاده در ادامه  گفت : در کشور ۴ فرودگاه اجازه ترانسفر و جابجایی مسافرین جام جهانی را داشت که سه فرودگاه آن در استان فارس در شهرهای شیراز، لار و لامرد بود، همچنین در این ایام صادرات استان به قطر ، ۳ برابر شد و عمده این صادرات در بخش صنایع دستی، میوه و سبزیجات و خشکبار بوده است.
‏‎ وی در بخش دیگری از ادعای خود ، از حضور ۱۶۰۰ نفر تورگردشگر ترکیه ای به فارس گفت که با اتومبیل  به این استان  آمدند و از فارس مسافر جام‌ جهانی شدند و به گفته او ویزاهای های آنها موجود است.



‏‎وی افزود : یک نفر از صنوف حوزه گردشگری آمده مصاحبه کرده که استانداری بودجه گردشگری را در کجا هزینه می کند؟!


‏‎فرخ زاده ادامه داد : یعنی این فرد کم سواد نمی فهمد که استانداری دستگاه اجرایی نیست که بودجه داشته باشد. بودجه را برای دستگاه اجرایی برای خود پروژه می دهند و باید گفت سواد این افراد به قدری ضعیف است که  من دلم می سوزد که  چند دهه این افراد  در حوزه بخش خصوصی گردشگری کار می کنند و در این رابطه با طرح این موضوعات فرافکنی می کنند.  


فرخ زاده در بخش دیگری از سخنان خود ، از اصحاب رسانه خواست، تا از حوزه بخش خصوصی گردشگری  و  به طور ویژه از معاون گردشگری میراث فرهنگی مطالبه گری کنند.  
اين درخواست معاون استاندار در حالى مطرح شد كه مطالبه گرى خبرنگار ابتكار جنوب و سوال از وى بى پاسخ ماند !


• ما کار اجرایی نمی کنیم:
فرخ زاده با بیان اینکه در مورد مطالبه گری در این حوزه ها ، من چیزی در جرائد نمی بینم ادعا کرد : تنها کسی که در این  رابطه اطلاع رسانی می کند فقط  خود  اوست. او  به نقش خود و دیگر معاونین استاندار اشاره  کرد و گفت:  ما هماهنگ کننده امور بین دستگاه ها هستیم و در این رابطه شما خبرنگارها باید بنویسید!  چرا  چیزی نمی نویسید ؟!  چراکه  ما ، کار اجرایی نمی کنیم.


• وضعیت فشل امروز ، نتیجه سیطره طولانی مدت برخی افراد در حوزه گردشگری است
‏‎وی در بخشی  دیگر از سخنانش  به سیطره ۳۰ ،۴۰ ساله   برخی افراد در صنوف حوزه گردشگری  اشاره کرد و گفت :  نتیجه سیطره طولانی مدت این افراد،  گویای وضعیت فشل امروز است، حضور این افراد چه دلیلی دارد و این سابقه به چه چیزی بر می گردد و در این رابطه هم خبرنگاران باید مطالبه گری کنند.
وی ادامه داد : آنهایی که چند دهه سیطره بر پیکره این شهر دارند بگویند چه کاری در این بخش انجام داده‌اند.


• معاون گردشگری استانداری فارس:آمار ندارم !
معاون گردشگری استانداری فارس   در پاسخ  سوال خبرنگاری که از آمار گردشگران خارجی آمده به شیراز در زمان برگزاری  بازی های جام جهانی قطر می پرسد، تنها به این جمله اکتفا کرد که
" آمار ندارم "  و " این آمار را باید میراث فرهنگی بدهد "  .


• گزارش " رفقا "، با گزارش صنوف، تناقض دارد:
به گزارش " ابتکار جنوب  " ، فرخ زاده  اظهار كرد: برای راستی آزمایی  اقامت گردشگران اروپایی  در شیراز طی زمان برگزاری مسابقات جام‌جهانی این‌مساله  ، رفقای  خودرا به جاهای مختلفی  فرستادم تا برايم گزارش اقامت این گردشگران  در شیراز را بیاورند .
به  گفته وی این گزارشگران ، صحت این ادعایش را  تایید کردند، اما به گفته فرخ زاده ،گزارش  این
" رفقا "  با گزارش صنوف ، تناقض دارد .


• برخی با سواد ضعیف، از روی کم عقلی با تفکرات محدود و علیل کننده با جرائد مصاحبه می کنند
بنا بر اظهارات معاون گردشگری استاندارفارس  برخی  " آنقدر سواد ضعیفی دارند ، که مسافرت های خارجی گردشگری را فقط خوشگذرانی و فسق و فجور تلقی می کنند  و به گفته فرخ زاده اينها،  از روی " کم عقلی ، " هنوز به این فهم نرسیدند که دنیا جای تعامل است و با " تفکرات محدود و  علیل کننده  خود با وقاحت  "  ، اقدام به مصاحبه  با جرائد می کنند.


‏‎معاون  گردشگری استانداری فارس  با بیان اینکه  برای بررسی یک موضوع باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد، گفت: فارس در قطر دارای ٢٠٠ مترمربع فضای نمایشگاهی بود و ٩ نفر از اساتید و هنرمندان استان در این نمایشگاه اقدامات ارزشمندی ارائه کردند.
 
‏‎او تاکید کرد: با وجود همه محدودیت‌ها، تحریم‌ها و شرایط خاص حاکم بر کشور، وضعیت فارس در
بهره مندی از ظرفیت‌های جام جهانی قطر،بهتر از همه کشور بود ؛ اگرچه اعتقاد داریم می‌توانست بهتر از این نیز باشد.


• خلافیت ویژه‌ و وحدت منسجمی از بخش خصوصی  گردشگری  ندیدم

‏‎فرخ زاده با تاکید به اینکه در این چند سال ، خلافیت ویژه‌ و وحدت منسجمی از بخش خصوصی  گردشگری  ندیدم  ، افزود :  طی این‌مدت ،  بخش خصوصی حوزه گردشگری برای هماهنگی برنامه ها به ما مراجعه ای نداشته است و در این راستا ، اگر بخش خصوصی در این حوزه ، متحد،  منسجم و عاقلانه و با ابتکار عمل و  خلاق عمل نکند ،بعد از مدتی این صنعت دچار اضمحلال شده و مشاغل حوزه گردشگری  نابود می شوند و این بخش دچار رکود مستمر خواهد شد.


• بخش خصوصی باید با خلاقیت و ابتکار و برگزاری جشنواره‌های رویدادی و تورهای با تخفیف، به دنبال جذب گردشگر باشند،این بخش ، تاکنون ، طرح و برنامه ای ارائه نکرده است.


معاون حوزه گردشگری استانداری فارس با تاکید بر اینکه امروز ، ما باید تمرکزمان را روی گردشگری داخلی بگذاریم و بخش خصوصی نیز باید با خلاقیت و ابتکار و برگزاری جشنواره‌های رویدادی و تورهای با تخفیف به دنبال جذب گردشگر باشد، گفت: ما امروز وحدت، انسجام و خلافیت ویژه‌ای از بخش خصوصی حوزه گردشگری نمی‌بینیم؛ بخش خصوصی مدام می‌گوید دست ما بسته است، در حالی که تاکنون هیچ طرح و برنامه‌ای از سوی آنها ارائه نشده است.
 
او با بیان اینکه بخش خصوصی مدام از مانع بودن دولت سخن می‌گوید، افزود: این بخش به ما پاسخ دهند که ما چه موانعی بر سر راه آنها به وجود آورده‌ایم؟ به جز اینکه گفته‌ایم در و پیکر شهر شیراز و ظرفیت‌ها در اختیار شماست.


اين سخنان در حالى مطرح ميشود كه فرخ زاده در بخشى از سخنان خود به وجود موانع چندگانه دولتى از جمله مجوز هاى متعدد و عدم همكارى بانكها اعتراف مى كند.


این مسئول حوزه گردشگری استاندار ، در جواب  خبرنگار " ابتکار جنوب " که می پرسد چرا اگر براساس ادعای شما ، گردشگران خارجی در زمان برگزاری بازی های جام جهانی  قطر به شیراز
آمده اند ، بخش خصوصی و هتلداران شیراز از این مساله بی خبرند و خلاف ادعای شما را  در قالب این گزارش ،  تایید می کنند ، تنها به این جمله اکتفا  کرد  و گفت " بخش خصوصی حوزه گردشگری از آمدن این گردشگران اروپایی و خارجی خبر دارند اما نمی خواهند به روی خود بیاورند "

وی ادامه می دهد :شاید این گردشگران برای اقامت در شیراز به خانه فامیل هایشان رفته باشند  .
فرخ زاده برای اثبات ادعای خود ، به بلیط فروشی حافظیه در این ایام  گریزی می زند و  برای اثبات این ادعا هم خبرنگاران را به چک کردن بلیط های ۱۰۰ هزار تومانى  دعوت می کند و جمله خود را اينگونه ادامه می دهد که " بز حاضر ،دزد حاضر !!...


• گردشگران خارجی در زمان بازی های جام جهانی قطر ، به شیراز آمدند
وی در جواب خبرنگار این رسانه  که از او مستندات و لیست این گردشگران جام جهانی  طلب می کند ، گفت :  اگر این آمارها راکسی به شما داد به ما هم بدهید!  کسانی آمدند با شما مصاحبه کردند که گردشگران خارجی در زمان بازی های جام جهانی قطر به شیراز نیامدند اما ما می گوییم  این گردشگران به شیراز "  آمدند " !


• حق نداشتید عکس مرا در کنار آن دو مصاحبه شونده قرار دهید!
موضوع دیگری که واكنش شديد معاون گردشگری استاندار فارس را در پى داشت  ،ناراحتی از قرار گرفتن عکس خود در کنار رييس جامعه هتلداران فارس ورئیس انجمن صنفی  دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگرى فارس  در  روزنامه  " ابتکار جنوب " بود که وى این موضوع را  با عصبانیت و پرخاش  اعلام کرد و اظهار داشت :  حق نداشتید عکس مرا در کنار آنها قرار دهيد  !
 
معاون استاندارفارس كه گويا از جايگاه رسانه و گستره انتشار و توزيع بى اطلاع است ، حق اظهار نظر و مطالبه گرى را از اين رسانه سلب كرده و با بيان اينكه مجوز ابتكار جنوب متعلق به  استان فارس نيست ،با ادبياتى سخيف و چاله ميدانى مى گويد : مگر بيل به كمرما خورده كه رسانه هاى استان ديگر بيايند براى مامطالبه گرى كنند.


‏‎ به گزارش " ابتکار جنوب " ، این نشست خبری ،  حاوی نکاتی بود که نباید از کنار آنها  به سادگی گذشت و مهمترینش این بود که جلسه معاون گردشگری با خبرنگاران چرا باید  در طول برگزاری باعصبانیت این‌مقام دولتی به عنوان "میزبان خبرنگاران " همراه باشد و اصولا چرا برخی مسئولین در پاسخ به حس مطالبه گری اصحاب رسانه ، با ادبیاتی  به دور از هرگونه ادب و اخلاق برخورد می کنند مگر نه این است که رسانه ها  در بیان پرسشگری خود باید احساس امنیت کنند و به آزادی بیان آنها در مطرح کردن‌مشکلات جامعه احترام گذاشته شود و حداقل امنیت آنها در ساختمان استانداری  به خطر نیفتد و با ادبیات سخیف و تهدید آمیز ، آنهم از سوی معاون استاندار ،فعالیت رسانه ای آنها ، بی ارزش تلقی شود.
موضوع این گزارش روزنامه هرچه که بود ، نمی بایست  فردی در قامت معاون استاندار فارس ، حریم  اخلاق  و ادب و  را زیر پا می گذاشت و  نه بعنوان مقامی از بدنه دولت ، که حتی بعنوان یک  شهروند، مقابل چشم همکاران رسانه ای ش ، خبرنگاری را   بابت  تهیه یک گزارش و  پرداختن  به مسائل بخش خصوصی حوزه گردشگری  و انعکاس یک گزارش روتین و عادی از مشکلات  این حوزه ،  سرزنش و تهدید   و مورد توهین و اتهام  قرار  دهند!  آنهم  زیر سقف مدیریت استان ....


چرا باید در مقابل چشم کارکنان استانداری و زیر ذره بین جامعه خبری استان ، امنیت خبرنگاری مورد تهدید قرار بگیرد .در این راستا ، ضروری است استاندار محترم فارس  درمورد چرایی این اتفاقات  ورود کنند و از همکاران خود در این رابطه  توضیح بخواهد   تا دیگر جامعه خبری استان، شاهد بروز چنین رویدادهایی نباشد.

تاریخ درج :  1401/10/12

تعداد بازدیدها : 653
افشار 1401/10/13

درود بعنوان یک خبرنگار شیرازی بسیار از این رخداد متاسفم و غمگین بابت اینکه رسانه رسمی به جایی رسیدن که مسئولان حتی یک نقد کارشناسی و روتین را بر نمی تابند و چنین رفتار سخیفی دارند. بنده در این نشست خبری حضور نداشتم که اگر بودم قطعا روایتی از آن در رسانه‌ام و یا حتی شده پیج شخصی خودم منتشر می‌کردم و حتما با دکتر ایمانیه ،استاندار فارس در میان می گذاشتم و اکنون نیز منتقل خواهم کرد. باشد که تا حصول نتیجه این گزارش پیگیری شود.
حسین عبدی 1401/10/13

متن شما کامل مطالعه شد، توهین و بی ادبی دیده نشد، تهدید به شکایت هم حق هر فرد هست و دادگاه تشخیص میدهد،، بزرگنمایی صورت گرفته

ارسال نظر