مهارلو متولی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در گفت و گو با " ابتکار جنوب " :


مهارلو متولی ندارد


جاذبه های گردشگری دریاچه مهارلو را دریابید

 



ابتکار جنوب، زهره مرزبان// زیبایی طبیعی دریاچه مهارلو یا همان  دریاچه نمک  ،برهیچکس پوشیده نیست و این دریاچه ی صورتی ،چشم هر بیننده ای را می نوازد و وجود قایق های تفریحی ، فضایی دلچسب را برای مردم و گردشگران این‌منطقه  فراهم‌می کندبه نحوی که علاقمندان این منطقه رویایی ، ترجیح می دهندآخرهفته ها و روزهای تعطیل  خود را در کنار این دریاچه صورتی سپری کنند  چرا که جذابیت خدادادی این منطقه  گردشگری ، بازدیدکنندگان زیادی را درهمه فصول سال به سمت خود سوق می دهدو بعنوان یکی از مراکز اصلی تفرجگاهی مردم شیراز و شهرستانهای اطراف شناخته می شود .


به گزارش خبرنگار " ابتکار جنوب " ،  اولین  نکته ای که برای دسترسی به دریاچه مهارلو ذهن هر بازدیدکننده ای را به چالش می کشد، نبود راه  ورودی دسترسی  گردشگران  و  برای رسیدن به ساحل  این دریاچه است  که برای لحظاتی نه چندان کوتاه هر خودرویی را درگیر خود می کند و مردم با سختی تمام به منطقه مذکور وارد می شوند  چرا که هیچ  راه آسفالت  شده ای برای دسترسی به این دریاچه احداث نشده است و مردم‌ناچارند با سختی تمام  دست و پنجه نرم‌ کنند . در ادامه  چیزی که قبل از آن دریاچه صورتی به  چشم  می آید، وجود انواع زباله های شهری در اطراف  دریاچه مهارلو و این ملکه زیبایی است ؛ وجود انواع پلاستیک و  بطری  و شیشه نوشیدنی، پوست  کیک و پفک و چیپس  و پارچه های دور ریز  و سایر زباله های شهری در آن محیط رویایی خودنمایی می کند و تنها چیزی که در کنار دریاچه نمک خبری از آن نیست ،  وجودسطل  و کیسه های جمع آوری زباله است ...


 این درحالی است که این دریاچه ، زیستگاه  گونه های مختلف  پرندگان هم  هست و این پرندگان از نقاط مختلف جهان کیلومترها پرواز می کنند تا به  این دریاچه رویایی  برسند و وجود این زباله ها علاوه بر اینکه زیبایی بصری این دریاچه را به چالش می کشد،  زندگی این پرندگان را تهدید می کند  و اگر رسیدگی و ساماندهی اطراف دریاچه نمک در مرکز توجه مسئولین مرتبط با این بخش قرار گیرد، می تواند ارزش افزوده ای به این  جاذبه طبیعی چشم نواز ببخشد.


نکته سوم اینکه ساحل دریاچه نمک هم به محلی برای کسب و کار فروشندگان پاکستانی  لوازم خانگی اعم از جارو برقی و انواع قابلمه و لیوان و استکان تبدیل شده در حالی که می شود با ساماندهی این‌منطقه از سوی میراث فرهنگی، غرفه های صنایع دستی ایجاد کرد و محصولات این چنینی در معرض دید گردشگران این منطقه قرار بگیرد و  در این رابطه حوزه گردشگری  استان علاوه بر معرفی صنایع دستی  و اشتغال زایی ، به درآمدزایی برای حوزه گردشگری  اهتمام ویژه کند.


نکته دیگر اینکه  چرا منطقه مهارلو مورد غفلت مسئولان حوزه گردشگری واقع شده در حالی که  طی سالیان گذشته مسئولین‌مختلفی   بر طبل ساماندهی  این‌منطقه گردشگری  کوبیدند و وعده ها دادند که گویا هیچکدام‌تاکنو ن عملیاتی نشده و تبری از ساماندهی نیست و و  این وعده ها در حد حرف و مصاحبه های توخالی بوده است  و نکته مهمتر اینکه متولی ساماندهی   منطقه مهارلو و این دریاچه صورتی کدام دستگاه است ؟  مسئولیت حوزه گردشگری استانداری یا میراث فرهنگی یا دستگاه دیگری ؟


برای رسیدن به جواب این سوال خبرنگار ما  به سراغ  مدیر کل میراث فرهنگی فارس رفت .
سید موید محسن نژاد در گفت و گو   با " ابتکار جنوب " ، از  نداشتن متولی برای منطقه  مهارلو خبر داد و گفت : صدور مجوزها برای منطقه مهارلو برعهده میراث فرهنگی فارس است.



محسن نژاد  ، با تاکید به اینکه دریاچه مهارلو نیاز به کارگروه مشترکی جهت صدور یک سری مجوزها برای استفاده  عموم مردم دارد ، افزود : با صدور این مجوزها ، مردم‌می توانند در فصول مختلف از دریاچه مهارلوبه ویژه تفریحات سالم از جمله قایق سواری بهره ببرند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی تفریحات قایق سواری بر روی دریاچه مهارلو کردند، گفت :  این افراد باید بصورت رسمی  از میراث فرهنگی فارس  مجوز فعالیت درخواست کنند .


محسن نژاد بیان داشت : در حال حاضر دریاچه مهارلو متولی ندارد  و افرادی در این‌منطقه بصورت خودجوش خدمات قایق سواری برروی این دریاچه به مردم ارائه می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در خصوص نبود مسیر ورودی مناسب  برای دسترسی به دریاچه مهارلو و زباله های اطراف این دریاچه گفت : همه این موارد  معضل این منطقه است و باید این‌مشکلات حل و فصل شود.


توان منطقه مهارلو :
محسن نژاد با بیان اینکه جاذبه طبیعی دریاچه مهارلو نزدیک ترین جاذبه به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز و  نزدیک به خود شهر شیراز است ،اظهار کرد: علاوه بر دریاچه مهارلو، کوچه باغهای خیلی زیبایی در منطقه مهارلو خودنمایی می کنندکه علاوه بر چغاله بادام که ویژه فصل بهار است ،  این کوچه باغ ها درختان انار هم دارد که زیبایی بصری خاصی به این منطقه  می دهد.


وی بیان داشت: علاوه براینکه  در زمان پرآبی دریاچه، ورزش و تفریحات آبی برای استفاده  عموم مردم برقرار است در فصولی که دریاچه مهارلو خشک  است نیز یک سری ورزش هایی در این نقطه گردشگری  می تواند انجام گیرد ضمن آنکه در زمان کوچ پرندگان هم   دریاچه نمک می تواند بعنوان یک سایت مهم در سطح ملی یا بین المللی " پرنده نگری" هم لحاظ شود تا علاقمندان بتوانند پرندگان را رصد کنند.


مدیر کل میراث فرهنگی فارس از تشکیل کارگروه مشترکی در حوزه کمیته ملی " طبیعت گردی " خبر داد  و گفت : این کمیته ، مبنای قانونی دارد ودر سطح کشور تشکیل شده است که در قالب آن ، یک سری کمیته های زیرمجموعه استانی فعالیت می کنند که از جمله آنها کمیته استانی " طبیعت گردی " است که اعضای ثابت آن  ادرات کل میراث فرهنگی ، منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست  می باشند.


وی با تاکید به اینکه  به فراخور نیازهای استان و پروژه های تعریف شده و در دست بررسی، اعضای دیگری هم می توانند به این کمیته " طبیعت گردی استانی "  دعوت شوند، بیان داشت : در حال برنامه ریزی برای تشکیل این کمیته هستیم و حتی ممکن  است این کمیته در کنار دریاچه مهارلو و درخود این منطقه برگزارشود.


مدیر کل میراث فرهنگی فارس  با بیان اینکه دریاچه مهارلو حداقل در چندین بعد حائز اهمیت است به این موارد اشاره کرد وتشریح کرد: این دریاچه در زمانی که آب دارد ،در زمان خشکی دریاچه ،در زمان پرنده نگری ، در زمان استحصال نمک و ... حایز اهمیت است.
محسن نژاد افزود : همچنین اهمیت این دریاچه در مبحث روستای مهارلو و کوچه باغهای زیبای آن  و همچنین بحث آبگردی و چشمه آن  است.


 وی به تغییر رویکرد سرمایه گذاری در این‌منطقه هم گریزی زد و گفت : در این راستا می طلبد هم مردم‌محلی این‌منطقه مشارکت  کنند و هم سرمایه گذار منتفع شود.

تاریخ درج :  1402/1/26

تعداد بازدیدها : 433

ارسال نظر