معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ابتكارجنوب : اخذ دلار و سکه براى حق الزحمه تخلف است

 

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ابتكارجنوب

 اخذ دلار و سکه براى حق الزحمه تخلف است

 

چرا برخی پزشکان معالج از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کنند؟!

 

ابتکارجنوب -  زهره مرزبان// این روزها  شاهدیم که برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص ، طرحی نو درانداختند و  به شیوه جدیدتری رو آورده و در قبال عمل جراحی و انجام خدمات پزشکی برای بیماران خود، از خانواده آنان بجای حق الزحمه  ، طلب سکه و دلار می کنند!!

 مصداق این پدیده نامیمون در میان جامعه پزشکی چندروز پیش به این رسانه گزارش و مستند شد که جراحی  در شیراز در قبال عمل قلب   بیمار خود، از خانواده وی بجای ۵۰ میلیون تومان وجه نقد، دلار و سکه طلب کرده بود و خانواده این بیمار  مستاصل  بودند که  چطور حق الزحمه پزشک معالج را به این شیوه تهیه و پرداخت کنند...

 

فرزند این بیمار در این رابطه می گوید :چندی پیش با مراجعه به پزشکانی که  بنوعی نان قرض هم می دهند برای درمان قلب پدر سالخورده ام با مسائلی روبرو شدم که واقعا در شأن پزشکان قسم خورده ی ایرانی نیست،از جمله نرخ ویزیت و یا مخارج دیگر  که میگویند نقدا باید بپردازید و در نهایت ، باز به دکتر دیگر پاس می دهندو می گویند به فلان دکتر هم مراجعه کنید ببینید نظر ایشان چیست ،این روال باعث ایجاد هزینه های گزاف برای بیمار و خانواده های بیماران می شود؛

او می گوید :خدارا خوش نمی آید، با این بی پولی و هزینه های سرسام آور پزشک ودارو، اینهمه دردسر برای مردم عادی درست کرد

در همین رابطه ،مهرداد شریفی ،   معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار " ابتکار جنوب "، گرفتن  دلار و سکه طلا  از سوی پزشکان بجای دستمزد را روش " غیر متعارف "، توصیف کرد و  با تاکید به اینکه  اقدام این پزشکان مصداق تخلف است ، گفت : این روش غیر متعارف از سوی این پزشکان از لحاظ ما قانونی نیست و تخلف محسوب می شود.

 

 دکترشریفی بیان داشت: در هیچ کجای عرف پزشکی ما رسم نبوده که پزشکان بجای دستمزد ، با دلائلی غیر منطقی، بیماران را مجبور کنند بجای وجه نقد ،از آنها اقلامی مثل سکه طلا و دلار  بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخورد با این‌موضوع بر اساس قانون ، جزو وظایف سازمان نظام پزشکی است افزود : اقدام این گروه از پزشکان احتمالا با هدف ندادن مالیات است و اگر هدف آنها فرار مالیاتی باشد،این اقدام آنها براساس قانون کشور ،  غیرقانونی و تخلف است.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما در برخورد با این اقدام برخی پزشکان در شیراز کمی هم نرمش  نشان داد ، آنجا که گفت : در هیچ کجای قانون گفته نشده که دستمزد پزشکان به دلار یا ریال یا هرچیز دیگری باشد اما در عرف پزشکی ، قاعده این است که با پول رسمی کشور ، این تبادل صورت پذیرد.

دکتر شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز اضافه کرد: اگر پزشکی به هر دلیلی اینکار را انجام داده باشد،احتمالا  هدف او،  فرار مالیاتی است و  تخلف کرده و قانونا با وی باید برخورد شود ولی در  قانون نیامده که این اقدام وی جرم است این درحالی است که براساس قانون مالیات اقدام وی قطعا تخلف محسوب می شود و باید با وی برخورد شود.

 

این مقام مسئول با تاکید به اینکه  اگر در این رابطه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز گزارشی اعلام شود ، قطعا  آن پزشک را فرا می خوانیم ، توپ را در زمین نظام‌پزشکی انداخت  و افزود : استفاده از دستگاه  کارتخوان  در حوزه پزشکی و درمان، جزو وظایف سازمان نظام‌پزشکی است.

 وی در خصوص فعالیت گسترده برخی افراد فاقد صلاحیت و بدون‌مجوز  در حوزه پزشکی گفت : در این رابطه موارد بسیاری داشتیم از جمله افرادی در قامت دندانپزشکان تجربی که بصورت غیر قانونی و بدون داشتن مدرک و مجوز ، اقدام به فعالیت کرده و  می کنند که براثر تخلف آنها بسیاری از مراجعین به بیماری واگیردار مبتلا شدندکه این اقدام آنها مصداق بارز تخلف است و بعنوان مجرم شناخته می شوند و دراین رابطه با اخذ دستور قضایی اقدام به پلمب این مراکز غیر مجاز می کنیم.

 

در همین رابطه ،  دکتر دیده بان رییس سازمان نظام پزشکی شیراز  ، در گفت و گو با خبرنگار " ابتکار جنوب "  ، با بیان اینکه، ممکن است از جامعه پزشکان تعداد اندکی تخلف کنند افزود : از همه طرف به جامعه پزشکان ایراد می گیرند و بقول او به آنها گیر می دهند...

 او به مهاجرت ۱۰ هزار پزشک در یکسال گذشته گریزی زد و به کنایه گفت :  امیدوارم این چند هزار پزشک هم از کشور مهاجرت کنند و مجبور شویم از پاکستان و افغانستان پزشک واردکنیم !!

وی به نقد رسانه ها در مورد عملکرد برخی پزشکان متخلف خرده گرفت و بیان داشت : نقدهای این‌چنینی باعث فرار جامعه پزشکی از  کشور می شود، مسائلی همچون اخذ مالیات ، عوارض  شهرداری  و ... باعث فشار به جامعه پزشکی و مهاجرت آنها از کشور می شود.

 

دکتر دیده بان با بیان اینکه این قبیل تخلفات در جامعه پزشکی وجود دارد ، اضافه کرد :این موضوعات  در جامعه پزشکی وجود دارد و ما کتمان‌نمی کنیم که وجود دارند  اگرچه اشتباه  هست و ما اگر با آن مواجه شویم با این پدیده برخورد می کنیم  اما طرح آن در روزنامه ها و رسانه ها، درست نیست چرا که  با طرح این مسائل ، کل جامعه پزشکی زیر سوال می رود.

 در همین رابطه ، مدیر کل امور مالیاتی فارس از  ثبت ۱۵۶ مورد شکایت مردمی  در سامانه این اداره کل خبرداد و گفت : در رابطه با فرار مالیاتی و عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان  قشر پزشکان به بانک اطلاعاتی خوبی دسترسی پیداکردیم .

 

حمیدرضا ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار " ابتکار جنوب "، گفت : بخش عمده ای از شکایات مردمی ثبت شده در سامانه امور مالیاتی در زمینه عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان  و کتمان درآمد پزشکان است که این موضوع  در حال پیگیری و رسیدگی است.

ابراهیمی با بیان اینکه این قبیل تخلفات پزشکان تنها از طریق سامانه های دانشگاه های علوم پزشکی  و بیمه درمانی می توان استخراج کرد ، اظهار کرد:این سامانه ها در اختیار اداره کل امور مالیاتی نیست و ما در این خصوص مکاتباتی با علوم پزشکی شیراز  انجام دادیم .

 

وی با اشاره به اینکه این تخلفات پزشکان در نسخه های الکترونیکی درج می شود، گفت : با  دسترسی اداره کل امور مالیاتی به این نسخ الکترونیکی میتوان می توان به این تخلفات پزشکی دسترسی داشت.

مدیرکل امور مالیاتی فارس  باییان اینکه  به نسبت  سالهای گذشته ، مالیات پزشکان نیز افزایش محسوسی یافته است، افزود : هنوز براساس قانون  فرارمالیاتی قشر پزشکان  به اداره کل محول نشده  و این موضوع به سازمان امورمالیاتی کشور محول شده است .

 

تاریخ درج :  1402/5/16

تعداد بازدیدها : 304

ارسال نظر