جاى خالى "آب " در برنامه هاو مناظره های انتخاباتی

درنشست بررسى چالش هاى زيست محيطى فارس مطرح شد؛

 

جاى خالى "آب " در برنامه هاو مناظره های انتخاباتی

 

 

به جاى انتقال آب خليج فارس فاضلاب شيراز را تصفيه كنيد 

 

شيراز مستعد بيمارى هاى عفونى و جولان موش هاست

 

 

 

زهرا وصالی، ابتکارجنوب// مطالبات محیط زیستی دانشگاهیان، مسئولان، فعالین حوزه محیط زیست از نمایندگان مجلس دکتر سید اسماعیل حسینی نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع دانشگاهیان و فعالان حوزه محیط زیست، رئوسای اداره کل محیط زیست استان فارس و شیراز در دانشگاه شیراز به بررسی و تبادل نظر در خصوص چالش‌های محیط زیستی استان پرداخت. وی در ابتدا با تشکر از حضور مردم در انتخابات، استفاده از فناوری‌های نوظهور برای حفاظت از محیط زیست را نه یک انتخاب بلکه اجبار دانست.

 

وی به مثال هایی از این فناوری ها در مدیریت منابع، بازیافت، مدیریت پسماند و بحث تفکیک زباله‌ها با کمک هوش مصنوعی اشاره داشت و در صورت فراگیری، بهره گرفتن از آنها را بسیار مؤثر دانست. وی پس از آن با اشاره به انرژی خورشیدی و سایر انرژی های پاک از برنامه خود در حمایت از این نوع انرژی ها در کمیسیون انرژی در آینده خبر داد.

 

 

 حسینی با اشاره به دو فصل از برنامه هفتم توسعه در حوزه محیط زیست گفت:سعی بر این است که گروههایی از محیط زیستی های دانشگاه و دیگر متخصصان مرتبط شکل بدهیم که کمک به طرح‌هایی که در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند، باشند.

 

 

 وی در بخش پایانی صحبتهای خود به شهادت آیت الله رییسی اشاره کرد و گفت: خون این شهدا همراه با برکاتی بوده و بزرگ‌ترین برکت خون شهدای اخیر هم اتحاد و انسجامی بود که شکل داد و همگان را به شرکت در انتخاباتی که چشم دشمنان به آن است، دعوت کرد.

 

 دکتر محمدزاده هابیلی عضو هیئت علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز صحبت های خود را با انتقاد از اینکه در برنامه‌های تلویزیون و برنامه های کاندیدای ریاست جمهوری بحثی در مورد آب یا برنامه های آبی آنها نمی شود، آغاز نمود.

 

 

 وی در نظر نگرفتن توسعه پایدار را منجر به بحران هایی مثل فرونشست دانست که هم در حال حاضر و هم در آینده گریبان گیر خواهند بود. این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: انتظار داریم که با توجه به تخصصی که آقای حسینی دارند ، در خصوص انتقال آب پر هزینه خلیج فارس به استان فارس پیگیری کنند و از آن ممانعت بعمل آورند. وی معایب این خط را فاصله طولانی، احداث ایستگاه های پمپاژهای متعدد در مسیر خط انتقال، مصرف برق بالا، استفاده از نیروگاه های سیکل ترکیبی و مصرف گاز و آب در این نیروگاه ها، عنوان کرد.

 

همچنین با اشاره به قطعات وارداتی مورد استفاده در این طرح گفت: هزینه شیرین سازی آب در کنار دریا آنهم با برق یارانه ای، هر مترمکعب برابر با ۴۵ هزار تومان و تا فارس هر متر مکعبی ۲۰۰ هزار تومان می باشد و انتقال دو میلیارد متر مکعب هزینه ای برابر با ۴۰۰ میلیارد مترمکعب را در بر دارد. وی با اشاره به در نظر گرفتن دو میلیارد دلار که اخیراً از صندوق توسعه ملی برای بودجه خط انتقال آب خلیج فارس در نظر گرفته شده است گفت: بهتر است این بودجه برای طرح احیا و تعادل بخشی صرف شود.وی راه حل‌های جایگزین را استفاده از فاضلاب خود شیراز که شوری در حدود ۲۵۰۰ دارد و در مقابل با شوری ۵۰۰۰۰ خلیج فارس و هزینه های انتقال و تصفیه آن ناچیز است مناسب دانست و افزود: دنیا در حال سرمایه ‌گذاری بر روی آب تصفیه شده فاضلاب است تا بتوانند محیط زیست شان را حفظ کنند.

 

 

 

 وی در خصوص بهره گیری از انرژی خورشیدی نیز با توجه به پتانسیل بالای کشور در این خصوص و عدم آب بر بودن، آن را توصیه و پشت بام هر خانه را یک نیروگاه خورشیدی کوچک تلقی نمود. محمد زاده هابیلی انتقادی به ایجاد کارخانه فولاد سازی در کنار بختگان نمود و گفت: استان فارس جای توسعه فولاد سازی نیست و این صنایع بایستی به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کرد .

 

 

 محمد زاده هابیلی از مکان در نظر گرفته شده جهت آرامستان صدرا شیراز نیز انتقاد کرد و آن مکان را بستر قدیمی آبراهه و محل تغذیه آبخوان قلمداد کرد و آن را مناسب ندانست. وی عبور گسل از این مکان را نیز جز عیوب مکان جانمایی شده دانست.این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز انتقاداتی در خصوص سد چمشیر، کوار، نرگسی و برخی از سد سازی داشت که نیاز به توضیح بیشتر داشت و زمان جلسه، مجال اظهار نظر این عضو هیئت علمی را نداد. آقای دکتر افضلی عضو هیئت علمی بخش منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه شیراز سخنران بعدی جلسه بود که صحبت های خود با تبریک و خرسندی از انتخاب فردی دانشگاهی برای کرسی خطیر مجلس آغاز کرد.

 

 

 وی پیشنهاد تبدیل بخش منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه را به دانشکده منابع طبیعی ضروری دانست و گفت: امیدوارم با حضور شما این موضوع به زودی محقق شود.

 

 

 افضلی در خصوص مسئله ترسیب کربن که پژوهش‌های بسیار عملیاتی هم در محیط شهری و هم در محیط طبیعی در بخش منابع طبیعی دانشگاه شیراز انجام شده صحبت به میان آورد و در خصوص بهره گیری از آنها در ترسیب کربن تالابها تاکید ورزید. وی در خصوص مسئله گرد و غبار در فارس و در نظر گرفته نشدن بودجه برای آن انتقاد کرد.

 

 

 این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز از تهیه نقشه راه اصلاح تالاب بختگان خبر داد و گفت: امیدواریم به بار بنشیند اما چیزی که نمایان است اینست که محیط زیست متاسفانه اولویت نیست.

 

 

 وی از بوی تعفن در برخی از مناطق شیراز نیز انتقاد کرد و گفت: ما در کل شهر دو لجن کش داریم و شهر را مستعد عفونتها، بیماری ها و جولان موش ها دانست. سخنران بعدی دکتر خسروی ریاست بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه شیراز بود که به لزوم تبدیل بخش منابع طبیعی به دانشکده تاکید کرد و پیشنهاد ایجاد تیم مشاوره ای قوی از بدنه دانشگاهی در کنار نماینده فارس را جهت پشتوانه تصمیمات سیاستی داد. دکتر فلاح شمسی معاون پژوهشی دانشگاه صحبت های خود را با این موضوع که مسائل محیط زیست مسائل بلندمدت و زمانبر از نظر اثر بخشی اند آغاز و افزود : دولت ها فکر می‌کنند که اگر که در دوره خودشون توفیقی به دست نیاروند کار خاصی را انجام نداده اند، اما باید گفت شاید آمار آنها در خدماتشان ثبت نشود اما کارهای ارزشمندشان در آمار سرزمین لحاظ می شود و ما انتظاری که از شما داریم این است که مدیران کشور را به سمت یک فرابینی و دید طولانی مدت هدایت کنید، چرا که خیلی از این پروژه ها در دوران حکمرانی دولت ها ممکن است به ثمر نرسند اما عواقب آنها تا نسل ها ادامه پیدا می کند و نتیجه، مهمتر از سرعت در رسیدن به نتیجه است و بهتر است که با یک الک محیط زیستی و نگاه ذره بینانه به عواقب مسائل محیط زیستی نگاه کرد . 

 

 

وی خاطرنشان کرد:محیط زیست یک نقطه برگشت ناپذیر دارد و ما داریم به سرعت در بعضی حوزه ها به این نقطه برگشت ناپذیر نزدیک می شویم و گاهی این نقطه های برگشت ناپذیر تمدنی اند مثلاً اگر مسئله آب را حل نکنیم، ممکن است موجودیت کشور را به خطر بیندازیم و از طرفی موضوعات همه به هم وصل هستند.

 

 

 آب با خاک باهم ارتباط دارد و نگاه پازلی به آنها درست نیست و مستلزم دید خیلی کلان است. وی توجه به دستاوردهای کشور های همسایه که بعضاً دیده می شود دانش آموختگان دانشگاهی خودمان را در تحقیقات شان بکار میبرند، ضروری دانست . 

 

 

دانشجوی دانشگاه شیراز محمد صادق ملائی دبیر انجمن علمی علوم و مهندسی دانشگاه در ادامه از توجه به سند امنیت غذایی و جبران ناترازی های آبی اشاره شده در این سند تاکید کرد و از اجرایی نشدن قانون هوای پاک در تمام واحدهای صنعتی فارس انتقاد کرد. سخنران بعدی دکتر اصغر میر فردی عضو هیئت علمی بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز در خصوص حکمرانی خوب و شاخص های آن گفت: حکمرانی خوب چند شاخص اصلی دارد که یکی از آنها، شاخص کامیابی است و محوریترین موضوع در این شاخص، توسعه پایدار است. وی از خودکفایی غذایی انتقاد کرد و آن را در تناسب با سرزمین ما ندانست و آن را خودکشی محیط زیستی محض نامید. وی به داشتن پیوست محیط زیستی در هر برنامه توسعه ای تاکید کرد. سخنران بعدی کنشگر محیط زیست، سیروس زارع بود که صحبت های خود را با خرسندی از اهتمام دانشگاه به مسائل و چالش‌های محیط زیستی آغاز کرد.

 

 زارع افزود: امیدواریم که هر مصوبه ای که قرار است از مجلس بگذرد، در آن توجه به مسائل محیط زیستی در نظر گرفته شود. وی انتقادی به تعداد کم کارشناسان محیط زیست (۲ نیرو در هر شهرستان) نمود و گفت: ما ۳۰۰ ردیف شغلی خالی در محیط زیست داریم و محیط زیست فارس به شدت کمبود نیرو دارد. وی به مسائل محیط زیستی مثل آلودگیها، آتش‌سوزی ها و تخریب جنگل و مراتع، حقابه تالاب هاو آلودگی های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در مباحث محیط زیست نبایستی وارد فرایند معامله و مبادله شد، چرا که رسالت آن چیز دیگری است. 

 

 

وی از آمار چاههای غیر مجاز گلایه کرد و گفت این چاهها که یک شبه ایجاد نشده اند و ترک فعل هایی را نشان می دهد که منجر به بلعیده شدن آب زیرزمینی مان شده است.

 

 

 وی در انتها به ضرورت همسویی، هم افزایی و همکاری بین بخشی در حوزه محیط زیست تاکید نمود. 

 

 

در این جلسه فعال دیگر محیط زیست حاج فضلی نیز حضور داشت که در خصوص شهرک های شیراز که دارای واحدهای آلاینده و آزاد کننده محیط زیستی اند از جمله کارخانه سیمان فارس، ریشمک، پشم و شیشه و روغن نباتی و از تلاش بی وقفه در متقاعد کردن مسئولان و عدم اراده ای جهت انتقال آنها گلایه کرد. سخنران بعدی دکتر جباری زاده در خصوص نقص برخی از قوانین حوزه محیط زیست صحبت کرد و ضرورت برطرف کردن آن را تذکر داد. وی در خصوص امکانات ضروری و مرتبط با محیط بانان و در مضیقه بودن آنها و رسیدگی به آنها نیز خواهان کمک مجلسیان شد. جباری زاده انتقادی به مسئله دوگانگی مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی کرد و آن را بزرگترین آسیب دانست و خواستار حل آن در مجلس شد. این عضو هیئت علمی ضرورت تصویب مجازات های بازدارنده و نه جریمه های معمولی خاطیان، در حمایت از گونه های خاص گیاهی و جانوری را داشت. وی در انتها گفت:محیط بانان و جنگلبانان و حافظان محیط زیست نیاز به حمایت قانونی دارند . 

 

 

دکتر فیلی زاده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز سخنران بعدی گفت: انرژی، محیط زیست ،اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی و بحث تأمین غذا با هم مرتبط اند .وی در خصوص بهره گیری و داشتن برنامه برای استفاده از انرژی خورشیدی و عقب بودن ایران نسبت به دنیا در بهره گیری از انرژی خورشیدی صحبت کرد و لزوم توجه به آن را ضروری دانست. فیلی زاده انتقال آب از خلیج فارس را فاقد توجیه فنی و اقتصادی مطرح و گفت در حال حاضر در استان فارس این کار مناسب نیست و برای استانی مثل فارس اولویت نیست و بایستی به جای آن استفاده مجدد از آب را بکار گرفت.

 

 

 وی از عدم پایش صنایع خطرناک گلایه کرد و گفت: در دنیا عوارض آلودگی کم نیست و ۰.۵ تا ۱.۵ درصد از فروش و نه سود را به عنوان عوارض آلودگی اخذ می کنند .

 

 

 مهندس عطا پورشیرزاد مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:اگر نمایندگان مجلس ما باورمند باشند خیلی از مشکلات ما توسط این عزیزان که قدرت زیادی دارند، قابل حل است.

 

 وی راه حل مشکلات محیط زیستی را با توجه به اینکه آقای حسینی در کمیسیون انرژی فعالیت خواهند داشت از تصمیمات همین کمیسیون و قانونگذاری آن دانست . 

 

 

مهندس اسلاملو مدیر اداره محیط زیست شیراز با تشکر از همراهی دوستان دانشگاه و فعالان محیط زیستی گفت: در برنامه هفتم پیشنهادهایی در خصوص محیط زیست شده که می طلبد نمایندگان پیگیر تصویب آنها و یا دلیل مصوب نشدن آن باشند.

 

 

 وی در خصوص سازمان محیط زیست نیز گفت: این سازمان مشکلات زیادی دارد که همیشه هم سازمانی تنها بوده است. این سازمان چند رشته ای،چند وجهی و چند بخشی است. با آب، خاک، هوا ، تنوع زیستی و پسماند و... سرکار دارد.عزیزان دانشگاه با ما همیشه همراه بوده اما کافی نیست.

 

 

 مشکلات ما این است که ما آمایش سرزمین را در کشور اجرا نمی کنیم . وی از کمبود محیط بان گلایه کرد.در خصوص کارخانه سیمان شیراز گفت: آخرین فرصتی که به آنها برای جابه جایی داده شده است آخر اسفند ماه ۱۴۰۴ است. 

 وی در ادامه بیان کرد: استان فارس با ۲۶ شهید محیط بان و ۱۰۰ جانباز محیط زیست دارد که به برکت آنها توانسته جنگلها را حفظ کند.

 از طرفی با ۱۵۰۰ ساعت احکام جایگزین برای متخلفین، عملکرد استان فارس در کل کشور بی سابقه است. در پایان این نشست از تیم دانشجویی برگزیده ایده های محیط زیستی در حضور نماینده مجلس، اساتید، رئوسای محیط زیست، دانشجویان و فعالان حوزه محیط زیست تجلیل و تقدیر به عمل آمد. این نشست به کوشش انجمن علمی محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه شیراز برگزار شد.

تاریخ درج :  1403/4/1

تعداد بازدیدها : 161

ارسال نظر